HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda KEF Cresta 1968!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/05 :  19:00:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej på er,

Nu har jag precis varit hos brorsan och kopplat in ett par KEF Cresta från 1968 (ruskigt snygga!) de är i oljad valnöt med melerad brun tygfront och i toppskick.

De låter faktistk riktigt hyfsat. Rent och med relativt luftigt ljud som släpper bra från högtalarna (vid bra placering, ska tilläggas). Basen känns även den hyfsat ren och nyanserad. Men ljudet är hårt och rätt tunt, lite nasalt eller burkigt. Håll nu i åtanke att de drivs av en billigare Pioneer förstärkare, även den från 1960-1970-talet (inget ont om den dock).

Högtalarkablar blev ett par Tara labs som jag hittade i gömmorna. Jag vet inte vad de heter men de är ruskigt roliga. De har en extra ledare i minuskabeln som inte ska kopplas in i förstärkaren men däremot i högtalaren. Signalkabeln är värsta skiten, inte ens förgyllda kontakter, förmodligen gjord av järn rakt igenom.

Åter till högtalaren: Den är byggd av c:a 10-12mm spånskivor och dämpad med ull som fyller större delen av burken. Anslutningarna bak är två vanliga skruvar (till synes av järn) som skruvas in i sina små hål. Där kläms kabeln fast. Bas/mellan är väl 4 eller 5" och diskanten är typ2/3".

Nu har jag redan funderat lite och tänker mig att dämpning av lådan med bitumen på alla väggar samt även dämpning av korgen till bas/mellan med bitumen kan vara en bra början. Dessutom funderar jag på om man har något att vinna på att borra bort anslutningsskruvarna och byta ut dem mot finare kontakter (vad det nu skulle vara!?)

Vad tror ni är detta meningsfulla ingrepp?

Vad har ni för idéer!?

Mayro kom med ett tips: smörja upp kanterna på bas/mellan (det ska göras!)

Mvh Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/03/08 08:56:07

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/08 :  09:09:05  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kolla att det inte är elektrolyter i delningsfiltret, de bör bytas i sådana fall.

Hjelm
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:23:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hjelm, Hur känner man igen elektrolyter (kondingar)?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:29:07  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Svårt att säga generellt. Fota dem och lägg upp här så kanske någon kan svara.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000