HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite eloger...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  00:09:21  Show Profile Send mats a Private Message
Hej..

Jag postar inte mycket men är här och läser varje dag. Senaste tiden har det ju varit lite heta diskutioner i vissa trådar som har gjort
att stämningen är lite irriterad. Jag vill bara s'ga det är med glädje jag läser inlägg av tex Mayro med sin entusiasm och inlevelse delar med sig samt skapar intressanta trådar.Och verkligen brinner för detta med hifi etc. Mayros post om
Beethoven gjorde nästan att jag köpte sådana direkt trots att pengarna inte finns helt :) (fick du lyssna på några DYI Linkwitz förrsten?). Sen tycker jag att Bernt gör ett mycket bra jobb att moderera i de senaste heta ino trådarna...Sen så till alla andra
som regulärt postar och skapar intressanta trådar..Keep up the good work!!..Själv önskar jag att jag har mera att tillföra men då min kunskap är begränsad så får jag väl ge lite eloger istället tänkte jag..¨

Glömde att ge Markih en eloge också. Jag tycker han i hettan i alla Ino/LTS diskutioner håller fanan högt med sina konstruktiva,Sansade svar i vänlig ton trots högt tryck på stämningen. kul att se..

Mvh MAts

Edited by - mats on 2005/03/06 00:18:16

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/03/06 :  01:30:16  Show Profile Send hjort a Private Message
Ja du Mats, det är roligt att lyssna och våga bli påverkad av andra. Själv åkte jag till Stockholm bara för att lyssna på Beethoven
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/06 :  07:21:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Roligt att läsa detta Mats!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  09:48:20  Show Profile Send mats a Private Message
Jaså Hjort..

Spännande..Vad tyckte du?

Tack Bernt..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:31:46  Show Profile Send mayro a Private Message
TACK för dina ord!!!

Tyvärr så såg jag det blev ett pris att betala för en av dom som gick lite för hårt in i debatten via att inte enligt mailet jag fick få finnas kvar....

Och jag inser även att jag bär skuld i detta genom att BARA för att få igång en lite hårdare men ändå nyanserad debatt även skapade en lite dum sidoefekt.. DVS att en då "föll" in i att gå ett steg för långt.. Kanske av oerfarenhet. Kanske för att det är svårt att till moderatorerna säga man var dum, samt öppet göra lite "avbön" osv....Jag vet inte. Men jag bär även jag skuld här. Och jag vet andra kanske även dom känner en viss form av skuld för detta...

Hur som helst kommer jag sämka mina nivåer en del här så detta INTE upprepas. Och jag tar ödmjukt på mig mitt ansvar i fråga om detta och BER här att andra också gör detsamma......

För priset för att FÅ utrycka sina åsikter och troenden får INTE kosta "att huvuden rullar" på ordkrigets bana....

Jag skulle SÅ gärna se man kunde spela tillbaks debatten en del så man kunde göra en del saker "ogjorda"....

Därav ber jag om förlåt för min del i detta och ber moderatorerna ta tillbaks den som fick betala priset för en sak där jag samt flera bar skulden.....För jag använde tyvärr en teknik jag har stor kunskap i samt många årst träning att använda såsom säljare. Fast denna gång för att "få stopp" på detta alltid sändande av länklar osv till en speciell typ av troende o tyckande.....

Detta ska jag försöka ATT inte göra om utan slå i backen nästa gång och inte provocera fram saker.....OAVSETT om jag har all rätt i världen att säga som jag gjort....

Så jag ber här nu öppet att den person som fick betala priset får komma tillbaks.. Vi alla har nog här lärt oss en läxa om man säger så.. Jag samt dom som numera VET dom också KAN bli måltavla för att ifrågasättas rätt hårt dom med... Vi är här för att ha skoj. och jag hoppas gränserna har dragits tillbaks en del numera så även en som vill skriva om en säkring kan få göra detta utan att bli totalsågad..

Eller att en som vill skriva om en pip kan detta. eller om en vill skriva om sin fina nya stärkare ifrån Kina.. OSV....

Så snälla moderatorer och andra här.. låt "bandet" gå tillbaks så kan vi lägga detta lilla krig bakom oss. Och se varann med lite mer respekt i fortsättningen.. Vi har nog till en del rätt alihopa här.. I alla fall så mycket så vi har rätt att utrycka oss utan nerbombande....

Så härmed lämnar jag detta med min önskan.. Kan vi inte bara glömma detta.. samt låta den som fick betala "priset" få komma in i värmen igen.. Jag är övertygad denne person är lika ångerfull som jag är med min skuld i detta....
Jag gjorde även jag "fel" fast höll mig en mm på den "rätta" sidan.. Detta gör mig INTE till en som är oskyldig i alla fall...

Och jag tror andra här bör även dom ta sitt ansvar ..samt att få lite eftertänksamhet innan nästa dräpande ska starta här eller på annat forum....

Så..lämnar frågan. samt en stor ursäkt här till er alla. Men det var hög tid att "stämma i bäcken" så det fick bli plats för alla...

Vet ni det finns folk som har tex säkringar som INTE vågar skriva?????? rätt skrämmande.. dom vågar inte för att sedan bli helt sågade.. Så tror jag ingen av oss vill det skall vara.

Och jag är övertygad det på "andra" sidan sitter folk som INTE heller "vågar"säga dom tvivlar osv...

Jag VILL veta varför dom tvivlar. Och jag vill mötas och göra gemensamma test o ha skoj.. UTAN att vara en som ska VINNA..
Jag vill dela intresset med er alla...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/06 15:25:12
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:10:01  Show Profile Send hjort a Private Message
Mats det lät bra, riktigt bra.
En sak är iaf säker dipol konstruktioner har inte samma rumsproblem i basen som lådkonstruktioner.

Personligen tror jag att med ett kompetent rörsteg från ARC typ VT200 eller VTM200 hade mellanregister och diskant spelat bättre än med Krell monoblocken han kör med nu. Fast det är klart då blir det varmt på sommaren
Han berättade för mig att han testat VT100 och att det lät bra men inte hade tillräckligt med kraft i sig och det är väl kanske så att den är mer tänkt att driva lite mindre krävande prylar än dessa monster
Det Krellarna är klockrena på är dynamik och transienter, ingen kraft som fattas där inte. Hur det är med naturtrogenhet och rumsinformation är jag lite osäker på.

En skiva som demades var Erindring med Kari Bremnes, en av låtarna hade percussion inspelat som var det mest imponerande jag nånsin hört i transient väg, det var som att ha trummorna i rummet, Oj oj oj! Den plattan ska inhandlas bums.

Forsell transporten och DACen är väldigt speciella och hade varit värt ett besök i sig.

I ärlighetens namn ska det väl sägas att jag kanske inte skulle byta till Beethoven om jag fick chansen, men fördelarna med dipol är uppenbara, och problemen med lådor likaså.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:15:50  Show Profile Send mats a Private Message
Oj Tobbe det var en lång post :)..

Vet inte riktigt vad som hände i det du beskrev men håller fult och hållet med i detta ..Citat
"Och jag vill mötas och göra gemensamma test o ha skoj.. UTAN att vara en som ska VINNA..
Jag vill dela intresset med er alla...".

Det ska vara skoj med hifi...

Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/06 :  19:08:19  Show Profile Send mats a Private Message
Hjort..Vad har du själv för referens? . Jag har dynaudio contour 3.0 och efter att jag lyssnat på Martin Logan Ascent så tycker jag att det låter burkigt hemma (dock helt ok men ingenting mot luftigheten på Martin Logans.) Hur tycker ni att beethoven står sig mot elektrostater? Är det basen som skiljer sig mest?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/06 :  19:25:25  Show Profile Send mayro a Private Message
Angående Audio artistrys högtalare du hörde på så är systemtet under "ombyggnad". Så det befinner sig i en "deletapp" just nu. Så det har en hel del kvar till det är klart....sedan så väntar "Ulf" på att den stora tv han har skall paja så det blir en stor skärm där.

Då kommer alla problem som placeringen just nu ställer till för honom försvinna. För tyvärr gör sådant så vansinnigt mycket skada för dipoler då ena sidan är belamrad med saker .. andra sidan är tom. och har ett fönster bakom högtalaren osv....och i mitten en stor bakprojektor tv på 42" eller vad det är han har...stor är den i alla fall...och sticker ut i ljudbilden en katastrofal del....reflexerna i denna gör ofantlig skada på infon samt ljudbild o tonala saker.... dipol behöver en rätt liksidig "bakgrund"...

Lite OT här. Men eftersom jag är "lite" inblandad i "ulfs" stereobygge så ville jag ge en liten historia vad som där just nu händer och är på gång...

Lite av den "röriga" ljudbilden är INTE krell som ställer till utan alla sakerna som just för tillfället är bakom högtalarna. Samma sak med att det IBLAND kan skrika till. Det beror på att en del toner kommer "snett" ifrån bas o mellanbas så diskanten som är riktad blir utan stöd av dom andra tonerna... Detta är ett problem i stort alla får tyvärr då en dipol får FÖR "sne" belastning bakom dom med möberingen....Men "Ulf´s" tv kommer aldrig paja nu då han vill den ska paja ..så tiden lär bli lång för honom tills han får upp en skärmtv i dennes plats och stereon i mitten i stället för på ena sidan som just nu tyvärr är fallet...Men han är en god bit på väg att få en fullt spelande AA .......

Förlåt OT. men kanske roligt att få lite bakinfo om dessa saker då det kom upp i inlägg här....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/06 19:41:59
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:07:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hur tycker ni att beethoven står sig mot elektrostater? Är det basen som skiljer sig mest?
Jag tycker de spelar klart i samma klass men Beethoven är mycket mer dynamisk än de elektrostater jag hört.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000