HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pro-ject Debut II.......Ljudnivå...??? m.m.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:12:14  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jahaja, då är man stolt ägare till en Pro-ject Debut II... Äntligen kan man börja njuta av skivmässe-fynden. (Föresten har jag en (Akai skänkes) & en (Marantz 50:- utan pic & rem)(Finns i Norrköping) till övers).....

Jag blir tyvärr lite fundersam över ljudnivån, jag tycker att den är lite låg jämfört med de skivspelare jag haft tidigare. Är detta normalt? Finns det någon inställning man kan göra? Annars tycker jag att den har ett fint ljud och är helnöjd....

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:36:24  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det kanske sitter en MC(Moving Coil)-pickup på den i stället för en MM(Moving Magnet)? En MC har mycket lägre spänning ut än en MM och behöver en RIAA (förförstärkare) anpassad till detta....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:26:56  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej, i Project Debut II sitter det väl ett inbbyggt riia steg som ska vara samma som i Pro-Ject The Phonobox?. Jag har själv en sådan phonobox och upplever precis som du att ljudet är väldigt lågt från den.

Har öppnat upp den o kollas så att den inte är felinställd men så är inte fallet. Någon som vet vad som kan vara galet?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/05 :  23:34:04  Show Profile Send labrat a Private Message
Det finns två varianter av Debut-spelaren, en utan inbyggd RIAA och en med. Har själv den utan, och tycker ljudnivån är helt ok (går att brassa på rätt ordentligt).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:00:52  Show Profile Send Blue a Private Message
Både RIAA och pickup spelar in på vad det blir för utnivå. Har för mig att det sitter en Ortofon MM med förhållandevis låg utnivå på din spelare. (Regas MM-pickuper har t.ex. högre utnivå). Sedan tror jag att förstärkningen på Pro-Jects basmodell av RIAA ligger ganska lågt den också, typ +30 db eller så va? Tror detta bör vara förklaringen.

Har du varianten utan inbyggd RIAA kan du alltså "få upp volymen" något med att uppgradera till annan modell av RIAA (eller förstäkare med inbyggd RIAA). Annars kan du byta pickup till en med högre utnivå.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/06 :  15:32:16  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Jag har den modellen utan RIAA, jag kör den direkt till RIAA't på förstärkaren... Tack för tipset om att pickupen har en låg utnivå... Då är det nog det som spökar lite. Jag förstår att det inte är någon dyrare variant av ortofon som medföljer, men den får duga tills jag skrapat ihop till en bättre.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000