HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många har egentligen hört Ino's alster?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/03/05 :  13:25:59  Show Profile Send olof a Private Message
Det här med dämpad bakvägg är lite intressant. Om jag inte missminner mig så ska det mesta ner till 80hz dämpas bakom högtalaren medan basen under 80Hz ska dämpas bakom lyssnaren. Stämmer detta?
Rent praktiskt funkar det att ställa upp vanliga dämpväggar (liknande dom som finns i kontorlokaler)? Bör man även ha ett par av dessa på sidan om högtalaren?
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/05 :  13:30:21  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Citat Mayro:

"LITE OT. Men blir lite frågande angående uppställningen.. SKA dom stå NÄRA bakväggen??

Blir det inte "platt" ljudbild med dom som alla andra högtalare av "vanlig" konstruktion??? För dom är väl ändå inte runtstrålande som oa modellerna var ifrån stig carlsson???"

När det gäller sk "platt ljudbild" så måste man först definera vilka effekterna är. Om man placerar högtalare långt ifrån vägg tenderar de sena reflexerna att bidra till en "rumsligare" ljudbild. En högtalare som är designad att stå nära vägg (dvs anpassat fabbelstöd) + dämpning av väggen kommer att ge en bättre ljudbild av det som finns i inspelningen, men mindre at rummets egna "ljudbild". I praktiken, väggen "försvinner". Jmfr. Carlsson.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  13:37:01  Show Profile Send mayro a Private Message
OM jag nu förstår det jag läser här rätt är att dom kräver en hel del av ens fru? Menar skärmar samt baslådor som tar bas under 80HZ osv....? För att en liten stativare ska kunna spela rätt??. Jag vet dessa frågor INTE rör just topic. Men då jag skall få höra ett par senare i vår så har det betydelse att jag vet lite om betingelserna för att ge dom mesta möjliga spelrum....

Jag har haft massor med acustikprodukter tidigare. Och vet deras inverkan..både ljudmässigt samt frumässigt. Jag har sedan tre år en ny fru. Och inga akustikprodukter... verkar hänga ihop på nåt sätt deras inverkan på familjära saker också som ni ser....
Akustikprodukter har en djup inverkan på även fruar tydligt nog. för mig i alla fall...Så numera törs man inte säga "pip" knappt....


Tack ingen för svar .. det ska bli skoj att höra dessa .. har rätt hyfsad akustik utan prylar ändå.. 1907 byggde dom ljudvänligt får man nog säga.... tror dom hade framtidsvisioner



EDIT
med baslådor menade jag det om att dämpa bakom lyssningsplats...
så lite ordligt missförstånd då jag använda ordet barlådor..förlåt mig..

Menade dämpningen som skrevs om som sagt....lite otydligt skrivet av mig där......Så förstår totalt begränsningarna självklart.....
Ber igen om ursäkt för mitt otydliga textande....
Ska bli verkliget skoj att höra dom i alla fall. SÅ många kan inte ha fel. det förstår jag i vilket fall som helst... Och jag har en gång hört en lite liten puttehögtalare i en källare som jag skrivit på annan plats som gav gåshud. samt föranledde att jag LETADE så noga efter en subb så jag följde signalvägen för att verkligen få bekräftat det VAR enbart dessa små burkar som lirade..... SANT till100%.. Källaren var vid vägen ut mot solna/sumpan. Tror det hette nåt med Svensk hifi, eller Sweden hifi eller liknade.. Har inte sett butiken igen....Tyvärr. Kan det varit ett alster av IÖ kanske..? vem vet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/05 14:23:01
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/05 :  13:46:29  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

det säger sig själv att ett par små stativare inte kan spela djup bas vid höga SPL. Syftet med piP var att göra en portabel studiomonitor efter önskan av flera ljudtekniker. Den högtalare som är Ino's grund måste nog ändå anses vara pI60.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/03/05 :  14:24:31  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro: Att jag använder baslådor har inte med Pip att göra, det är för att jag har i28s som MÅSTE användas med baslådor.
Enda poängen med baslådor till Pip är att kunna spela riktigt högt, samt friheten att placera dom lite mer fritt. Djupt spelar dom ändå. Just nu använder jag dom ensam i hemmabion i ett 30kvm stort rum, och det fungerar över all förväntan. Trots saknad av dämpade väggar.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  14:31:02  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Om jag inte missminner mig så ska det mesta ner till 80hz dämpas bakom högtalaren medan basen under 80Hz ska dämpas bakom lyssnaren. Stämmer detta?



Detta var det jag menade med "baslådor.... Sätter in så detta missförstånd för jag slarvade med orden blev.....

För att tas med DÄMPNING av bas UNDER 80Hz är inte små saker direkt som fordras..... Jag vet hur mina saker för runt 80-120 hz såg ut.... dom var över två meter höga och breda osv. samt ändå rätt djupa. Byggda efter ritningar ifrån svanå... och dom som skulle ta bas under dessa var ÄNNU värre...

Så dåvarande fru samt dessa saker finns ej mera...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/05 14:31:57
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/05 :  14:51:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
De var väl inte ens inspelade förresten?

Och hur smart är det på en skala 1-10 att dema med ett par som inte är inspelade på en mässa.......

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:02:14  Show Profile Send olof a Private Message
Mayro
Tror inte att dom behöver vara så stora idag. I Svanås program idag finns det ett antal basabrorbenter och samtliga är mindre än det du beskrev. Hifirocker har tex 3st TQ45:or (rätta mig om jag har fel) och detta är en kvarts cylinder med radien 52 och höjden 90 (cirkamått).
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:11:53  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
De var väl inte ens inspelade förresten?
--------------------------------------------------------------------------------


Och hur smart är det på en skala 1-10 att dema med ett par som inte är inspelade på en mässa.......

FBK: Tycker du veteranhifi är osmarta?

Jag håller nästan med dig angående följande citat, men att säga såhär är ungefär lika effektivt som att trampa på en kratta med tanke på att du skriver i tråden själv:
quote:
Ganska konstigt faktiskt, men de mest osympatiska personerna på detta forum hittar man i Ino trådar.......


I say no more!

Edited by - marens on 2005/03/05 15:58:23
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:20:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Nu välter jag väl alla väggar här. Så jag ska INTE gå in i diskutionen om dämpning osv då detta är LÅNGT ifrån topic här....ler.......


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:46:02  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Alltså, piP behöver inte mer dämpning i basområdet under 80hz än någon annan högtalare. Det inte det som menades tror jag. Det kanske redan är utrett förresten? :)

FBK -> nånstans mellan 2 och 3 skulle jag väl kunna tippa på. Det kan du ju tala om för Veteran HiFi, vilka demade.

quote:
Ganska konstigt faktiskt, men de mest osympatiska personerna på detta forum hittar man i Ino trådar......


Håller helt och hållet med...




Edited by - Baltazar on 2005/03/05 15:52:22
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:52:49  Show Profile Send marens a Private Message
Har för mig att någon sa att de lät bra kvällen innan de åkte till mässan. kanske inte var just avsaknaden av inspelning som var problemet...

Sedan är det ju inte alltid man har möjlighet att placera högtalarna som det är tänkt med så kort tid på en mässa.

Edited by - marens on 2005/03/05 15:57:13
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:04:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej tyvärr inte, jag skulle faktiskt väldigt gärna göra det.
Jag tror att de är kompetenta, men om jag skulle gilla dem eller om de passar i mitt system det vet jag inte.

Bravo
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:05:50  Show Profile Send olof a Private Message
Baltazar
Det jag är nyfiken på är var dämpväggen ska plaseras(ifall det bara är bakom eller runt hela hörnet bakom högtalaren) och ner till vilken frekvens den behöver jobba(bestämmer till viss del hur mycket plats den kommer ta). Att jag drog in 80Hz i sammanhanget hänger ihop med att Öhman(vet inte om jag förvanskar sanningen här) har i något sammanhang sagt att lågbas ska dämpas efter det att den nått lyssnaren(jag tolkade alltså detta påstående fritt och överförde det till ämnet om dämpvägg)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:20:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ganska konstigt faktiskt, men de mest osympatiska personerna på detta forum hittar man i Ino trådar......
--------------------------------------------------------------------------------



Håller helt och hållet med...



Den diskussionen lägger vi ner genast.
(Och jag ger blanka f-n i vem som började och sånt.)
Håll er till ämnet i stället!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:38:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Olof, Öhman rekomenderade en dämppanel av något som såg ut som skumgummi typ. De skulle vara ca: 1x1.2m och placeras direkt bakom högtalaren med högtalaren och akustikplattans nedrekant i samma höjd. Står de i hörn måste även det dämpas runt om. Så ser det iaf ut Öhmans källare. Dock är det ju en hel del mer gjort i akustikväg än ett par akustikplattor bakom högtalarna :)


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:56:45  Show Profile Send mayro a Private Message
Jaha.. Jag får tacka för dom svar jag fick tidigare här. Och trevlig läsning har det varit... Nu väntar middag hos icke hifivänner... Så ämnet kommer bli gamla jänkebilar här som omväxling samt sommarens kommande träffar...
Men helt klart ska det bli oerhört roligt att få höra dessa små pipar då detta tillfälle kommer. Våren tar bara sååå lång tid på sig i år tyvärr.... Och en sak till.
LITE OT IGEN här..
stämmer det jag hört att Kurt (Tror han hetter så)på veteran hifi har "sällat" sig till andra som numera har en "ny" lyssningsplats här ovan???????

För på veteran HIFI har jag också en gång fått mig en hifiresa som heter duga via simply black,, nån röris av minimal storlek.. ihopkopplat med sladdar han tog ifrån "typ" kassa apparatens baksida osv.. Och det var rent ett under som kom ur dom små "snell"kopiorna dom lirade på... Man brukar ju titta in en sväng då man köper sig en korv på gynters underbara korvmoj bredvid veteran hifi.... Korv o hifi har som ni ser stor dragningskraft.....

OM det stämmer farbror "veteran hifi" passerat denna gräns för musiklyssning så är det synd o skam så trist... Hoppas ryktet säger fel här....?

Ha en trevlig kväll..
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/05 :  17:14:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Tycker du veteranhifi är osmarta?

Svar Ja! Varför demades just piP?, de har ju egna högtalare i sortimentet.
quote:
Håller helt och hållet med...
Bernt har rätt! Och jag vet att du Baltazar kan vara trevlig när du vill!
quote:
Jag håller nästan med dig angående följande citat, men att säga såhär är ungefär lika effektivt som att trampa på en kratta med tanke på att du skriver i tråden själv:


marens!
Svårt att få fram budskapet annars

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/05 :  19:02:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Deras egna är väl för dåliga

Nej men jag håller med dig FBK (vi pratade ju en del om det på mässan också) det var inte bra att man demade på det sätt man gjorde eftersom man inte ens kan ställa upp dem på riktigt sätt. Det lät ju verkligen förfärligt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:38:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Deras egna är väl för dåliga

Kanke det, jag vet faktiskt inte riktigt vilka märken de kör med idag på Veteran. För så hade de bla något Engelskt märke som lät bra.(Minns ej namnet)
quote:
Nej men jag håller med dig FBK (vi pratade ju en del om det på mässan också) det var inte bra att man demade på det sätt man gjorde eftersom man inte ens kan ställa upp dem på riktigt sätt. Det lät ju verkligen förfärligt

Instämmer,Jag hoppas verkligen att det dyker upp ett par piP på nästa HighEnd som är optimalt placerade och får tillräckligt med kraft så att man får en chans att höra vad de går för.Om man ska se till antalet Ino trådar här, så är det många som vill provlyssna på dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:25:24  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har inte lyssnat på piP men skulle gärna vilja det. Finns det någon i gbg som kan fixa en provlyssning, hade det varit uppskattat...? Kan någon dessutom maila över hans produktkatalog hade det varit schysst.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:16:21  Show Profile Send John a Private Message
För att verifiera placeringsråden så kan jag väl (även i denna tråd) berätta att piP inte låter så vidare värst kalasbra hemma hos mig. Eller, de låter inte alls just nu för jag har råkat sälja min förstärkare, men det är en annan historia.

piP SKA placeras enligt konstruktörens råd. Om man nu inte kan det så tror jag att det finns anledning att spana efter annan modell eller annat fabrikat. Hade själv tänkt mig placera mina piP direkt mot vägg, men det visade sig omöjligt av flera olika skäl. Jag har därför ställt dem mot en Billy-bokylla som står mot vägg, men det blev inte helt lyckat. Min upplevelse är att mina förra högtalare erbjöd en subjektivt trevligare lyssningsupplevelse, främst i basen men det liksom avspeglar sig även i högre register. Inget konstigt med det. Gör man fel så kan man inte förvänta sig bra resultat, helt enkelt.

Med basmoduler lär man, som tidigare skrivits, komma runt problemet. Själv ska jag testa placering mot vägg nr. 3 i ordningen samt öka dämpningen i rummet i min strävan att få mina egna piP att låta mer likt de som demats för mig vid två tillfällen i en viss berömd källare åt Täbyhållet till.

/en john som nog måste börja med att skaffa stärkare

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:31:31  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Håller med John. Har ett par piP hemma just nu och testar lite. Nära vägg = gudomligt bra ljud. Ut från vägg är däremot inte så skoj. Skall pröva med ett cr8-delningsfilter i veckan och använda basmoduler. Får se hur de fungerar fristående då.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:33:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Borde inte placering nära vägg/ut från vägg bara innebära en annorlunda basförmedling? Eller faller hela ljudet samman om de ej står nära vägg?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/07 :  14:54:08  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Matte-> Nope, piPs frekvensgången/repsons är anpassad för att stå nära en vägg, alltså även i andra delar av registret. Pratade med Öhman om det sist jag hämtade min byggsats basmoduler.
Vill/kan inte förklara närmre med risk för felaktigheter och missuppfattningar från min sida.

Mvh


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000