HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Living Stereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:57:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skriver detta under flerkanals HiFi eftersom det nu handlar om 3-kanals stereo. Saken är den att BMG har börjat att släppa gamla 3-kanals inspelningar på SACD och hybrid. Skivan som jag nu har är Hector Berlios "Requiem" som enligt mig är en jättefin inspelning med Charles Munch som dirigent och inspelad 4/1959. Filosofin med de här skivorna är att ge ut dom som de ursprungligt är inspelade. 1959 var det ingen som tänkte på surround och annat tjafs och det här ger den intresserade möjlighet att mixtra med nivån på mittkanalen. Ni kan kolla deras hemsida där dom skriver lite om RCA Living Stereo.

www.livingstereo-sacd.com

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:18:54  Show Profile Send TNT a Private Message
Har just kört med 3 kanaler och kan bara säga att det låter grymt trevligt :-D

Fick inte tag i Berlioz men ett antal andra mycket bra inspelningar fråm samma serie.

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:31:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har nu testat att köra samma kanal i de olika frontarna och jag tycker att man märker att centerhögtalaren inta alls har samma ljudkvalitet som vänster/höger front....för att inte tala om bakhögtalarna. Om bakkanalerna bara innehåller ambiens så spelar det nog inte så stor roll men om vi spelar en skiva typ "Dark side of the moon"...då du, då är det något annat. TNT Vad fick du betala för skivorna?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:08:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Berlios måste ni bara skaffa!! Lyssna på "Lacrymosa" första stycket andra skivan....jag säger bara fy faan håret bara reser sig. Men spela den då på hög nivå och lyssna på kören och orkestern...jag tror att jag smäller av varje gång som jag lyssnar.
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:12:49  Show Profile Send TNT a Private Message
Vad beträffar sacd multikanal så finns bara en väg - ALLA 5 högtalarna SKALL vara identiska !

gcs: Berlioz - will get it - grannar ta skydd ;-)

Betalade ung. 90 pix styck (köpte 3) pix på Mega !

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000