HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Schottky eller fast recovery brygga ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:16:44  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Någon som vet om en schottky har den snabbhet som en fast recovery diod har ?
Jag håller på med en ny nädel (till ett slutsteg) och har fyra I/R 30CPQ140 dioder liggande. Jag vet att Schottkyns främsta egenskap är lågt framspänningsfall men hittar ingen info ang. omslagstider mm.
(Det är altså tilll en diodbrygga)
Har Schottkyn några egenskaper som gör den direkt olämplig till detta ändamål ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:45:57  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Schottky är ganska snabba, vågar inte svära på om de ligger i paritet med fast recovery dock. De har oxå en mjuk tillslagskarakteristik som är trevligt. En nackdel är att schottkyns framspänningsfall beror av strömmen, vid stora strömmar är den betydligt högre. Många anser att de (av denna anledning antar jag) inte är lämpade i högeffektssammanhang.

/Jesper
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:43:47  Show Profile Send Mickeman a Private Message
För att citera Nelson Pass:

"Yeah, sure, rectifiers are important, after all, the AC has to get converted to DC, but I don't like the fast recovery types that some audiophiles have raved about. Fast recovery means that they withstand many amps and volts in a tenth of a few nano-seconds, something we don't see very often on the old 60 Hz AC line. They are essential element in switching power supplies, but for regular "linear" power supplies, I much prefer SLOW diodes, and we create them by placing small capacitor circuits across the diodes, which greatly reduces radiated noise."

... mina 0.02€

/Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/03/05 :  10:09:18  Show Profile Send pix a Private Message
Hej !
Jesper Nilsson
quote:
En nackdel är att schottkyns framspänningsfall beror av strömmen, vid stora strömmar är den betydligt högre. Många anser att de (av denna anledning antar jag) inte är lämpade i högeffektssammanhang.

De I/R 30QCP140 jag har hemma har ett framspänningsfall på 1V @ 15A och 1,19 V @ 30A (dessa vid 25 grader) vid 125 grader sjunker dessa till 0,78 resp. 0,93 V. Jag vet ej vad de bästa typerna av dioder ligger på men jag har känslan av att dessa värden känns skapliga.
I och med att 30QCP140 är en dubbeldiod (TO-247) har jag tänk att nyttja 4st (8 dioder) dvs 2 st parallellt. Detta för att få upp strömtåligheten till 30A per diodpar (konternueligt)
Jag har 140000uF/80V E-lytbank och är lite rädd att startströmmar skall knäcka singeldioder.

Mickeman, Jag misstänker att Mr Pass har rätt, och "man går över bäcken efter vatten" men det känns ändå lite lugnare att veta att man optimerat så långt man kan (det handlar ju ändå om margimell kostnad och tid).Jag är tveksam till att snabba dioder skulle försämra något i alla fall. Bettäffande sk. "snubbercaps" som Nelson nämner har jag även tänkt att använda RC-länkar som dämpar ev. ringningar bättre.

Ps.Jag vet att det kan verka lite knepigt (läs. överdimensionerat) med E-lytbanken mm. tanken är att "testa gränserna" lite i detta bygge betr. effektutag Ds.

Tacksam för dessa sympunkter och ser gärna fler
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2005/03/05 10:10:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000