HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scan-Speak eller Peerless till subbas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:45:39  Show Profile Send Rishna a Private Message
Är inte så där enormt bekant med uträkningar av lådor, basportar mm. så jag vänder mig till dem av er som bygger eller har byggt med något/några av Peerless XXLS-basar eller med Scan-Speaks 23W/4557T00 baselement. Jag är på jakt efter en kompetent subbas som är möjlig att ha i ett normalt vardagsrum dvs. lådvolym (sluten eller basreflex) någonstans kring 40-50 liter.

Om någon vet hur ovan nämnda element appliceras på bra vis, dela med er av era erfarenheter.

Tack på förhand: Fredrik

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/03/04 :  11:37:16  Show Profile Send DanneS a Private Message
Jag har inte använt någon av nämnda basar, dock den vanliga XLS 10:an. Men genom att titta lite på parametrarna så tycker JAG att (förutsatt en låda med ett element) att SS 23W/4557T00 går bort pga sin väldigt låga känslighet (82 dB 2.83V/1m). Skall du använda detta element tror jag du måste använda flera, minst 2 för komma upp i "användbart" ljudtryck.

Om jag stod inför ditt val skulle titta på XXLS 12" http://www.d-s-t.com/peerless/data/830847.htm och korrigera frekvensgången med en Linkwitz-transform http://sound.westhost.com/project71.htm kolla även http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

Vad skall du driva subben med?

/Daniel
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:35:11  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag skulle inte försöka klämma in en 12" i 40-50 liters låda.
I en så pass liten låda är det troligen bättre med 8-10" element.
Ett billigt val är Peerless 8" SLS213 som går bra i små lådor.
Ett lite dyrare men bättre alternativ är Peerless 10" XLS.
Jag rekommenderar 10" XLS hellre än 10" XXLS.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/04 :  13:45:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag rekommenderar 10" XLS hellre än 10" XXLS.
Varför? Jag blev mycket nyfiken!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/03/04 :  14:19:56  Show Profile Send DanneS a Private Message
XXLS 12" 830847 beöver Linkwitz-transform för att trivas i 40 liter (sluten för att kunna använda Linkwitz-transform).

I 40 liter med mål F=22Hz Q=0.57 med ett 2:a ordn. subsonicfilter vid 18Hz Q=0.7 ger -3dB vid 30Hz och -6dB vid 23Hz och ett maximalt ljudtryck på ca 105dB (frifält) innan man når Xmax. Det krävs då vid 20Hz ca 235W.

/Daniel
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:47:30  Show Profile Send Rishna a Private Message
Tanken är att subben ska drivas med ett vanligt stereoslutsteg. Blir det bara en sub är det bra om slutsteget går att bryggkoppla.

När jag lyssnar på musik saknar jag inte någon sub utan det är främst när jag ser på film. Tanken är att subben bara ska användas till just film och då blir det enkelt att bara koppla slutsteget till LFE-out på min Primare SPA20.

Brorsan kör 2 subbasar med XLS12" + slav till både musik och film med gott resultat. Han har å andra sidan tillverkat ett ordentligt delningsfilter som är ställbart från 25Hz-60Hz. Riktigt så mycket energi och pengar vill jag inte lägga ned.

XXLS 12" låter förresten intressant!

/Fredrik
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:05:20  Show Profile Send Rishna a Private Message
Nu har jag läst om Linkwitz-transformern och det verkar vara ett riktigt bra sätt att kompensera för den annars så elaka avrullningen. Frågan är bara om jag klarar av att tillverka något dylikt.

DanneS; kan du tänka dig att hjälpa mig bygga en riktigt fin sub med tillhörande Linkwitz-transformer. Snickeriet och lödningen är jag en mästare på, men det där elektroniska uträknandet är inte min starka sida.

Om vi utgår från ett Peerless XXLS12" och en låda nånstans 40-60 liter.

/Fredrik
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:24:37  Show Profile Send DanneS a Private Message
Ja visst skall vi kunna lösa det. Här är ett utmärkt kalkylark för att exprimentera med LT (Linkwitz-transform): http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm

/Daniel
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:49:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Silvervarg: Jag rekommenderar 10" XLS hellre än 10" XXLS.

EngelholmAudio: Varför? Jag blev mycket nyfiken!!!

Pga skillnaden i Q värde i snabba simuleringar (för ett bra tag sedan) så vill jag minnas att XLS trivdes bättre i mindre lådor än XXLS.
Med antagandet att man inte skulle köra med elektrisk eq, vilket nu har föreslagits.
Jag har inte provat det i praktiken och det kan förståss bli olika beroende på vilken lådvolym man använder.
Bäst är förståss att simulera båda elementen eftersom de har ganska olika värden.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:06:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför inte bygga en Linkwitz Thor sub? Han är "van" vid dipolbas och då borde han veta vad som är mest artikulerat och skulle förmodligen inte rekommendera något annat som bottenstöd till sina högtalare.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000