Author |
Topic |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 19:34:01
|
Tja dom börjar kanske förlora idéer och konkurrerar istället för att samarbeta.
Det är kul iallafall att Proccesortillverkarna delar patent med varandra
ARM Advanced Risc Machines(UK) + Digitals ALPHA-CPU = StrongARM
ARM + Intel = (Är inte påläst på alla CPU's i Handdatorerna)
IBM + Motorola = PowerPC
--------------------------------+
Tja, något jag skulle vilja är att VideoCODEC's utvecklas ännu mer
ClearVideo's Fractal-CODEC är ju inte precis ny, men nu sitter den bara som en Datorfil i Patenholding företaget EnXnet's Datorer! http://www.enxnet.com/html/products.html
Kan Motsatsen till Fractaler vara Wavelets
Wavelets använd aktivt i Indeo-CODEC's. Tips! Om du är användare av Windows XP sp1 så saknas detta CODEC, (det var bara en Licensieringsfråga sedan Ligos tog över INDEO) det kostar ca. 100:- kronor och finns här: http://www.ligos.com/indeo.htm
Jag tror bestämt att det finns synergieffekter att hämta vid kombinationer av motsatta Principer! Fast, lätt är det inte, kan bara skriva enklare program och Script's själv
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
Edited by - JonasV on 2005/03/04 04:19:17 |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 20:14:19
|
Hur menar du att tekniken saktar ner?! Kolla på tex Cell processorn som kommer snart. Inte att leka med :) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:46:25
|
Du får gärna Länka något Whitepaper åt mig Martin.M.
Jag hade kilovis med Digital's Referensböcker som dom gratis postat från staterna. Deras 64bit's Alpha RISC-Proccessor kom ju tidigt.
En urgrym men ganska prisvärd DSP från Texas Instrument är TMS328xx serien om jag minns beteckningen rätt! Även om det är en gammal modell så var det en Multiproccessor-DSP. Fast den går i kanske högst i 80MHz, så har den 64bit RISC Master-CPU + 4 DSP's allt smart hoppkopplat med effektiva Crossbar Switches Minneshanteraren är inte så gammal den heller utan medger individuell access av DSP'na.
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 22:55:37
|
Problemet ligger i värmeutvecklingen. Läste nyligen ett reportage i någon data-blaska där man nämde att för att få in fler komponenter som kan arbeta samtidigt behövs kylning av det mer okonventionella slaget. M.a.o dyrt och i praktiken väldigt utrymmeskrävande. Har man bara löst det problemet, med vätskekylda (eller varför inte väte?) chassin sätter nog utvecklingen igång med rivstart. Visst, vätskekylda chassin används, men hur smidiga är de? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:12:56
|
När jag äntligen fick testa Doom3 (då helvetet bröt lös vid kontrollstationen) med det nya GF6600GTS-kortet i High läget då uppskattade jag framstegen
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 23:23:48
|
JonasV: Wavelets är ett matematiskt "alternativ" till vanlig Fourieranalys (dvs, Codecen använder Wavelets istället för vanlig FFT), det är lite "inne" just nu men har fördelar just när mna hanterar bild&ljud.
Huruvida tekniken saktar ned beror på vad man menar; visserligen går det att designa snabba kretsar typ Cell (för att inte tala om alla snabba DSP och liknande som sitter i exempelvis telekom-switchar) men kiselteknologin som sådan har problem. I huvudsak beror problemen det på läckströmmar som inte går att undkomma pga de små dimensionerna, detta är indirekt vad som leder till värmeproblemet. Detta problem går inte att designa bort utan är en begränsning i själva materialet.
Dessutom blir det allt svårare att krympa kretsarna, det kommer dröja ett tag innan man kommer ned under 65 nm linjebredd; det går naturligtvis men det är svårt att hitta metoder som fungerar och är kostnadseffektiva för kommersiell tillverkning.
Det finns naturligvis möjliga lösningar, hög-kappa material reducerar läckströmmar, man kan doppa kisel med germanium osv så kiselteknoglin kommer hänga kvar i ytterligare 15-20 år men utvecklingstakten kommer vara lägre, därefter får man byta material (redan idag används transistorer av ex. InP, GaAs och GaN i snabba mikrovågskretsar, kisel är för långsamt).
Slutsaten man kan dra är att en stor del av teknologiutveckligen under de närmaste åren ommmer fokusera på "nya" designkoncept såsom parallella processorer (ex. Cell och även dual-core processorerna som nu kommit från AMD och Intel), vi kommer få vänja oss vid att den frekvens processorn är klockad med inte säger något om hur snabb den är.
Lite trivia: Enligt Intels egna planer skulle de redan nu ha en 4 GHz processor ute, alla problem har dock gjort att planerna spruckit; anledningen till varför Intel bytt namn på sina processorer är att folk annars skulle märkt att klockfrekvensen faktiskt inte är högre på de nya processorerna.
|
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 01:15:14
|
Här står det lite om Intels CPU som ska komma snart. Som f95toli säger, deras 4GHz CPU har blivit cancelled. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2256 Iställer för högre klockfrekvenser har be snabbare front bus och mer cache minne. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 04:15:17
|
f95toli: Du har naturligtvis rätt i sak! Jag önskar att man måste släppa lite stolthet och försöka kombinera vilt skilda områden, rationalisera åt H****E och allt med ett Holistiskt synset; Nu kan vi tala om Grupparbete Grabbar
När Brittiska ARM sålde sin strömsparsteknik till jättarna så dök det upp Handdatorer med prestanda duglig för Multimedia, eller? Ursäkta, jag har nog tappat greppat över utveckling något det senaste 2 åren Nu har jag hem jobb och fru, förut kunde jag sitta hela dagarna med datorerna. Min Palm Tungsten T har 8MB RAM och 140MHz och efter mycket usch lyckades jag få Kinoma Player spela Ett Southparkavsnitt på den.
Nu börjar min egen proccesor gå ner på sparlåga kl4.00AM Är också MP-freak och tyckte snabbaste Altavista var Grymma med sina clustrade ALPHA8000 Servrar med 16GB RAM för databaserna, själva sökningen av nätet sköttes av oberoende clienter... och man kunde se söktiderna, typ 0.14sec. Har dom samma Serverpark när Yahoo tog över? Har haft två SMP's en Dual Celleron 500MHz samt En Dual Athlon MP1800+ Ansåg mig behöva detta eftersom jag ofta körde tunga bakgrundsjobb. Dual Celleron fick faktiskt ett års längre livslängd en mina datorer brukar för den extra prestandan. Vid normal användning vinner man kanske högst 5 - 10 % Quake 3 skulle stött det men fick det aldrig fungera på någon dator. Men jag sökte Multithreadade över allt Lyckades tillochmed pussla ihop en fungerande GoGoEncoda (SMP MP3-Encoder), var kul att prova, efter att tolkat interfacet på Kanji genom Trial and Error Lyckades inte ändra den från 160kbps men den gick nästan dubbelt så snabbt som XingMPG! --------------------> |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 04:59:52
|
Kylning f95toli: En del superdatorer använder Diamant istället för Kylarpasta har jag hört Arctic Silver, PHA!
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 07:00:51
|
quote: När jag äntligen fick testa Doom3 (då helvetet bröt lös vid kontrollstationen) med det nya GF6600GTS-kortet i High läget då uppskattade jag framstegen
Vänta bara tills nästa vår.. playstation 3, Xbox 2 (Xbox 360) Cellprocessorn gör det möjligt att köra i stort sett fotorealistisk grafik
quote: "Sony, IBM and Toshiba said that they have ran Cell processors at "greater than 4GHz", though they wouldn't name an exact speed. Performance of the processor is said to be in excess of 256GFLOPS (256 billion floating-point operations per second). That's an extremely large number, the sort that you normally throw around when you're talking about arrays of multiple processors or even supercomputers. Measuring FLOPS can be done in a few different ways, but as a comparable number the highest you could get from a fast Pentium 4 these days is somewhere in the upper 20's."
http://gear.ign.com/articles/585/585862p2.html
Finns massor med bilder på nätet, men eftersom det rör sig om spel i beta-stadiet så kanske det inte är så intressant... här är ett par st i alla fall.
|
Edited by - Martin.M on 2005/03/04 07:04:36 |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 07:56:02
|
Att kalla wavelets motsatsen till fraktaler är lite att ta i tycker jag. Flera typer av wavelet-baser är just självsimilära och har fraktalliknande uppförande (eg bibehåller strukturen oavsett "inzoomningsgrad").
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 11:04:35
|
Martin.M. Otroliga bilder, hade säkert tagit minst ett halvår att få fram den i Povray på Min 386DX40 när det begavs sig. Minns att när jag gjorde mina experiment med brytningstal, Specular reflections och Radiosity allt i ca 3x Antialiasing, 1024x768 upplösning för att få ut maximalt ur mitt NCR 512KB grafikkort kunde det ta En dag med en rendering.
DasKapital: Tack för Upplysning! Jag förenklar ofta saker när jag inte förstår, vad gör man när en del information kommer i andra hand och man vill gå vidare? Har väl sett Kaos i Iterationerna och Ordning i Övertonerna, men det var åretal efter man provat fractaler som man hörde talas om Wavelets. Har bara ett gammalt Bildprogram kallat CEengine inkl. Browserplugin att testa med (wif någon?)
Skulle skaffa dom bästa böckerna bara jag fick tid och råd Min senaste bok i mattematik, "J.A.Thorpe's - Elementary Topics in Differential Geometry" kostade över 300:- kronor, Sidantal ca 240!
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 14:32:00
|
JonasV: Ja povray har man ju testat lite förr Det fantastiska är ju att detta är rörlig grafik också, alltså minst 60 fps. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 16:01:02
|
Har du Testat 3DMark03 på ett av dom nya grafikorten, nu visslar det till 140fps ibland!
Kommer ihåg, (efter som jag driver på mig själv som ett sjukt djur) ett företag i slutet av 90- talet som sålde Realtids simulerings/visualiserings Videokort åt bla Bil- / Aviations- samt Militärindustrin. Deras "Grafikkort" satt kopplad till PC's VESA-Buss medelst kraftig kabel. Själva Videoprocesorn, med massa RAM och ASIC's var i ett eget Chassi stort som en Tower. Den klarade upplösningar i storleksordningen 3200x2400x32bit, kunde hålla ett tjogtal modeller på typ 10.000 polygoner i rörelse. Naturligt var den förberedd för Subprocceser som Sky Rendering med korrect Cronograph för stjärnsimulering och Solstyrka. Dimma fanns också vilket vara bevisat genom deras lilla Quicktime-demo på 7MB. Behövde logga in 3-4 gången innan något hände med nedladdnngen! Saker liksom hände in happenstans på den tiden, man fick vara glad om något hände med länkarna... Just det allt hände i 50Hz ZYNKRONT I senaste OpenGL Standarden Hmmm! kanske skall kolla om dom finns kvar, dom hade ett skönt namn och Aktiva Medlemmar OpenGL styrelsen. Om jag inte börjar svamla nu. Detta var förståss deras dyraste modell som tangera miljonen. största modellserien fanns för mella 900.000:- och 1.200.000:- kronor
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 16:07:14
|
Dom FINNS kvar Länken fungerade inte nu, men bara jag såg ES så mindes jag deras Seriösa namn: Ewans & Sutherland
Här är länken att leka med: http://www.es.com/eands_home/products/realimage/index.asp
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:12:14
|
NÅÅ, GRABBAR HUR TROR NI NVIDIA's GeForce GF6800 Ultra Serie Rankas I en Total skala IDAG_-----------...__>
FuhNxA==> www.es.com
MVH Jonas"Tidsdjuret"Viklund!
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 03:54:18
|
f95toli: När jag på nytt läste denna tråd för att göra lite uppföljning och se vart vi är på väg(tendenser - Partikel Derivata) kom jag på att jag faktiskt skummat något papper på Wavelets. Har då för mig wavelets var enklare en Fast Fourier Transformationer (tom. mindre resurskrävande i DSP's mm.) dock hade FFT större kapacitet (precision) på något sätt! Rätta mig om jag är ute och Cyklar i Badkaret, är Lekmannen som pluggat extra för Godkänt i Matte-A. MVH Jonas Viklund. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 04:23:28
|
< F|d|U|i|N|g|K|g|Y|a > http://www.vtuner.com/vtunerweb/ram/11545.ram < A_h_M'Bl^´.nnn,zZZT >
Your Real NhM PLz¨= Soma FM Groove Salad: `´```´``````````````````````````````´´´``´^Äx.^*.
S C O T H_+ rRAaH|gH^T^00Hnzz.o.
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 04:31:59
|
RaYT KoHd::: funky*digga*Ambient_x_X__X{='RAhYT-OhN}
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 04:40:16
|
o._SZz.SPAAAahiGHtZhhehz___.OHohtTPHhi..WWWEeiPHhzs0zsohpPhTzzhyY.X=+-> plhlzesascehet.,
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 04:47:48
|
NnNHA^xyZThi,.-xOhTpH__equalzT-- *NEhXt ? COhT UhPhbT o o ohLezHTY #/_< PhLeEeEhzZTiYiohO ____________________________________________________________________________________________*Åhz |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 05:00:22
|
Sapces o ophp__wehp s SOPHTLiy a-h-x-th 'tdhÅ S.P.A.C.E.z OFF WEBB's SOFTLY PLEASE åHl JajTh o PEEeHPt. AAaHL LAYhT B.OYhztT [+] All Right Boys .
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 01:17:16
|
Asch Då, Spaces OFF Webb's S O F T L Y --- PLEASE > All Right
PIIIP. AaaLL RRRIGhht BOISz |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 14:27:00
|
Ehh! Grabben har stukat framaxeln på Hjulbyttan. FULLT KöR Tith WRealy Ztyle MY KrancK
Störet, skapar Osammanhängande Uttryck I MEEGh, Klickz;.| UuhWHRAAAPSh + ÅBEEMUug
(Eller dessa Initialer som kan läsas i valfri Ordningföljd)
Cardiac Umbrella Quicktime
Efter någon tid mår man Bedre!
|
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 10:33:01
|
Jag BLIR Så Deprimerad så jag vill bara Gråta Så fort man Behöver något som inte är POPPIS Så Är det borta! Hittade för Något år sedan Bandläsare till 6550 samt 9-track för PC. tänkte att med mitt djupa Vetenskapsintresse och Kunskaper kunde få lära mig mera genom att köpa lite, mätdata, register och databaser från Universitets och UNIX-världen Hitta så sent som för en kvart sedan Seismiska data i Amerika att köpa på 9-spårsband. Nu är det Hopplöst att hitta något, FÖR F*N Frågar man någon av dom "så kallat" Proffsen. Så vet dom inte mer en vad dom får sänt i sina Plastiga Brochyrer i Bjärta färger
Det ÄR Därför jag älskar er alla, för ni skiner av Hängivenhet och Trovärdighet. ZORRYh VhilLe AcxK Bara Gråta EhN SKVÄTT!
|
|
|
|
Topic |
|