HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spackel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:58:25  Show Profile Send U1 a Private Message
Hej

Hur länge måste man vänta innan man lackar över det som är spacklat, exempelvis skruvar och dylikt?

MvH
Johan

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:05:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det beror juh på vilket spackel du användt.
Det står väll på förpackningen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/02 :  23:44:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Att tänka på när du har spacklat och slipat efteråt är att du grundar alla spacklingarna annars får du torrfläckar eftersom spacklet suger åt sig en hel del av vätskan i färgen.


/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  09:07:56  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack för svaren. Anledningen till att jag frågar var att jag sett några exempel här på forumet då spacklet sjunkt efter en tid så att det blir små hål vid skruvarna.

Jag har spacklat, slipat och grundmålat i flera omgångar. Nu vill jag bara veta hur långe jag skall låta dem stå innan jag med säkerhet kan lacka dem. Hur länge brukar ni vänta?

MvH
Johan
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:11:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har mest byggt sk. vitmodeller, dvs. skalenliga modeller av saker man tänkt designa målade vita för att men inte skall känna sig så bunden vid någon speciell färg. Dessa skall dock helst vara så bra som möjligt i övrig, men innehåller bara polymerplast (tror jag den brukar kallas). Hur som helst. Men på dessa spacklas en del för att få en god yta. De enda problem jag haft när jag byggt dessa är då jag inte gjort en tillräkligt ordentlig slipning och grundning att färgen inte blivit bra nog. Packel suger ungefär som denna plasten. Så detta har jag inte riktigt behövt betänka.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:37:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om man nu är rädd att spacklet skall sjunka kan man ta till gamla hederliga plastic padding vilket vi gjorde när jag jobbade som buggnadsmålare och fick lite speciella jobb. Tänk bara på att det är bättre att lägga på spackel i flera tunna lager än ett eller två tjocka lager vilket är dödens jobbigt att slipa och det har en tendens att sjunka efter ett tag vilket också är tradigt och så svär man.

Hur länge du bör vänta är lite beroende på vilken typ av spackel du har använt, är det vanligt snickerispackel en-två veckor bör vara rimligt eller kan du vänta tills det känns rätt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/03 :  21:50:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Sen är alltid sprutspackel trevligt tycker jag. Slipa, sprutspackla, slipa.. Våtsandpappra är bra.. om man kan göra det. (högtalara kanske inte lämpar sig ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:01:12  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack fö alla era svar. Jag har spacklat och slipat ca 5 gånger i måcket små lager.

Bubbel: Jag följer ditt råd och väntar 2 veckor och ser, skulle vara lite trist om det sätter sig när allt står färdigt.

Återigen tack
Johan
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:03:47  Show Profile Send U1 a Private Message
Vemsom: Tyvärr så har jag inte möjlighet att sprutspackla, skulle dock vara kul att se resultatet av det.

MvH
Johan
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:43:44  Show Profile Send asto a Private Message
Det finns 1-komponents sprutspackel på spray burk, Hagmans har det. tänkte bara om ni inte visste =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/03 :  23:51:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
U1: det finns att köpa på sprayflaska på tillex Clas Olsson. :) rekommenderas varmt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:38:47  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Vet inte om det är sannt men en lackerare jag känner sa att spackel kan "sugas" in i trät lite vilket skulle innebära att spacklet sjunker lite pga. av det...

OM det nu är så, så bör man grundmåla en gång innan man spacklar. För att sen slipa ner grundfärg och spackel i ett... Sen grundmålar man igen för att mätta trät och spacklet igen.

Skall testa detta med en som bygger ett par valutronic SQ-50... Om det fungerar, dvs. spacklet håller formen, har man ju äntligen en metod som ger en bra grund att måla på.

/Tobias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000