HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer 668: Den optimala signalkällan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:03:53  Show Profile Send Ayn a Private Message
Baltazar, är benägen att hålla med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Wibbe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:13:09  Show Profile Send Wibbe a Private Message
OT: Vad krävs på detta forum för att en trås ska låsas?

Jag är ganska ny på HiFiForunm, men är det på den här nivån det brukar diskuteras så lär jag inte bli så långvarig heller...

MVH
Wibbe
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:14:55  Show Profile Send mayro a Private Message
EA...

Jodå. Du har fått svar.... Helt klart... Man kan inte sätta in en enda sak i annat samanhang föränn en "test" blir utan värde. MEN det förutsätter att man inte står så bergfast vid att en enda koppling INTE gör något.. ATT helt fastna i olika egenskaper vid signalen faller också ur i sin egen orimlighet...

MINA två slutsteg här har HELT olika ställen där dom "trycker" på.. POA 3000 är lösare i mellanreg. Och starkare i basen. Samt har så olika ljudtyp och sätt att presentera samma sak. FAST båda spelar endå en gitarr rätt. fast olika.. Allt finns där.Låda osv.. POA 3000RG sätter så mycket fart på mellanreg så det blir svängningar i mitt filter.. Vilket INTE mitt Accuphase eller donon POA 3000 gör...

SÅ hur mycket än signalen är lika stark så kommer steget i sig själv ha så stor skillnad så det bara går inte med exakt samma sätt mäta dom.. I en sådan jämförelse så är mitt RG steg rena skräpet mot Accuphasen samt den äldre poa3000....

MEN. Då jag ändrar förutsättningarna med kablar.. samt ställer mitt filter som denna stärkare kräver. osv.. Ja då är sittsen en helt annan..... Då blommar detta steget medans mitt andra helt dör i exakt samma sätt i uppkoppling..

Men för att ens du eller andra vem som nu tycker vad.. ska tro detta och förstå VARFÖR testmetoden inte är enligt mig OK så måste ni också förstå hur JAG anser. Och dessutom HÖR dess skillnader...

Förstår du/ni????? Hoppas det... det är ju INTE vi som inte inser. det är ni som har en sådan fast åsikt som INTE köper ett enda argument ens knappt...

FAST på testdidan där framgår det KLART man tar detta i beaktande. textmässigt i alla fall..
Men sedan i praktiken så påvisar testmetoden ju att man inte tar dess hänsyn då man i praktiken gör testen...

Utan man bestämmer direkt VAD och HUR sakerna är kopplade.. samt nivåer osv...

Så jag tror mig ha rätt torrt på fossingarna som vanligt..... Kom igen gubbar.. se själva.

ELLER rätta mig OM jag har fel...
Då hämtar jag mina gummistövlar..

Jag skulle faktiskt bli vansinnig överaskad om någon nu också sa som jag gör ibland..

"Ja jäklar.. där har han ju en poäng"

Och inte bara gör allt för att "bevisa" hur rätt en sak är.. IFRÅGASÄTT för en gång skull era metoder gubbar.. Den är INTE korekt.......

Det går inte att testa en bil eller ett vatten med OLIKA typer med samma metoder..... Och stärkare samt cd har olika typoer..

Säger ni emot mig här så faller ännu mer av ert prat.. Då finns ju inte skäl att ens testa saker ju.......

Jag kan med er testmetod få fram vad som helst såsom sant.. Men i en lika metod med andra saker få helt anna´t resultat då det inte är "samma typ av vatten vi pratar om". utan helt olika vatten för att ge direkt svar toill vatentestaren EA

smile......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:21:18  Show Profile Send mayro a Private Message
varför skriker nu en på låsning av en levande debaterande tråd där trådägaren är med och INTE trycker på OT knappen.. Här är det rätt fundamentalt viktiga saker som kanske denna gång kan lösa frågan om hur en pioneer kan bli bäst enligt en testmetod som inte kanske visar sig vara en rättvisande metod.. Så om inte intresse finns behöver man inte säga låsning.. titta på annat skoj.. Det finns massor med skoj säkert för alla. Även för dig..

så det är frivilligt att läsa saker..men så fort något är emot en lts sak så verkar låsning vara receptet.. Man får tydligen INTE ifrågasätta LTS metoder vilket jag anser nödvändigt .. dels för egen lärande. samt för ev utbyte. Men lite krig emellanåt är nödvändigt för att finna en genväg sen.. kanske om inte trådlåsningar blir lösningen då LTS anhängare för motstånd... Se själv.. Vi är väldigt få som törs säga nåt mot. Och en del flrea som är ifrån LTS hållet.. Så varför är våra frågor eller trådar så farliga.. Rätt knepigt faktiskt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:22:46  Show Profile Send mayro a Private Message
vi blir ju ifrågasatta på alla trådar vi startar eller försöker drva.... Så nu är det inte vi som blir måltavlan.. . Jag ser inte våra trådar efterfrågas om låsning... Där är det fritt skottfält.-.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:26:10  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Många hävdar vildsint att F/E-lyssningen inte kan skaka fram transparenta apparater. Men en undran jag har är om ni kan hålla med om att en apparat som inte klarar F/E-testet inte är transparent. En godkänd F/E-lyssning skulle då kunna vara ett slags nödvändigt men ej tillräckligt villkor för att apparaten ej förvränger hörbart.

Ett faktum som ger cred åt F/E-metoden i mina ögon är att det är _väldigt_ få apparater som passerar som transparenta. Jag hade varit betydligt mer skeptisk till den om var och varannan apparat hade klarat lyssningen utan att man med statistisk signifikans hade kunnat skilja före- från eftersignalen.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:31:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Ojsan... här har ni det tydligen skoj pågar...

Någon efterlyste en annan vinkel på Pioneer-maskinen än den som LTS har. Dom testade den för ett tag sedan i Hifi Choice, och gick då förmodligen tillväga på traditionellt sätt (typ subjektiv jämförelse med konkurrenter i samma prisläge resp deras referensmaskin).

Deras slutsats påminde starkt om det jag själv fick då jag jämförde den med bra cd-spelare. Dom tyckte det var en mycket bra produkt för pengarna, med suverän bild och förvånansvärt bra ljud. (Jag noterade också särskilt att dom berömde ljudet för att vara klangmässigt "neutralt"). Samtidigt poängterade dom att det fanns brister i ljudet och att det handlade om "mycket bra ljud för att vara en dvd-spelare".

Jag är fullt medveten om att LTS-anhängare för det mesta är synnerligen skeptiska till tester i kommersiella tidningar (med viss rätt). Men ja, ganska intressant ändå att sätta denna recension i jämförelse med LTS-utlåtandet kan jag tycka...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:34:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Maryo:
Jag använder ett Audio Research VT 100 mk III som slutsteg, ett slutsteg som garanterat INTE skulle gå igenom F/E-testningen. Men glad är jag för det. Kanske rent av gladare. Vad vet jag.
quote:
SÅ hur mycket än signalen är lika stark så kommer steget i sig själv ha så stor skillnad så det bara går inte med exakt samma sätt mäta dom.
Va?

quote:
det är ni som har en sådan fast åsikt som INTE köper ett enda argument ens knappt...
Är det något vi måste köpa?
Problemet att ingen köper argument från den andra parten beror på att vi pratar om olika saker.

quote:
Utan man bestämmer direkt VAD och HUR sakerna är kopplade.. samt nivåer osv...
Japp. Häri ligger en nackdel med F/E-testning. Nogrannt räknat är det så med all testning: Testet testar endast det det testar.
Jag gör mest öppna lyssningstester och har nästan uteslutande lyssningskompiar som lyssnar öppet.

När omdömme ges kring en produkt eller system så brukar vi vara mycket nogrant att poängtera följande:
* gäller för detta rum
* gäller med dessa kablarna
* gäller med den musik som spelade
* gäller med domhär förutsättningarna
Testerna, F/E eller "vanlig hifi-test" testar ju bara det som testas. Varker mer eller mindre. Begränsningarna är ju uppenbara i båda fallen.

F/E-testet kan säga två olika saker
* vi lyckades inte fastställa någon påverkan (vilket inte utesluter att det finns påverkan - vi bara hörde den inte (pga musikmaterialet, kablarna, dålig källa, etc))
* vi lyckades höra påverkan *här* (kanske mellanregistret)

Däremot säger INTE testet att detta är bra, dåligt, rätt, fel, ett slutsteg för dig eller mig. Säger heller inget om det uppfattas som ett "bra steg".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:37:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Min poäng är att det blir väldigt dubbla budskap när du ber om respekt och sen använder laddade ord (som då alltså "gammal" kan anses vara i sammanhanget) för att beskriva en komponent som förespråkas av de du vill ha respekt från. Det är lite som att säga "jamen förlåt då!" i allmänt trotsig ton, typ

Ayn: Gammal är inte negativt ur min synvinkel. Mycket gammalt är bra, tex musik. Jag menade det inte negativt här heller.

quote:
Näe, tycker inte att du sjunkit till nån särskilt låg nivå. Men kan vi vara överens om att dina formuleringar som i exemplet kan tolkas som lite provocerande? Det handlar inte om vilken nivå man håller sig på, utan mer att folk kan ta till sig det man uttrycker på ett sätt som man avsett. Vill du uttrycka "jag respekterar åsikterna hos dem som tycker mycket om den här CD-spelaren" så vill du väl inte att folk ska tolka det som "jag tycker det verkar helt befängt att man kan tycka att den här CD-spelaren är något att ha, men okejdå, alla får väl tycka som de vill

Ayn: Det verkar snarare som att det jag skriver upplevs provocerande eftersom jag inte köper LTS-metoderna rakt av...personangrepp håller jag inte på med i alla fall, så lågt sjunker jag inte som tex Rydberg gjorde några gånger tidigare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/04 16:39:59
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:41:52  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Nu håller jag inte med Matte76 i så mycket av det han har skrivit i denna tråden, men han har en viktigt poäng i att ingen har ens försökt bemöda sig med att förklara hur F/E-metoden fungerar (för CD-spelare i detta fall) på ett begripligt sätt och varför den skulle vara så bra.

Visst är det lite jobbigt att beskriva, men om man är beredd att följa och skriva i en tråd som snart är 10 sidor lång så är det väl inte för mycket begärt.

Så, istället för att klaga på att ingen annan gjort ett försök så försöker jag själv beskriva F/E metoden så objektivt jag kan:
1. Utgångspunkten är att varje del i signalkällan skall vara så transparent som möjligt, dvs helst ingen färgning.
2. För att avgöra hur transparent en produkt är så tar man signalen före och efter produkten och jämför dem.
Jämförandet görs genom vanligt lyssnande.
Om man kan avgöra skillnad av någont slag på signalen före och efter så anses produkten vara färgad.
Ca 9 av 10 produkter som har testats har visat sig vara färgade med denna metod.
Notera att bara en del i signalkedjan testas åt gången.
3. Om vi struntar i inspelningsdelen av musik och bara tittar på uppspelningsdelen så kan F/E metoden användas på alla delar utom högtalare. Vissa delar är svårare än andra att testa, och CD-spelare är en av de svårare.
4. Equalisers går nog inte att testa på detta sätt eftersom målet är att få en förändrad signal (dvs färgad). Eftersom det strider mot utgångspunkten så kan metoden inte användas för dessa.

5. En signalkälla tar lagrad signal (t.ex. CD) och ger ut en elektisk signal. För att förenkla så antar vi nu en analog utsignal. För att kunna jämföra före och efter signal så måste vi alltså ha en före-signal på samma format, dvs analogt ljud. För att få till det så tar vi en analog ljudsignal (t.ex. analog master-tape) genom en A/D omvandlare och bränner en CD med den.
Nu kan vi genomföra F/E testet utan problem.
Stor vikt läggs på att testa ingående test komponeter som inte skall testas som t.ex. A/D-omvandlare så att de anses vara transparenta.

Det här var hela den förenklade beskrivningen av proceduren för ett F/E-test. Jag har utelämnat alla detaljer som jag anser mindre viktiga.

Metoden är inte helt felsäker, men i mitt tycke mycket bättre än vanliga lyssningstest.

Matte76 ansåg sig inte vara tillräckligt insatt för att avgöra svagheterna i F/E-test.
Jag anser mig vara ganska duktig på att hitta svagheter och problem (oj, så negativt det lät), så jag ger mig på att kritiskt granska några problem med metoden.
De stora svagheterna är i mitt tycke:
1. Utgångspunkten att transparens är bäst kan ifrågasättas, men jag tycker att det är en sund inställning.
Om man kan få ett totalt transparent system så kan man alltid fixa till färgning i efterhand.
Om man vet exakt vilken färgning man vill ha från början kan man möjligen hitta ett billigare sätt att nå målet. Dvs det här är inte ett fel, utan en premiss med testandet.
2. Många delar som inte testas är inblandade i systemet. Idéen är dock att upptäcka skillnader, och inte hur bra en viss uppsättning låter, så detta har inte så stor betydelse. Många delar ger dock många felkällor i saker som skall hållas konstanta under testet. Det är inte helt enkelt att hålla kontroll över alla tänkbara felkällor.
3. Endast 9 av 10 saker anses färgade på något sätt. Dvs 10% av testade produkter kan inte skiljas åt kvalitetsmässigt. Det tyder på att F/E är ett något trubbigt mätinstrument. Med ständigt bättre produkter (förhoppningsvis) så bör andelen produkter som inte kan urskiljas öka med tiden.
4. Personerna som används för att lyssna under testet blir tröttare med tiden. Jämför hur trött man är efter 4 timmars skrivande av prov/tenta. Efter ett par timmars arbete bör alltså sannorlikheten att en produkt passerar som transparent öka.
5. Människor kan med koncentration bara lyssna på en musiksignal åt gången. Det innebär att man måste växla fram och tillbaks mellan före och efter signalen. Människor har ganska dåligt akustiskt minne, så denna tidsdifferans har stor betydelse. Troligen har detta stor inverkan på svaghet 3 ovan, dvs att instrumentet blir lite trubbigt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:42:01  Show Profile Send mayro a Private Message
jag har haft AR i demoanlägg förr.. Så det är mycket bra saker anser jag i alla fall. Och klart bättre att påvisa ljudliga preferenser än en Nad208...... Utan att vara elak...

Men som jag ser ditt inlägg så har vi inte olika syn direkt.. Så då fick vi en del svar här....

Sedan satte du ur en del korta saker ifrån mitt inlägg..

Svaret på vad dom betydde står redan i inlägget. Så denna del besvaras inget om.. Då det ändå står sammanhanget och utan smanhag så urdraget får det en betydelse kanske som jag inte menar eller ens förstår frågan om faktiskt.. men den delen står som sagt allt om redan....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:44:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nu håller jag inte med Matte76 i så mycket av det han har skrivit i denna tråden

Trist att höra!

quote:
han har en viktigt poäng i att ingen har ens försökt bemöda sig med att förklara hur F/E-metoden fungerar (för CD-spelare i detta fall) på ett begripligt sätt och varför den skulle vara så bra.

Visst är det lite jobbigt att beskriva, men om man är beredd att följa och skriva i en tråd som snart är 10 sidor lång så är det väl inte för mycket begärt

Skönt att höra! Tackar! Änligen! Se där ja, det gick ju bra eller hur Rydberg mfl.? Istället för personangrepp hade ni kunnat skriva det Silvervarg gjorde istället...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/04 16:46:27
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:47:51  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Och klart bättre att påvisa ljudliga preferenser än en Nad208.....

Va? Kan ett slutsteg eller någon annan del i kedjan påvisa "ljudliga preferenser"? Vems/vilkas preferenser förresten? Förstår inte alls

Mvh

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:48:43  Show Profile Send Bosco a Private Message
Av historiska (och även i förlängningen praktiska) skäl är nog detta det forum som lämpar sig allra minst för att diskutera LTS och deras testmetoder. De personer som håller på med det finns inte på detta forum, så enkelt är det.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:11:43  Show Profile Send mayro a Private Message
MEN POJKAR IFRÅN LTS SIDAN AV INLÄGGEN HÄR!!!

Varför fick inte mitt rätt påkostade inlägg OM varför testmetoden INTE är rätt nåt gensvar tro......................?

Kanske sitter ni och filar på till det brinner hur ni skall förkasta mina ord. Eller gör det så förbålt ont att faktiskt säga orden

" det ligger något i vad du säger".....

Jag bara undrar.... jag kan med er alla samt även med IÖ gå in i närkamp angående detta i praktiken samt med opartiska medtittare och lyssnare få rätt. Detta vet jag till 100%. OAVSETT vad som sedan stämmer eller inte enligt testmetoden ni förespråkar.... Så säker är jag på att den är totalt förkastlig såsom form att testa saker på..

I alla fall så länge man har en 100% fixerad sitts såsom utgångsläge...

Jag skall om det nu kommer en som anser ännu att denna metod har relevans ge ett exempel.. Men för att orka skriva detta vill jag se reaktioner som jag får nöjet att krossa totalt med ett exepel som påvisar för alla orimligheten att testa saker som denna test säger.... Och mitt exepel kommer ifrån verkligheten.. Men först vill ja se relevanta svar utan kvasi osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:14:08  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag tror inte du får så många seriösa motdebattanter om din avsikt är att få "nöjet att krossa totalt".
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:17:55  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Jag skall om det nu kommer en som anser ännu att denna metod har relevans ge ett exempel.. Men för att orka skriva detta vill jag se reaktioner som jag får nöjet att krossa totalt med ett exepel som påvisar för alla orimligheten att testa saker som denna test säger.... Och mitt exepel kommer ifrån verkligheten.. Men först vill ja se relevanta svar utan kvasi osv...

Exempel har du väl fått 100 ggr nu? Är väl bara att läsa hur testet går till. Det är väl bättre att du "krossar" argumenten för F/E-test direkt, så vi får slut på diskussionen...........
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:21:07  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Och mitt exepel kommer ifrån verkligheten

Tror även att F/E-test gör det

/Jonas, som inte heller äger en LTS rekomenderad produkt.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:22:46  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mayro: varför är du så agiterad?

Jag tycker metoden har relevans, i det att jag inte kan se någon annan metod som ger ett säkrare resultat om man söker apparater som inte färgar hörbart. Och precis som jag skrev längst upp på sidan så tycker jag att faktumet att nära nog alla apparater EJ klarar F/E-lyssningen är någon form av kvalitetsstämpel.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:39:36  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag bara vill se svar som jag ALDRIG får.. Inte annat. Men som vanligt då man ställer något mot väggen för att syna det så går det inte.. Följer nu att tråden skall stängas? Eller att det handlar om personpåhopp eller???

Jag vill verkligen bara ha svar.

Jag påstår min tidigare text redan där påvisar stora brister i den omnämnda testmetoden. Och mitt inlägg står svart på vitt där obesvarad. som vanligt då man går in i en diskution med denna typen av anhängare... Tyvärr..

Alltid annars kommer snabba repilexakta svar med sida upp o sida ner av saker där man PÅVISAR trovärdiga exempel.. Jag har sett dom ett antal ggr numera..

Men i annan tråd fanns inga svar. Och i denna tråd så finns inga svar. Enbart hänvisande till andra via länkar.. Ett förklarande svar kom. Men sa samma sak som sidorna man kan läsa själv på..

Men jag har sagt testmetoden INTE är korekt. och att den INTE kan användas såsom att ta fram saker på. Genom sin egen orimmlighet faktiskt....

LÄS SJÄLVA!! Man säger att saker inte har samma förutsättning mm mm. orkar inte gå in igen och referera exakt. Men ni ser nog själv.. Sedan i praktiken så tar man INTE hänsyn ens till vad man själva skriver ens..

Och jag köper texten till snudd 100%. Men sedan hur man utför detta tioll 0%.. För man tar INTE hänsyn.. Detta är tidigare obesvarat inläggs text som hänvisas till. då jag inte orkar repetera alla orden igen.....

Därav så förkastar jag också metoden att prova ut en cd eller en dvd såsom någoting förutom en som spelar musik.. Inte mer. o inte mindre. Och inte ett dugg bättre än en annan som satts in i samma test med andra förutsättningar.. Där den omnämnda pioneeren skulle förmodligen klassas såsom färgad osv... Så se själva bara era egna bevekelsegrunder..

Och se mina ord.. Man kan med ALLT vrida en sak till att bli precic som man vill.. Jag är säljare och har stor utbildning såsom sådan. Och har nu också påvisat hur man KAN vrida ett argumenterade till eran nackdel endast genom att använda era egna metoder pojkar....

Jag hoppas jag får anledning att sluta med detta. För jag avskyr verkligen dessa metoder.. Så jag ville bara påvisa hur det går till då NI går fram emot som här matte76.. detta går ni iland med mot en kille som har enbart öron att argumentera med.. Jag kan också konsten att använda era metoder såsom vända ord emot osv...

Jag har ett exempel som jag skall dra för er alla sen då det blir rätta nivåer. samt då det är en debatt och inte bara VINNA ordbytet som nu är här..
För testmetoden är verkligen inte bra.. Den kan i ett bestämmt läge ge svar. På just den kombo man har. Inte på en enda sak som tillkommer...... eller byts ut.

För våra leksaker som vi njuter av är INTE lika. Så det är inte vaten av samma typ vi har. Vi har olika vatten i våra kranar... Och då också olika förutsättningar till max.. En sak GÅR bara inte att göra en sådan test på.. detta är en total omöjlighet.. som till och med faller i testsidans text.......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:45:34  Show Profile Send mayro a Private Message
Om det däremot endast varit en trevlig kombo man sökt sätta samman såsom bra kombo skulle ja ge 100 poäng till sättet kanske...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:49:12  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mayro: Men jag hävdar att den åtminstone ger bättre svar än någon annan metod (om man just vill ha ej hörbart färgande apparater). Om nu nästan alla förstärkare ger utfall med metoden, de visar sig ha hörbara färgningar, torde inte det ge en ganska god indikation på att de apparater som faktiskt klarar testet är betydligt mer transparenta än de andra.
Återigen, hade var och varannan apparat klarat testet hade jag inte givit många ören för det. Då hade man möjligen kunnat hävda att utrustningen man lyssnar på inte är tillräckligt upplösande eller liknande. Nu är det ju så att det är extremt sällsynt att en förstärkare tex passerar galant genom testet.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:56:00  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Mayro, det är nog så att ingen orkar tjaffsa mer, det är därför svar uteblir. Eller svar och svar, upprepningar av vad som redan skrivits i tråden...
quote:
...där den omnämnda pioneeren skulle förmodligen klassas såsom färgad osv...

Vadå klassas såsom färgad? Av vem? Har du förstått vad begreppet färgad innebär i sammanhanget?

Edited by - Baltazar on 2005/03/04 17:58:26
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:05:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Men jag har sagt testmetoden INTE är korekt. och att den INTE kan användas såsom att ta fram saker på. Genom sin egen orimmlighet faktiskt....

LÄS SJÄLVA!! "

Jag läser och läser, men fattar inte ett dugg av vad du menar. Kan du inte försöka förklara lite tydligare och framför allt, kom med det där exemplet du pratar om så kanske det blir lättare att förstå vad du menar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:07:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Verkar knepigt att testa en cd-spelare enligt F/E metoden, och jag köper inte riktigt Silvervargs förklaring på hur det skulle gå till.
Alla som bränt en cd vet att det kan skilja i ljudet på kopian mellan olika cd-brännare.
Jag har upplevt att ljudet på kopian ibland hårdnar, ibland blir mjukare och luddigare beroende på brännare. Om val av skiva även päverkar vet jag inte.
Dessutom så kommer AD-omvandlaren förmodligen att färga ljudet.
Men det är klart. Hittar man en inspelningskedja som inte skulle förvränga ljudet så.., men jag har inte hört någon.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000