Author |
Topic |
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 07:24:29
|
Det är väl så att det mesta som diskuteras här på forumet ska gälla ljud. Men eftersom bilden också är viktig så ställer jag ändå frågorna om mitt problem.
Det gäller antennkabel och kontakter.
Jag har en digitalbox (UPC Motorola) som idag är inkopplad med vanlig coaxkabel från väggen till boxen och vidare till TV:n. Jag har också en extra TV i ett annat rum. Där går signalen via en förgrening i digitalboxen till den. Den ordinarie TV:n tycker jag har en bra bild men extra TV:n har en flimmrig bild på flera kanaler.
Så nu till mina frågor:
Är det idé att byta kabeln från väggen till boxen?
I så fall till vad? (Kan tex. Supra Trico fungera?)
Finns det "vanliga" antennkontakter + förgreningskontakter av bättre kvalitet än de ordinarie ? (Alltså de som man kan köpa överallt)
Hoppas nu ni förstår vad jag försöker säga. Och blir tacksam för ideér och förslag.
mvh, |
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:16:21
|
Innan väggen lär det inte sitta något flådigare än den koaxialkabeln du har mellan väggen och boxen. Skulle väll varit om man dragit från en satelitmottagare eller liknande man själv haft. Det är iaf vad jag tror :) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 19:32:34
|
Det som gjorde mest nytta för mig var att byta den billiga förgreningen (som dämpar och försämrar signalen mycket) till en antennförstärkare. För vanlig kabel-TV funkar det med t.ex. en sådan här billig: http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openform&82245 |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 06:49:23
|
tommypeters: tack för det tipset. Har jag förstått rätt. Ska förstärkaren kopplas på digiboxens utgång för att leda signalen till de två TV apparatern? För då slipper jag ju förgreningen. Jag ska tillägga att när jag kopplar en TV itaget så blir det bättre bild. Alltså verkar det vara just förgreningen som är boven.
|
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 09:33:08
|
Jag skaffade en bättre antenkabel från väggen till min digitalbox och det blev bättre bild !!
Jag hadde tidigare en standardkabel och dessa är INTE bra, visst kan man få vetiga kablar på OnOff liknande butiker, men ibland är dom inte tillräkligt skärmade och kontakterna är rena skämten !!
En kabel fungerar som en antenn för allt möjligt skräp som finns i luften, så en rejält skärmad kabel är ett krav, och kontekterna tar oxå in skräp om dom inte är skärmade, och särskilt om man har långa kablar...
Så tycker man att man vill satsa på lite bättre kablage i antenn vägen så är min rekommendation att göra det, det blir en förbättring...
/Martin |
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 11:14:31
|
MartinH: Det är precis det jag haft tanken på. Alltså att byta både kabel och kontakter för bättre bild. Har du några tips på kabel och kontakter? |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:21:13
|
Ja, antennförstärkaren fungerar som en 1->2 förgrening och du slipper den passiva förgreningen. Alla passiva förgreningar är normalt av ondo, sådana där billiga SCART-förgreningar som en del har försämrar signalen mycket. En relativt billig Joytech AV/Control är då mycket bättre.
Jag bytte också antennkabel till en dubbelskärmad från Tech+Link och den tog inte upp några störningar på samma sätt som den tidigare gjorde. Tech+Link är inte dyr men helt OK, jag köpte min på Elgiganten. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 14:30:45
|
Jag köpte en färdig kabel från QED som jag är jättenöjd med, rejäla guldpläterade kontakter och grova skärmar och ledare...
QED TTV...
|
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 15:44:00
|
tommypeters:Tack för förtydligandet. Tech+Link Har jag hört talas om. Visste inte att de hade antennkablar. De ska kollas upp.
MartinH: Qed kabeln har jag sett. Dessvärre verkar den bara finnas i 3m. max längd. Jag behöver ca. 5.5m från vägg till box. Däremot kan den vara intressant mellan box och TV. Tack för tipset.
mvh, |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 06:39:47
|
ztenlund: Tack. Jag kollade på hemsidan. Det verkar ju vara seriösa grejer.
Jag har även sett att Clicktronic har antennkablar. Så nu kommer det där svåra igen. Vilken ska jag välja???
Tech+Link Qed Bandridge Bättre coax
En sak kommer jag nog försöka med iallafall. Eftersom jag behöver en förgrening, så kommer en antennförstärkare få fungera som detta. Istället för en simpel förgrening. |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 11:21:08
|
För att göra det ännu svårare för dig UFFE T, så har även Monster en antennkabel, även den säljs genom ElGiganten eller väl sorterade firmor. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 22:43:21
|
Jag har både Tech+Link och Monster, Monster är något dyrare men jag märker ingen som helst skillnad mellan dem (däremot klar skillnad jämfört med en billig, dåligt skärmad). Att jag behöll Monster-kabeln var enbart för att jag behövde en kabel som var 2 meter, Tech+Link fanns i 1,5 och 3 meter (har jag för mig).
Tror QED är bäst av dem, men lite dyrare. Elfa hade inte antennkablarna från ClickTronics, så därför prövade jag Tech+Link. Fler än jag är nöjda med dem. |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 11:35:43
|
Man kan skaffa QED-kabeln i vilken längd man vill, åtminstone kunde man det härommånaden. Bara så du vet Uffe. Funderade själv på den för ett tag sedan, så jag mailade och kollade.. ..och DÅ gick den att beställa per löpmeter!
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 12:39:15
|
Tackar för alla tips.
Jag har haft en genomgång av befintliga kablar och kontakter. Alltså varit än mer noggrann vid kontakteringen. Och även tagit bort en kabel som legat dubbel med den andra. Det gjorde att nästan allt flimmer på tv nr2 försvann.
Nästa grej blir att byta kablar och kontakter. Nu har jag ju många tips på varianter.
|
|
|
|
Topic |
|