Author |
Topic |
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 17:19:03
|
Paradigm: vet inte riktigt, det som föranledde frågan var hur man enklast byter ut kontakten bak på (den med ljud och bild) Psxen, eftersom de signalerna sitter på samma kontakt.
Avr: tackar, får fundera vidare på kontaktbyte då. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 17:22:39
|
skippa mätningen och lyssna bara.. Anser man det låter bättre med så har man dom där.. Anser man det blir mera gosigare utan så har man så... Mäta i alla ära men rena lyssningen ger mer.. I alla fall enligt mig... Men igen.. resultaten är vad JAG kommit fram till. Inte på något sätt gällande för alla självklart.. Skrev ju att ni kan PROVA själv enelt genom att ta bort o sätta tillbaks dom....
Prova kostar nada ju... enbart skoj att se hur era resultat blir....
Mina blev i alla fall klart bra...
MVH Tobbe
Denver DVD141 UTAN ferriter......
Edit..
Nu blir man snart anklagad för förstöra era alster inför kommande drabbningar med falsk info samt missledande info
för vi i denvergänget skall ha fördelar... självklart har vi ju en bunt feriter i våra som vi INTE berättar om ju.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/03/08 17:26:15 |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:01:54
|
hehehe - för att inte tala om PSX-gängets hemgjorda Shaktis! |
|
|
Wacko
Member
210 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:44:44
|
Nu har jag börjat med min låda iallafall
___
--- ___
___ <---- 6 mm Alu
--- <---- En Vibrationsdämpande matta som vi har i en "skak" separator, Äter upp ALLA vibrationer =) |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 18:59:42
|
quote: skippa mätningen och lyssna bara.. Anser man det låter bättre med så har man dom där.. Anser man det blir mera gosigare utan så har man så... Mäta i alla ära men rena lyssningen ger mer.. I alla fall enligt mig... Men igen.. resultaten är vad JAG kommit fram till. Inte på något sätt gällande för alla självklart.. Skrev ju att ni kan PROVA själv enelt genom att ta bort o sätta tillbaks dom....
Normalt så försöker man ju se till att minimera störningar i audiosignalen och på matningsspänningar,men vissa tycker ju tydligen att det låter bättre att göra tvärtom
Vad blir nästa steg? Eliminera det analoga utgångsfiltret i CDn/DVDn för mer välljudande HF ut? Använda oskärmade signalkablar som fångar upp störningar? Byta ut säkringarna mot en kopparspik?
Det borde finnas lite mer sunt förnuft i det man rekommenderar folk att göra .
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 19:19:46
|
nicke nicke... Som vanligt så ska det bli diskutioner FAST man skriver PROVA.Och blandar in med leenden o skratt.... Jag skippar detta nu då jag bara inte pallar en dyligt tråkig diskution igen.. JAG har i alla fulla fall funnit att feriter är av ondo.. samt inte enbart tillför saker i possetiva regioner.. detta genom testande i så många omgångar genom åren så jag knappt miss alla ggr ens...
Samt då MINA feriter rök i min spelare jämfördes den med den andra självklart.jag har ju TVÅ exakt samma spelare ju...barnen hade ju en var... OCH den visade även den upp förbättringar på mellanreg i form av större värmeinehåll.... Sen om det INTE passar att prova så skippa det bara....
Ledsen jag dristade mig att lägga ett inlägg här.. skall genast stick bort ifrån tråden.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 20:59:49
|
Lugn & fin nu. Experimentera mer, dra färre generaliserande slutsatser. Switchande nätdelar är stora störkällor, men det behöver inte betyda... Etc. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 23:00:18
|
Friskt kopplat, hälften brunnet eller vad är det man säger? |
|
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 11:45:34
|
Håller med Mayro, man måste prova, på vissa ställen dödade ferriterna ljudet i en gammal CD jag pysslade med. Digitaldelen ger ifrån sig en massa skräp så det behövs nog någon form av filtrering. Videosignalen måste termineras i alla fall för att den inte ska leva om. |
Lämnat forumet |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 15:06:22
|
time: hur hade du tänkt terminera den? (förmodar att du skall köra som ren cd) har nämnligen hakat upp mig på det där med kontakt bytet.. |
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 08:34:09
|
Hoppas det inte blir en " Terminator" men jag tänkte löda dit ett 75 Ohms motstånd på videoutgången så att den inte fladdrar omkring Observera att detta är otestat och ovetenskapligt så skyll inte på mig om den pajar |
Lämnat forumet |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/03/10 : 14:36:52
|
Time: då får du vara försökskanin |
|
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 20:46:11
|
Har nu gjort en lite seriösare provlyssning av de olika apparaterna...
102 5502 7502 min 1002 är paj i handkontrollinterfacet så den får jag tyvärr ingen fart på...
Resultatet var ganska nedslående
102 hade "ingen" bas men lät anständigt uppåt
5502 hade en för dålig laser så den distade lite ibland (svårt att uttala sig om hur den låter) jag har en extra 102 laser som jag kan använda om jag bygger egen låda (passar ej rakt av)
7502 Lät riktigt riktigt dåligt... Volumös och odefinerad bas och stickig/skrikig/distad för övrigt... Man hoppas ju att detta beror på att nätdelen ligger så nära och skräpar ner...
Men man får ju inte ge upp så lätt... Jag bygger en ändå baserat på 5502 (102 laser) om jag inte får snurr på 1002...
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 22:20:51
|
--avr7000: Icke-fungerande handkontrollinterface brukar bero på någon av de ytmonterade säkringar som sitter till pinnar/drivspänning till handkontrollen. Googla lite efter dito så hittar du hur du kan byta dem. Bara att peta dit valfri säkring (glasrör om du så vill).
Har ägnat mig åt att modda Playstation i många år, kan nog öppna valfri PS i sömnen |
www.skivatbrod.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 23:44:26
|
Går det att komma åt C423 och C424 för att plocka signalen till ett utgångssteg? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 11:16:57
|
Hmmm... jag skulle också vara intresserad av att kunna hänga på ett rörsteg efter DAC'en, om det går att lokalisera punkterna.
Kom att tänka på att jag för några år sedan byggde en enkel rörförstärkare med ECC8/1/2/3 och EL84'or, som aldrig blev helt färdig. (DECWARE Zen Triode Amplifier Model SE84B)
Skulle man inte kunna ta det förstegt och integrera det med PS1'an? Blir det lagom nivå, eller behöver försteget kompletteras och anpassas på något sätt, för att kunna användas till PS1'an? Någon som vet, kan och vill hjälpa mig?
EDIT: http://www.decware.com/zenfly3.pdf Eller kan Remus vara ett alternativ? http://www.audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM
/Rolle
|
Edited by - paradigm on 2005/03/12 12:56:30 |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 15:11:15
|
--avr7000: Inte någon jag stött på. Kan väl tyvärr vara rätt mycket, har du mätt så att du faktiskt har spänningsmatning ut till kontrollen?
--Bernt: Det borde gå, det tråkiga är väl att sitta med förstoringsglaset och jaga rätt på dem =) |
www.skivatbrod.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 16:02:55
|
quote: Det borde gå, det tråkiga är väl att sitta med förstoringsglaset och jaga rätt på dem =)
Ja, men här finns det potential i överflöd, då må det vara hänt.
När Time var här nere i veckan jämförde vi PS1 och PSOne. PS1 vann rätt snart, lugnare ljud i den. PSOne var helt ny, kanske ändrar den sig något men nu var den lite "essssig" och hade ett tunnare ljud. Ferriten på utgångskabeln (Lakritssnöret) åkte av också, lite mer rymd då. (Ferriterna på kabeln från nätdelen ville vi inte röra.) Skillnaden mot min tokmoddade Cambridge är att CDn har mer djup, upplevs tystare och har mer finess. Nämnas bör att Cambridgen hade fått ordentligt med stryk i original. Om man jämför med ett annat populärt tweakningsobjekt, Denver 228, som jag hört hemma hos Pac så är detta en helt annan liga - i original i alla fall. Jag skulle valt PS1 sju dagar i veckan.
PS1 läser skivor även om de är i mycket dåligt skick, jag provade några som CD-spelare brukar vägra och det gick utan bekymmer.
Det enda som jag har emot PS1 är att det inte finns någon display och vissa svårigheter att manövrera.
Hade jag varit en fattig student, hade jag utan minsta tvekan skippat CD och använt PS1 som källa.
Nu ska jag bara ragga upp en PS1 också, här ska experimenteras! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 16:11:28
|
Härligt Bernt!! Kokar du ihop en PS1 med rörutgång MÅSTE jag bara få höra den!!!
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 19:13:18
|
quote: Ja, men här finns det potential i överflöd, då må det vara hänt.
Ja, frågan är bara hur vi ska bära oss åt för att hitta punkterna på såväl 1002'an som 5502'an, som flera medlemmar verkar ha fått tag på. En annan fråga som jag har, är ifall man bara kopplar på i den punkten, eller om man samtidigt skär av den fortsatta signalvägen på kretskortet?
quote: Ferriten på utgångskabeln (Lakritssnöret) åkte av också, lite mer rymd då.
Que,... vilken då, var då någonstans
quote: Det enda som jag har emot PS1 är att det inte finns någon display och vissa svårigheter att manövrera.
"Hakuna matata"... Jag ska införskaffa en PS2 fjärrkontroll för 150:- och en liten LCD skärm på c:a 5" för någonstans mellan 500 och 1000:-. Om någon känner till var man hittar bra priser på en skärm med RCA videoingång, får ni gärna hojta till. Annars borde det snart gå att pruta rejält på riktigt små (fick)TV-apparater, eftersom de blir "oanvändbara" när marksändningarna blir digitala i höst.
/Rolle |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 19:30:50
|
Freann: Jo det ska nog bli ett utgångssteg när jag väl får tag på en PS1. Måste ändå ha lite gain, utnivån är för låg.
Paradigm:
quote: quote: Ferriten på utgångskabeln (Lakritssnöret) åkte av också, lite mer rymd då.
Que,... vilken då, var då någonstans
Time hade en lakritskabel med den konstiga kontakten i ena ändan och tre RCAkontakter i andra. På den satt en ferrit som time knep sönder med en tång så flisorna yrde. Katten höll på att få en bit i huvudet... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 19:40:30
|
AHA, där,... den där stoooora svarta klumpen!!!
Får tänka på att ducka och hålla katterna på avstånd, annars kan det bli
Jo, men sååå himla låg är inte utgångsnivån ändå. Fast det är ju klart, jag har ju en Behringer UltraCurve DEQ2496 å andra sidan.
/Rolle |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 19:41:20
|
Ubba, sannerligen intressant då jag skulle behöva uppgradera min cd-spelare. Sitter på en gammal Pioneer dvd som låter rätt trist, xbox'en spelar bättre fast är klumpig att handskas med och dessutom inte klarar av cdr-skivor. Någon som har en xbox i sin ägo, och kan göra en kort jämförelse mot PS1'an? Vore intressant och se hur de jämför, så man slipper lägga ut pengar i onödan. Kanske ska höra i kompiskretsen och se om någon har en playstation att ge bort.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Topic |
|