HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda Denver? Ok, känn på den här då...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:28:41  Show Profile Send freann a Private Message

Tyskar & Hifi brukar vara roligt.
Tyskar + DYI + Hifi är ännu roligare:
http://www.methe-family.de/cd.htm (på tyska)

Hyfsat moddad PlayStation One!

Edited by - freann on 2005/03/01 17:30:41

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:35:16  Show Profile Send freann a Private Message
I vissa tyska hifi-kretsar anses PSOne vara den (näst intill) ultimata cd-spelaren. Orsaken, vad jag förstår, är:
- mycket bra transport designad för att läsa näst intill förstörda skivor
- d/a-omvandling via processorns dsp, inte via vanlig "dac-chip"

Tyska DYNAVOX ( www.musicconnection.de ) säljer en rörbestyckad spelare baserad på PSOne. Kostar cirkus 2500 euro.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:32:13  Show Profile Send trango a Private Message
Det roligaste jag sett på länge

Undra hur det låter.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:40:18  Show Profile Send labrat a Private Message
:D
Någon som har lyssnat på en omoddad PSOne? De borde ju gå att få tag på ruskigt billigt nuförtiden.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:35:36  Show Profile Send time a Private Message
mer länkar ? Kul grej, finns det PSOne att köpa ?!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:47:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Den här var rolig!

http://www.musicconnection.de/pdf/dynastation_GB.pdf

Tur att det finns några som vågar gå emot strömmen.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:53:16  Show Profile Send icewall a Private Message
Xboxar då??? Jag håller i skruvmejseln nu, hejda mig någon!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/03/01 :  20:03:02  Show Profile Send trango a Private Message

X-boxar ska man spela Halo II på...

Men PS I det är en annan sak...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:05:55  Show Profile Send time a Private Message
Verkar som ett kul projekt, många projekt nu.. Vad jag begriper är det inga större insatser som krävs för att få det att fungera. Har lagt ut lite trådar bland grabbens småpolare,, får se om det går att byta med en påse godis

Lämnat forumet
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:08:48  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hmmmm, jag använder en PS1 som sovrumsCD... Den kanske förtjänar ett bättre öde

Bernt HOJT! HOJT! Vad tror du att det skulle kosta att bygga en utgång med rör till denna?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/02 :  11:58:29  Show Profile Send freann a Private Message
Viktigt att tänka på är att det bara är de allra tidigaste modellerna från 1995 som låter bra. Tydligen skall modellnummer kring SCPH - 1002 samt SCPH - 5002 vara bäst. PSOne, den senaste modellen med nytt utseende, samt PS2 skall tydligen vara ljudmässiga katastrofer.

Allt, och jag manar verkligen ALLT, om Playstation och moddning... (tyvärr på tyska):
http://www.playfidelity.com/

Edited by - freann on 2005/03/02 12:00:01
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:13:25  Show Profile Send JonasV a Private Message
Min stackars bror Magnus stog ut med att ha Amiga CD64 eller vad deras första konsoll hette till CD-spelare (använde padden som fjärr)!
Den var kopplad till en NAD integrerad och Dali högtalare.
Pappa och jag förbarmade sig förra året och gav honom en NAD DVD-spelare i födelsdagspresent.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:40:06  Show Profile Send asto a Private Message
Kul tråd grabbar.....

Tittade på undersidan av min PS1, där står det SCPH-1002

Undra sa flundra om man ska ta fram lödkolven så småningom.

va in o kikade på den tyska sidan, men min tyska är lika med noll.

Hur stora ingrepp handlar denna moddning om??

min spelare är dessutom chippad, CD- ljudet är väl inte så imponerande i original utförande, enligt min åsikt......
men åandra sidan har jag inte lyssnat på den i någon vidare kringutrustning heller.

Vad säger Time, ska vi provlyssna playstation med lite rör och 110 db verkningsgrad
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:46:11  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Verkar som ett kul projekt, många projekt nu.. Vad jag begriper är det inga större insatser som krävs för att få det att fungera. Har lagt ut lite trådar bland grabbens småpolare,, får se om det går att byta med en påse godis

Time, sjuk humor som vanligt......
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:10:36  Show Profile Send freann a Private Message
Grejjen är att PS1s utsignal liger på 1,4-1,5V, mot vanliga cd-spelares 2V... Bör man ha i åtanke när man lyssnar.

För att få den att "sjunga" måste man alltså ta ur elektronik och verk ur plastskalet och bygga i det i en snygg, icke magnetisk låda. Den switchade nätdelen måste omsorgsfullt skärmas, och hela kalaset vibrationsisoleras. Se bilderna på siten.

För övrigt finns det ett fjärrkontroll-tillbehör till PS2 som passar till PS1.

Edited by - freann on 2005/03/02 13:12:03
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/03/02 :  14:03:10  Show Profile Send lasselite a Private Message

Hmmmm, vad sätter vi nu mejseln i

En PS1 såklart!!

Å vad kan man hitta i en sån?

Simsalabim, sesam öppna dig

En nätdel! Helt oskärmad. Istället har man valt att skärma elektroniken. kolla in ferriterna på allt som kommer "utifrån".

Skärmen täcker även kontrollernas ingångar och flatkabeln därifrån har fått sig en ferrit.

Mekaniken har fått en trevlig trepunktsupphängning som säkert flyttar mycket av vibbarna till hanterbara frekvenser.

Katastrof!!!!!!!!!!!!!!! Strömförsörjningen till transporten satt inget vidare. Hela skiten lossnade från kretskortet. Faaaaan

Men men... inte får det hindra oss Vi gräver vidare.

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/02 :  15:06:26  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag såg i någon hifi tidning för ett par år sedan att det fanns en firma som byggde en rör-cd just baserad på ps-drive

Jag har en ps liggande med just model nr: SCPH-5502...

Kanske börjar vi en ny "Denver-tråd" med våra ps lasselite
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/02 :  15:29:13  Show Profile Send freann a Private Message

Wohoo - superskojj! Gör diverse "Denver-moddar" på den! Jag ska helt klart försöka hitta en & tokmodda.

(har just skärmat samtliga tre trafos + analogdelen på min klockade Micromega Stage3. Den låter helt fantastiskt).
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:13:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tror ni att vi kan få vara med i Denverklubben? Som nån Wannabeesektion iaf
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:59:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sådär. Lite sånthär kom emellan

Sen forsätter vi att gräva under driven vars bottenplatta oxå funkar som skärm för elektroniken. under den ytterligare skärmat med kopparfolie.

Vi lyfter på kopparfolien oxå för att se vad som döljer sig där.

Tja, inte säger det mig något. men nu kan ja i alla fall ta bort kretskortet och löda dit den förbenade kontakten igen.

Med lite smältlim och försiktig lödning fick jag den på plats igen. Så ska den provas oxå. Men först en koll på baksidan.

Som inte avslöjar några försvarshemligheter direkt.

Men in å koppla upp spelaren. Ihopsatt men inte ihopskruvad och med en topz för att trycka ner luckbrytaren

Se så fint den snurrar. skivan är en miniskiva om någon undrar. Tjoho det kommer ljud ur den! Men fyyy så mekaniken låter.

Så isär igen.

Vad gör jag nu då???

Edited by - lasselite on 2005/03/02 17:04:02
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:34:41  Show Profile Send paradigm a Private Message

Jag har också precis varit iväg ovh hämtat en PS1'a, dock en SCPH5502, det var den äldsta jag lyckats få tag på, än så länge.

Kan inte nån med en SCPH 1002, lägga ut en bild på baksidan, så jag får se om det skiljer något på anslutningarna där bak.

Jag som kan Tyska, har läst den "gula" siten och har också fått fram att det är väldigt lite som behöver göras. Den räknar också upp i fallande skala för olika modellers lämplighet.

Bäst är den äldsta 1002, därefter kommer 5002 tätt följd av 5502. Dessa tre ligger i toppskiktet. Mellanskiktet består av 7502, som i sin tur är bättre än 9002. Sämst är den nya SCPH102, som tydligen är helt oduglig. Likaså hävdar man att USA modellen PS One också är värdelös, men där går meningarna isär, för såvitt jag har förstått så är det just PS One som är basen i Tyska Dynavox's drive med rör i utgångssteget för den nätta summan 2500€. Så vad vet jag!?

Som redan nämndes, så är det främst nätdelen som behöver lite omsorg med filtrerad nätbrunn och bättre kondingar.

Som förklaring till varför det går att göra om den till en riktig "Hi-End" CD spelare/Drive, anger han framför allt två skäl. Det ena är, för att den använder sig av en speciell 32 bits DSP omvandlare, (som ju även ska kunna hantera en massa tung grafik) och när spelaren nu enbart behöver hantera lite ljud så finns det mängder med kraftreserv över. Spelaren ska dessutom kunna läsa skivor som använts som groggunderlägg nåt år. Dessutom menar man, att man inte har behövt snåla med komponent kvalitén, eller vid utvecklingen, eftersom det rör sig om en apparat som ska säljas i mångmiljon upplaga.

Sen stod det en del om hur han hängt upp drivenheten i trådar, men jag föreslår att man spar det till sist. Det kanske blir bra ändå.

Om det är någon som vet var man ansluter RCA kontakterna, får ni gärna visa med bilder och pilar!!!

Jag ska läsa igenom artikeln igen och lite noggrannare den här gången och även ha i åtanke att kunna översätta och förmedla texten till er andra också som inte är så bevandrade i Tyska.

Vad säger ni, ska vi utmana Denver "ligan" på en duell, när vi är klara med våra projekt?

/Rolle

PS: En liten bonus bara. Ifall en laser skulle gå sönder, så kostar det bara 500 kr. att byta hela paketet. DS.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:47:59  Show Profile Send freann a Private Message
Lite modduppslag:
Täck nätdelen med kopparplåt. Sätt en högkvalitativ konding över polerna på nätkontakten - ex. 1uF/630v. Experimentera med ferriter. Byt nätkabel! Byt till FuruTech nätbrunn..?!

Fundera på ett annant chassie - två ihoplimmade 18mm MDF-skivor till att börja med?

Fötter? Cykelslang känns helt rätt i detta sammanhanget. Funkar väldigt bra till absurt liten kostnad.

Byt till bra rca-kontakter. Nextgen..?

Häftmassa på alla kondingar och ic-kretsar. Se till att moderkortet är ordentligt skärmat om man byter chassie.

Avkoppla moderkortet med hjälp av små bitar skumgummi. Funkar väldigt bra på min Micromega.

Se till att transporten är stadigt monterat, viktigt om hela chassiet är avkopplat via fötter/cykelslang. Transporten har en egen gummiupphängning som ska få arbeta så ostört det går.

Edited by - freann on 2005/03/02 17:49:38
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:52:57  Show Profile Send Wacko a Private Message
hmm hittade en 1002 i garderoben... kanske skulle fräsa ett nytt alu chassi Suger dock att det inte finns ne display

Edited by - Wacko on 2005/03/02 18:53:51
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:16:47  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jaaa, nu blev jag verkligen sugen på att "modda" ps... men samtidigt är det synd att "förstöra" ett stycke spel-historia, den har ju gett mig så mycket glädje när det begav sig.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/02 :  20:21:25  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
*mutter* det är en SCPH 9002 jag har......

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/02 :  21:20:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ringer och frågar min bror när han jobbat klart, han har två.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000