Author |
Topic |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:54:16
|
Ungefär vad ligger den på (antar att det varierar med isolationsmaterial)?
|
Hjelm |
Edited by - Hjelm on 2005/03/01 12:54:42 |
|
Nicke
Member
379 Posts |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:42:36
|
Malichi constant påstod ju dock att WBT's nyaste var närmare 75 men specade inte hur nära. Nåväl det är väl mest intressant för spdif. |
Hjelm |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:57:16
|
Frågan är om Malichi Constant menade allvar eller bara trollade lite för Jocko dock. Malichi Constant var väl en sockpuppet för Fred Dieckmann... |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:13:35
|
quote: Malichi Constant var väl en sockpuppet för Fred Dieckmann...
Stämmer det... Vad var det mer för namn(förutom HarryHaller) han använde?
|
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:16:13
|
Har jag förstått det rätt i att den bestäms av ln(center radien/ytter radien) * en konstant som beror av isolationsmaterialet? Nu räknar jag grovt här och jag ignorerar massor av effekter men ungefär? |
Hjelm |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:45:54
|
Nicke, om du är nyfiken kan du kolla i Sinbin på det andra forumet. Där har du alla namn. Det är väl 5-7 stycken minst.
Formeln för karaktäristisk impedans är och jag tror faktiskt att Herr Hjelm har rätt:
Z = ln(Ytterdiameter/innerdiameter)* (epsilon för materialet)... ?
Innerdiameter är innerledaren Ytterdiameter är skärmen Epsilon = 8,85 E-12 Epsilon för isoleringen är 1-3 * 8,85E-12 (kollar man i materialhandbok)
jag får nog återkomma. Har man lite ögonmått så kan man faktiskt se vilken impedand kabeln, kontakten har. Generellt gäller att om innerledaren är stor och isolationen liten så blir impdensen låg. Oändlig isolering ger impedans på 377 ohm.
Audiokablar har i regel ganska låg impedans, 25-30 ohm typ. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:53:37
|
Kommer inte ihåg alla men det var väl en bunt ungefär. Dessa i allafall:
Fred Dieckmann (hans riktiga namn) Artnyos HarryHaller GGrand guygrand theodorecleaver Ren Hoek RenHoek Virgil Hilts MalichiConstants (såvitt jag vet)
|
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 17:25:37
|
En Phono kontakt har ingen definerad karakteristisk impedans då förhållandet mellan inner och ytterledarens diametrar inte är konstanta i hela kontakten. Det spelar dock ingen större roll vid analog audio eller digital audio då det absoluta kapacitans/induktans-felet är så litet total sett. Det finns liknande fel i en del koaxial kontakter också speciellt i vinkel kontakter men det spelar ingen roll utomför mycket höga frekvenser i GHz området.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 17:58:30
|
Borde man inte kunna mäta sig fram till den kar. impedansen genom att mäta L o C (vid den/de aktuella frekvenserna) o sen applicera formeln: Zk=sqrt(L/C) ? |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 18:20:54
|
Man kan förstås tex med en nätverksanalysator mäta upp impedansen och för mycket låga frekvenser så ser man nog bara ett värde men för höga ferekvenser går det att mäta att impedansen varierar längs med kontakten, (jag gjorde denna mätning en gång själv för skojs skull för kanske 20 år sen). För audio spelar det ingen större roll, en felaktig impedans betyder bara att kapacitansen/m är större eller lägre under några mm än vad det är i resten av kabeln.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 18:31:33
|
Håller med att för audiofrekv (upp till 100k eller kanske t o m 1Meg)har det ingen som helst betydelse men var ska man dra gränsen vid digital (SPDIF) överföring? SPDIF brukar ju som bekant oftast termineras med RCA... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 19:35:23
|
"Gränsen" går ungefär när kablarna börjar bli lika långa som en våglängd, s/pdif för väl över data med ungefär 3 Mb/s, tumregel säger att bandbredden bör vara 3*överföringshastigheten för en digital signal=10 MHz ungefär. Det ger l=3e8/10e6=30 meter innan man börjar få problem med reflektioner.
Nu är dock s/pdif gjort så att det ska vara så okänsligt så möjligt vad gäller impedanser osv (det är ingen TTL signal) så i realiteten går det göra kablarna betydligt längre än så utan problem.
|
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 20:56:25
|
Det börjar bli besvärligt vid en kvarts våglängd. För 10 MHz som är 30 meter blir det 20 meter i kabeln (hastighetsfaktor 0.66) så 5 meter börjar bli problem.
Man vill gärna ha väldefinierade flanker så PLL-en i DAC-ändan har något bra att låsa på.
RCA-kontakterna är i regel inget problem då impedansfelet är väldigt kort i våglängder mätt.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 21:07:30
|
RCA-kontakternas impedans har ingen betydelse för video och digital överföring eftersom det bildas två reflektioner som på den korta biten som kontakten utgör släcker ut varandra helt vid dessa frekvenser. |
|
|
|
Topic |
|