HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Karakteristisk impedans på RCA plug
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:54:16  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ungefär vad ligger den på (antar att det varierar med isolationsmaterial)?


Hjelm

Edited by - Hjelm on 2005/03/01 12:54:42

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:56:02  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Jag har för mig att Jocko uppgav 25-30 ohm i nån tråd på diyaudio.

edit:kom på var jag läste dethttp://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=445336#post445336

Edited by - Nicke on 2005/03/01 12:58:01
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:42:36  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Malichi constant påstod ju dock att WBT's nyaste var närmare 75 men specade inte hur nära.
Nåväl det är väl mest intressant för spdif.

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:57:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Frågan är om Malichi Constant menade allvar eller bara trollade lite för Jocko dock. Malichi Constant var väl en sockpuppet för Fred Dieckmann...
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/01 :  14:13:35  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Malichi Constant var väl en sockpuppet för Fred Dieckmann...
Stämmer det...
Vad var det mer för namn(förutom HarryHaller) han använde?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/03/01 :  14:16:13  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Har jag förstått det rätt i att den bestäms av ln(center radien/ytter radien) * en konstant som beror av isolationsmaterialet?
Nu räknar jag grovt här och jag ignorerar massor av effekter men ungefär?

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/01 :  14:45:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nicke, om du är nyfiken kan du kolla i Sinbin på det andra forumet. Där har du alla namn. Det är väl 5-7 stycken minst.

Formeln för karaktäristisk impedans är och jag tror faktiskt att Herr Hjelm har rätt:

Z = ln(Ytterdiameter/innerdiameter)* (epsilon för materialet)... ?

Innerdiameter är innerledaren
Ytterdiameter är skärmen
Epsilon = 8,85 E-12
Epsilon för isoleringen är 1-3 * 8,85E-12 (kollar man i materialhandbok)

jag får nog återkomma. Har man lite ögonmått så kan man faktiskt se vilken impedand kabeln, kontakten har. Generellt gäller att om innerledaren är stor och isolationen liten så blir impdensen låg. Oändlig isolering ger impedans på 377 ohm.

Audiokablar har i regel ganska låg impedans, 25-30 ohm typ.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/01 :  14:53:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kommer inte ihåg alla men det var väl en bunt ungefär. Dessa i allafall:

Fred Dieckmann (hans riktiga namn)
Artnyos
HarryHaller
GGrand
guygrand
theodorecleaver
Ren Hoek
RenHoek
Virgil Hilts
MalichiConstants (såvitt jag vet)
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:25:37  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
En Phono kontakt har ingen definerad karakteristisk impedans då förhållandet mellan inner och ytterledarens diametrar inte är konstanta i hela kontakten. Det spelar dock ingen större roll vid analog audio eller digital audio då det absoluta kapacitans/induktans-felet är så litet total sett. Det finns liknande fel i en del koaxial kontakter också speciellt i vinkel kontakter men det spelar ingen roll utomför mycket höga frekvenser i GHz området.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:58:30  Show Profile Send ludo a Private Message
Borde man inte kunna mäta sig fram till den kar. impedansen genom att mäta L o C (vid den/de aktuella frekvenserna) o sen applicera formeln:
Zk=sqrt(L/C) ?
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:20:54  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Man kan förstås tex med en nätverksanalysator mäta upp impedansen och för mycket låga frekvenser så ser man nog bara ett värde men för höga ferekvenser går det att mäta att impedansen varierar längs med kontakten, (jag gjorde denna mätning en gång själv för skojs skull för kanske 20 år sen). För audio spelar det ingen större roll, en felaktig impedans betyder bara att kapacitansen/m är större eller lägre under några mm än vad det är i resten av kabeln.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:31:33  Show Profile Send ludo a Private Message
Håller med att för audiofrekv (upp till 100k eller kanske t o m 1Meg)har det ingen som helst betydelse men var ska man dra gränsen vid digital (SPDIF) överföring? SPDIF brukar ju som bekant oftast termineras med RCA...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/01 :  19:35:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Gränsen" går ungefär när kablarna börjar bli lika långa som en våglängd, s/pdif för väl över data med ungefär 3 Mb/s, tumregel säger att bandbredden bör vara 3*överföringshastigheten för en digital signal=10 MHz ungefär. Det ger l=3e8/10e6=30 meter innan man börjar få problem med reflektioner.

Nu är dock s/pdif gjort så att det ska vara så okänsligt så möjligt vad gäller impedanser osv (det är ingen TTL signal) så i realiteten går det göra kablarna betydligt längre än så utan problem.





Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/03/01 :  20:56:25  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det börjar bli besvärligt vid en kvarts våglängd. För 10 MHz som är 30 meter blir det 20 meter i kabeln (hastighetsfaktor 0.66) så 5 meter börjar bli problem.

Man vill gärna ha väldefinierade flanker så PLL-en i DAC-ändan har något bra att låsa på.

RCA-kontakterna är i regel inget problem då impedansfelet är väldigt kort i våglängder mätt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:07:30  Show Profile Send marens a Private Message
RCA-kontakternas impedans har ingen betydelse för video och digital överföring eftersom det bildas två reflektioner som på den korta biten som kontakten utgör släcker ut varandra helt vid dessa frekvenser.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000