Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:46:56
|
Hejsan Min svägerska och bästis har ingen centerhögtalare i sin uppsättning Eftersom Vi har ett par B&W 601 S1 (eller var det 2??) som bara står och sammlar damm så undrar jag om de skulle kunna använda en av högtalarna som center ??
Eftersom jag fattar mindre ju fler högtalare det är i ett system så är jag totalförvirrad nu Jag vet förresten att fronthögtalarna är så'na där Öhman Pipare
Ha det BÄST, M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:41:03
|
Kommer nog att bli lite si och så... Klangmatchning mellan frontar och center är ju hyfsat viktigt. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:17:10
|
Oki så det vore klart bättre att de skaffade en ur pip serien ?
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:29:25
|
Efter att ha plaskat runt på nätet så vet jag nu att de använder dessa som sido/bak högtalare,
samma färg o allt
M |
Mr 500! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:42:14
|
En sak som jag tycker är lite märklig när det gäller center högtalare. Det är att man nästan aldrig har ett mellanregister element utan det är alltid tvåvägshögtalare medans sidohögtalarna kan vara trevägare. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:19:26
|
Öhman rekommenderade en kompis till mig att använda en skärmad, vanlig piP som center när han köpte Ino-hemmabio (piP som sidosystem, 6 st a1:or som surroundhögtalare och X-4 som basmoduler). Det skulle tydligen bli ungefär lika bra som med den dedikerade centerhögtalaren för de små systemen (Dialog 1). Så det behöver inte bli så dyrt.
Tänk för övrigt på att B&W:n inte är skärmad, väl? Inte kul med förvrängningar i tv-bilden.
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:26:32
|
Beror väl på lyssnarens inställning till hur det ska låta. Själv kör jag med Thiel 3.6 som fronthögtalare,bak är det par B&W- någonting,som center använder jag en gammal östtysk tvåvägshistoria. Klangmatchning? Inte alls,men det bryr kag mig inte om,huvudsaken är att det låter.Ingen som har lyssnat har klagat på filmljudet så det verkar funka hyfsat bra i alla fall. |
Edited by - Gus on 2005/03/01 15:28:53 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:56:40
|
quote: Tänk för övrigt på att B&W:n inte är skärmad, väl? Inte kul med förvrängningar i tv-bilden
Glömde säga att de använder duk och projektor
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 15:58:54
|
Har Öhman någon hemsida ?? Kan inte hitta någon på nätet efter sökning på ino audio, ing. Öhman, mm.
M |
Mr 500! |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 20:21:44
|
Sälj S1:orna och köp en likadan Pip högtalare som center(skärmad), blir finfin ljudbild då! Sätt Frontar och Center till Small 80Hz delning till Subwoofern (Öhmans?). |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 22:51:19
|
Hur brett är det mellan frontarna och hur brett sitter ni som lyssnar samt hur nära sitter ni frontarna? Det är ju så att center är ONÖDIGT om du inte sitter väldigt nära och åt sidan. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 21:42:23
|
Skulle tippa att det är 3-3.5 meter mellan högtalarna och de sitter ungefär 3 meter från duken.
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|