HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 "high-end" DVD-Recorder med superljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/28 :  23:17:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Någon gång i framtiden kommer jag byta ut min DVD-spelare, jag vill dock vänta tills det finns en spelare med följande egenskaper:

*DVD-Recorder med hårddisk
*Spelar DVD-A el. SACD i flerkanal (helst båda)
*BRA ljud
*Pris under 20 000

Jag är lite förvånad över att det inte finns, jag kanske missat något men det verkar som om DVD-recorders överhuvudtaget inte riktigt är ämnade för ljudåtergivning.

Är något på väg? Gärna från något märke med bra ljud-traditioner såsom Denon eller Sony (det kommer nog dröja ett tag innan de mindre tillverkarna mäktar med DVD-recorders).

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:49:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nåt sånt här?
http://www.tascam.com/Products/dvra1000.html

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/02 :  15:13:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, jag hade nog tänkt mig något i still med Denon DVD-3910 fanns med inspelningsfunktion och hårddisk. Jag är sugen på en DVD-recorder men vill behålla möjligheten att spela DVD-A (jag har faktiskt ett antal DVD-A skivor), jag vill helst slippa ha en "extra" apparat i racket.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/05 :  01:39:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ok, fast den som har flest fjärrkontroller när han dör har vunnit.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/05 :  23:21:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
I så fall ligger jag redan bra till

Mitt vardagsrumsbord inspirerar ofta till skämt om "dagens i-lands problem" (Hipp-Hipp?)....
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:02:47  Show Profile
Humm låter lite som en fantasiprodukt?!
Hur många high-end cd-recorders finns det...
Det kanske finns, men jag har aldrig sett någon som har
en. Det finns ju dator :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:42:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför fantasi-produkt?
Man kan nog räkna med att DVD-recorders helt kommer ta vad gäller försäljning till "vanliga" konsumenter redan nästa år, du kan ju redan köpa en DVD-recorder för under 2000 kr på ex. Siba. Hur många kommer köpa en DVD-spelare som INTE kan spela in om de får en DVD-recorder för några hundra extra?

För eller senare måste high-end segmentet följa efter, en dvd-recorder har ju en ganska självklar plats i en hembio och för eller senare lär väl det dyka upp i high-end segmentet också (antagligen som bluray-spelare); det bör då vara självklart att lägga till möjligheten att spela upp DVD-A och SACD.

Att det inte finns några "high-end" CD-recorders beror nog helt enkelt på att det inte finns något att spela in (förutom möjligtvis radio och kanske en kopia på något DAT-band).
Jag tror det finns gott om hifi-entusiaster som skulle uppskatta en apparat som både ger bra ljud OCH klarar av att spela in veckans avsnitt av "Six feet under" om man inte är hemma.

Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2005/03/07 :  11:15:12  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Highendsegmentet lär nog inte anamma DVD-recordern eftersom det finns något som heter BD och HD-DVD, båda skapade för inspelning från början till skillnad mot DVD.

Så det sannolika blir recorders för de nya formaten. Tycker inte att dagens DVD-recorders är så användbara, man får tyvärr bara in 1 timme i hög kvalitet på en skiva, såvida man inte har duallayer (då går det in drygt 2 timmar i hög kvalitet). En BD-recorder klarar 13 timmars SD-material i god kvalitet på en singlelayerskiva. Eller 2 timmars HD. Plus att de finns att köpa, dock inte här, men de finns som sagt.

Därför står highendtillverkarna över (och jag håller med dem). Finns ingen anledning att bygga en audiofilrecorder för vanlig DVD-R/RW/+R/RW när BD och HD-DVD är så mycket bättre och finns i faggorna.

Eftersom Sony står bakom BD är recorders med SACD helt klart något som det finns prototyper till. För HD-DVD är det sannolikt DVD-Audio som ligger närmast till hands. Plus att en del företag kommer med multiapparater.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000