HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mansdominerat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/02/27 :  11:17:55  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Finns det överhuvudtaget några tjejer som är intreserad av HiFi
Tjejer gillar väl också musik?
Jag aldrig stött på någon, med undantag från vissa fruar som hänger på vad männen har för sig.

Admninistratörer, hur många tjejer finns det te.x på detta forum?

Och så tål det att diskuteras om detta är positivt eller negativt
Och varför är som det är, finns säker massa olika anledningar.
Det var iallafall en tankegång.

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:22:15  Show Profile Send Allison One a Private Message
Tror inte att det är så många, för att kvinnor prioriterar shopping.
Min fru blir lyrisk när man nämner Martin Logan som vi lyssnade på för några år sedan, men hon bläddrar inte ens i någon HiFitidning som kommer då och då.
Att läsa om dom är inte intressant, mycket intressantare då att läsa om någon kändis bravader!

Alla kvinnor jag träffat, varit ihop med har ansett att deras SIBA stereo duger åt dom, den rostiga lilla bilen duger bra åt lilla mig OSV.
De vill helt enkelt inte lägga stora summor på prylar.

Man ska lägga pengarna på det egna utseendet och åka på resor utomlands, helst flera ggr per år och gärna shoppa.
Sedan påstår de att kvinnor kör sämre bilar för att de tjänar mindre pengar!
Jag tror att det beror på att tjejer inte har pengar över efter sina shoppingrundor!
Min uppfattning är att de flesta grabbar med färskt körkort och fast jobb kör bättre och säkrare bilar än sina mammor!

Slutsats: Kvinnor anser att "billiga" prylar duger åt dem, men när det gäller det egna utseendet mode, smink, hårvård, nagelvård eller upplevelser såsom resor, romantiska middagar, SPA-besök. så får det inte kännas "billigt".
Köper man dyra prylar blir det inte så mycket över till shopping som kvinnor älskar och har som livsstil!
Varje helg ska det åkas ner på stan och springas i affärer och shoppa och fika kaffelatte m.m.

Visst är det fördommar och jag generaliserar ganska grovt, men nog känner ni igen er?
Så nu vet ni vad de menar när de fnyser åt ert intresse och säger: skaffa dig ett liv!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:33:55  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Alla kvinnor jag träffat, varit ihop med har ansett att deras SIBA stereo duger åt dom, den rostiga lilla bilen duger bra åt lilla mig OSV.
De vill helt enkelt inte lägga stora summor på prylar.

Man ska lägga pengarna på det egna utseendet och åka på resor utomlands, helst flera ggr per år och gärna shoppa.
Sedan påstår de att kvinnor kör sämre bilar för att de tjänar mindre pengar!
Det där känner jag igen......
Hade en del diskussioner med mitt ex om det där med resor....hon slängde hellre ut 6-7000:- på en enveckas resa varje år....men om jag vill skaffa nåt nytt till stereon var det ett jäkla gnäll...

Som sagt...det var mitt ex så de problemen är borta nu,det stora problemet idag är ju att pengarna inte räcker till...

Rätt ironiskt egentligen,när man bodde ihop hade man pengar att spendera på sånt man ville men kunde inte....
Nu när man kan köpa det man vill räcker inte riktigt pengarna till allt man vill ha
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/02/27 :  13:13:12  Show Profile Send Allison One a Private Message
Lite mer svammel ur en annan synvinkel..

Jag har aldrig träffat någon tjej som konsumerar musik på samma sätt som killar gör.
Småtjejer gillar killband för att de är så söta/snygga gör muysik som man kan dansa till etc.
Grabbar lever sig in i hårdrock och spelar luftgitarr, och forsätter med det mycket längre än flickorna.
Det verkar som att grabbar mer aktivt använder sig av musik för att förstärka känslor och sinnesstämningar.
Även sådana som är obehagliga och smärtsamma.
Fundera på vad du själv spelar när du är deppig!
Tjejer tycker inte om när musiken blir påträngande eller störande.
De vill bara tralla med och skiter i hur djupt basen gräver och fattar inte varför gittaren ska vara så där distad och skära i öronen!
Det är ju inte vackert!

Jämför med tjejer som försöker sjunga rock!
Oftast blir det visor med rockkomp!
Men det finns undantag som Chrissi Hynde /Pretendeers!


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/27 :  13:16:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har länge funderat på att göra en intervju med en kvinna, vars man har HIFI som ett av sina stora intressen.

Felet som en den män gör, är att INTE utnyttja sin andra hälft mer,,, Hon kan säkert sy fina överdrag till absorbenter. Välja vilken färg som gör att högtalarna ser mindre ut,,, osv

Får nog kolla lite mer på den där intervjun

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/02/27 :  14:56:32  Show Profile Send Merkurius a Private Message
"yoko" här på forumet är en kvinna. Tror inte hon är så aktiv nu längre men hon har ju 418 posts Det skulle jag vilja kalla aktiv. Jag träffade hon hos en träff som Cyber hade en gång i tiden...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/27 :  17:19:06  Show Profile Send Gus a Private Message
Nja,jag känner inte igen dom fenomen som ni andra har råkat ut för.
Frugan har visserligen en egen liten köksanläggning som låter---
Vad är det då som spelas på den under tiden som mat lagas och diskmaskinen väsnas?
Jo,avantgardjazz och swing blandat med Sven Ingvars och blues samt lite dansband
Hon har aldrig klagat eller lagt sig i,tvärt om så har det hänt när kassabristen har gjort sig påmind vid någon uppdatering som man bara måste göra,att hon har sagt "jag har väl kanske några kronor till hjälp"
Tack vare att smink och kläder samt resor står sist på hennes inköpslista så har jag fått en och annan stereopryl istället.
Hon påstår att "jag hör ju inte som du så du får göra som du vill"
Men visst lyssnar vi båda tillsammans och diskuterar ljudet och varför det låter på det viset.
Kan det bero på att väggen sågades bort så att rummet blev större,detta för att få bort stående vågor/utsläckningar och annat dumt(jodå=sant)eller är det nätfiltret-----eller---o.s.v.
Flyttat har vi gjort några gånger och varje inflyttning börjar med att placera högtalarna på lämplig plats,resten av möblemanget får sedan inrätta sig därefter.
Avundsjuka ?


Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/27 :  18:01:28  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Avundsjuka ?

Gissa tre gånger
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:17:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har aldrig träffat någon tjej som konsumerar musik på samma sätt som killar gör.

Då har du haft otur. Har och har haft väninnor som har ett lika stort intresse för musik som jag har. Kolla bara på konserter, är det total mans dominans där? Jag var på skivmässa i helgen. Mycket kvinnor där!

Vad det gäller apparater och prylar tror jag mycket på traditioner, normer och uppfostran. Vi killar bufflar oss fram och tar för oss. Det gäller även ekonomiskt vi män är dyrare i drift som barn. Vi är vana att materiellt få vad vi vill ha. Vi blir mer puchade som barn åt det tekniska än tjejerna.

Imorgon kväll kanske jag kan få en kvinnlig kommentar till detta. Håll i er då!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:40:27  Show Profile Send JonasV a Private Message
Min fru spenderar dubbelt så mycket på musik som jag, medans jag spenderar dubbelt på film; naturligt då hon är blind
Näh, vi båda älskar hemmabion vilken nu kostar 2x mer än vår BIL, Haar Haar!
Som Allison_one sa klagar hon på mig när pengarna är slut, men hon åker utomlands varje år och när jag levde utan Henne vart det kanske vart femte år eller nått
Hon äter aldrig billig mat eller har gamla kläder.
Jag blir lycklig på upplevelser och kunskaper och skiter i pengar (vilket är ett medel och inte ett mål).
Men hon är en Riktig bästis och livskamrat, förstår inte att hon orkar lyssna på mig när jag babblar om mina prioriteringar och lösningar för Välljud

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000