HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad vill man ha i ett slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:10:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
För att lära mig lite mer (och få ett slutsteg ;) har jag påbörjat planeringen och struktureringen av att bygga mig ett sådant.

Vad vill man ha och vad påverkar?

Jag är inte riktigt på det klara med förhållandena i krafterna.
Fetare trafo, mer kondningar?

Modulerna jag kommer använda är Icepower 2x250W. Sen är det fritt fram för förbättringar.

För er som gillar själva byggandet så kommer detta antagligen ske i aluminium och trä på sidorna. Byggtråd, skisser och senare fotografier kommer!

Det kommer ta sitt lilla tag eftersom det är första projektet :) Men det är nog under kontroll.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:20:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eftersom du funderar på färdiga förstärkarmoduler så är det ganska lätt.
Kolla hur mycket effekt som modulerna ger ut, t.ex. 500W och dividera med effektiviteten t.ex. 0.90.
500W/0.9=555W
Detta är minimum effekt för trafo. Någonstans mellan minimum och 2*minimum brukar vara bra.
Mycket kondingar är inte fel heller.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:31:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ponera att vi har en trafo. Beräknas det således på dubbla effekten, dvs båda kanalerna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:39:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Beräknas det således på dubbla effekten, dvs båda kanalerna?

Om du har en trafo till båda kanalerna, japp!
Jag skulle rekomendera en 600 VA trafo (finns på elfa) och så nära 100000mF du har råd att komma.Gärna en liten 0,2 mH spole direkt efter likriktarbryggan för att lugna ned laddpeakarna en del och filtrera bort brus och störningar från likriktningen.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:34:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack :) precis vad jag var ute efter.
Något annat? Lika bra att kosta på det lite när man ändå håller på.
Blir hur som helst inte speciellt dyrt (om grejorna håller min nybörjarbehandling. och det fungerar och låter bra i slutändan).

Något annat man kan tänka på? Jag kommer nog påterkomma när jag införskaffat komponenterna och påbörjat bygget lite. Men de grejor jag behöver köpa innan kan var bra att veta.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:31:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Men de grejor jag behöver köpa innan kan var bra att veta.

Nån låda att ha det i, högtalarterminaler, anslutning för signal, strömbrytare, ett antal meter sladd att koppla med i lite olika färger, säkring+hållare, multimeter att mäta med....... Det finns mycket små roliga saker som är bra att ha när man "DIYar".
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:36:28  Show Profile Send CC a Private Message
Man vill ha en massa WATT av kvalité i sitt slutsteg så förstås...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:38:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Just precis. DMM har jag och lite sladd kan jag nog hitta. Hur funkar EKK-ledarna som internkabla till detta? Lite svårböjda förvisso. På gott och ont. Använde förresten sådana till att laga min brors cd-spelare igår. Har inte fått svar på om jag gjort rätt dock (annan tråd kallad RCA-hjälp)

Chassibygget är mer vad jag redan kan tror jag.. iaf att snickra lite. Men det är elen jag är ny på.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:50:14  Show Profile Send CC a Private Message
EKK går säkert utmärkt. Homogen koppar e la aldrig fel? Hänger väl åsso lite på hur långt man vill gå med sin konstuktion. För visst kan det löna sig med att använda lite exlusivare kablage, såsom silvertråd osv, men det är som sagt om övriga bygget kan glädjas utav det...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:05:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Å andra sidan så är det inte silver i komponenterna i förstärkaren. Finns det någon som helst vinst med att ha fina kablar på så korta bitar när ändå komponenter aggerar flaskhalsar?

EKK it is!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/26 :  02:28:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Angående kondingarna: Vilka skall man använda. Surfade runt lite på elfa (enda elkedjan jag är bekant med) och det enda jag fann var: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012735.htm

Som sagt. Jag är inte specillt bevandrad i ämnet ännu.

Och fråga två. Vad är det dessa gör lite mer ingående? Vilken funktion för ljudet och vilken funktion för förstärkaren hyser dessa inklusive trafon. Principerna anar jag. Men tyvärr inte mer.
Jag gör det för att lära :)
Ursäkta jag ursäktar. Det tar på psyket att vara ny i gemet ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/26 :  14:43:19  Show Profile Send Kalimali a Private Message
For mere informasjon om strømforsyninger kan du sjekke denne linken:
http://www.zero-distortion.com/techno/powersupply/powersi.htm
Det er en grei forklaring på de fleste typer strømforsyninger. Blad videre på de små pilene i bunnen av siden.

http://www.rsonline.no/ er en leverandør av komponenter. De har også Aerovox kondensatorer som får veldig gode kritiker av forsterkerbyggere.

Lykke til, men er ikke helt sikker på en så stor forsterker er det rette prosjekt å starte med, siden du ikke har noen erfaring. Som første prosjekt ville jeg valgt noe mindre og skaffet meg noe erfaring først.Det er høye spenninger og mye strøm i en så stor forsterker. Snakker av erfaring, har kjelleren full av deler som skulle bli forsterkere. Men forsatt lykke til.

Jeg er endelig i gang med å bygge forsterker av delene jeg har liggende, du kan følge tråden her: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37126
Har du noen spørsmål skal jeg forsøke å hjelpe

Gunnar

POWER to the people
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/26 :  15:44:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo, jag är lite nervös också.
Men så såg jag tillex Rimfrost-projektet vilket var ett nästan exakt projekt som det jag nu är i gång med. Vilket lugnade lite.
Även om personen som gjorde det hade bättre elkunskaper.

Det får ta den tid det tar. Beställde en bok idag vid namn High-Power Audio Amplifiers. Den kanske kan hjälpa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/27 :  23:41:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack.
http://www.zero-distortion.com/techno/powersupply/powersi.htm

var suverän. Nu har jag lite bättre koll på läget skulle jag vilja påstå.

Men dock.

quote:
Kolla hur mycket effekt som modulerna ger ut, t.ex. 500W och dividera med effektiviteten t.ex. 0.90.
500W/0.9=555W
Detta är minimum effekt för trafo. Någonstans mellan minimum och 2*minimum brukar vara bra.



Vad säger detta om trafovalet?
Spännigen delat med watten?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/27 :  23:42:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Beställde en bok på ämnet.
Fast den kanske inte tar upp så banala ting som ellära :/

Får se när/om den kommer

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/27 23:43:17
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/28 :  02:42:30  Show Profile Send Kalimali a Private Message
Hei vemsom.

Først litt gjennomgang av begreper for elektro.

V= Volt som er spenning.
I= Amper som er strøm.
R= Ohm som er resistans.

V x I = Watt som er effekten
V delt på R = I

Ang trafovalget, 500Watt som er ønsket effekt til høytaleren delt på effektiviteten på modulen som er ca 90% Det vil si ca 10% tap som det må legges til = 555 Watt. MEN her er det mange meninger om dette, det er helt korekt om du skal drive ett varmeelement, når det gjelder musikk så er det de sjelden du bruker 500W kontinuerlig, så det er opp til deg og din lommebok. Personlig er jeg glad i mye strøm, helst veldig mye.
Du skal også være klar over at den modulen du har valgt krever litt uvanlig strømforsyning, 48V+ og IKKE minus 48v som vil være det vanligste for de fleste forsterkere. Men derimot må du også ha +12V og -12V.

Forsatt lykke til

Gunnar

POWER to the people

Edited by - Kalimali on 2005/02/28 06:12:39
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/01 :  01:32:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Detta är ordnat. Esl är både trevlig och hjälpsam och hade inget emot att berätta vad sakerna gjorde.
Mycket löstes även på egen hand med länken jag fick innan. Tack!

Se fram emot en byggtråd! så snart mina högtalarfilter är klara och jag hittat en lämplig, snygg gammal 70tals förstärkare att modda!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000