Author |
Topic |
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 10:55:33
|
Hej. Jag har en tid letat efter svar på ord innom hifi som jag inte förstår eller vad de är till. Jag hoppas på att ni kan besvara dem åt mig. Fler frågor kommer med tiden tror jag. Tack på förhand //Robert |
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 11:45:13
|
Tror jag kan svara dig på två frågor i alla fall.Biwire så har du delat upp delningsfiltret i högtalren i en basdel och mellan/diskantdel.Du har alltså 2 plus kontakter och 2 minus kontakter,då får du använda en kabel för biwiring också som har 1 minus och 1 plus på förstärkaren ändan och 2 minus och 2plus i den ändan som du ansluter till din högtalare.Tror det finns en massa diskutioner om fördelar/nackdelar med biwire! Bitumen är en slag dämpmatta som finns att köpa i bildelsbutiker som HCJ och Micro så jag antar att den är till för att dämpa ljud i karosser på bilar,men den används också till att dämpa högtalarlådor,chassin och lock på CD-spelare o.s.v Mattan i sig är svart ganska tung och har en har en halvhård ganska seg konsisten,den har har också en självhäftande baksida.mjaa hoppas du blir lite klokare av det |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 12:18:43
|
Ska vi hårddra det hela så är bitumen en oljeprodukt, hård asfalt. Men normalt menar man mattor med inblandning av bitumen i dessa sammanhang, precis som balrog säger. Dipol och bipol avser högtalare som spelar både framåt och bakåt. Skillnaden är att på en dipol går högtalarelementet utåt på ena sidan när det går inåt på andra sidan. Exempel: Quad, Martin Logan, Apogee, Magneplanar. På en bipol går elementen ut samtidigt åt båda håll. Det måste då finnas högtalarelement ot båda hållen. Exempel: Mirage. Fasvändning kan enkelt förklaras som att man byter plats på kablarna i högtalarterminalerna. Signalen blir tvärt om så att säga. Olika förstärkarkonstruktioner gör olika med fasen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/22 12:21:24 |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 15:33:06
|
Tack för svaren. Hemsidan var väldigt intressant. Nu kanske jag kan hitta någon kul lösning på baslåda som man kan bygga till HFLS-1 (som jag vill bygga)
//Robert |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 20:50:06
|
Baslåda är juh inte nödvändigt till dem. Tror flertalet av de som använder dem kör utan. Kan mycket väl ha fel. Mina står under inspelning utan filter och avstämning. Jag säga att jag blev glatt förvånad när de lät klart och fint redan utan dessa grejor.
Förövrigt så kom komponenterna idag så jag är lycklig. Men dock inte hemma förrän om en vecka och kan bygga. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 21:56:03
|
Såg någon som hade byggt två dipolbasar till sinda HFLS-1:or här på forumet. Efter som jag skall bygga högtalarna som projekt i skolan så tänkte jag att det skulle vara lite mer värt om jag ritar något eget också. Men HFLS-1:orna skall jag bygga i vilket fall. //Robert |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 22:54:47
|
Flogiston: Med dipolbasar kan du inte få mindre än MVG
MvH Johan |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 23:00:10
|
Flogiston: Jag har omdesignat mina HFLS-1.. dock inte utan vissa nybörjar komplikationer ;) Försöker lösa det för tillfället. Tror nog det skall gå bra det med. Hur lång tid har du på dig i skolan? Jag fick mina komponenter till filtren idag. Mer än en månad sedan jag beställde dem från något sydstatsland (tyskland tror jag). Så om du har ont om tid så beställ från sverige. Eller om du har tur och is i magen ta det lite lite billigare. Inte mycket dock med alla fraktpriser och bankavgifter. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Flogiston
Member
123 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 12:48:08
|
Jag har hela nästa läsår på mig. Får 50 timmar i skolan (tror jag) sedan får jag jobba hemma men det blir nog mest hemam jag kommer jobba. Ni vet itne om det finns någon affär som säljer hifi delar som tar csn kortet? Annars skulle det ju vara bra att ha en grosistkontakt, som student har man lite pengar... //Robert |
|
|
|
Topic |
|