HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tråkigt en lördag. Vad göra? MODDA!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:41:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jo det var ju en ovanligt seg lördag i lördags, i brist på bättre så tog jag ett gammalt element och roade mig lite.
Så här blev det:













Den första magneten(med vitt runt) "fastnade", inte direkt dock utan efter att den gjort lite motstånd. Den längst ut sitter fast med hjälp av träbiten(dvs den repellerar de andra).


Jag har inte hunnit f/e-testa modden ännu men det ser ju trevligt ut

Jag gillar elementet annars, spelar riktigt fint(har bara testat i öppna bafflar).

Euroline - T-Amp - DIY

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:50:40  Show Profile Send esl a Private Message
Första magneten förstår jag men bultarna (som kortsluter fältet till den främrepolplattan + att den ger en osymmetri av kortslutningen .. är ingen bra idé. Den yttersta magneten tar dessutom bort den eventuella fördel du få med första magneten.
Sidoplåtarna får du gärna förklara.
ett tips är att du tar bort träplattorna och bultarna. och vänder den yttersta magneten så att den attraheras av din första extramagnet. Sen kan du provlyssna, och mäta. Ca 10-15% högre utnivå kan du räkna med.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  07:34:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja, det är väl kansk einget sriöst välljuds-strävande projekt direkt, mer som ett stycke mekanisk konst. hehe
Det började med att jag skulle skärma magneten så att jag kunde ha den bredvid tv:n, därav sidoplåtarna. Kanske skulle ta och göra en lite mer seriös moddning.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/22 :  14:28:57  Show Profile Send esl a Private Message
Ok.. för avskärmning kan du prova en rund plåtburk.
För att den skall hamna i mitten centrerad runt magneten (viktigt) så kilar du imellan tre st lämpliga trä lister (lika tjocka).

De två magneterna du satte dit kan du vända så att de attraherar varandra. sätt dessa sedan på polstycket på det sätt du gjorde innan. det skall helt riktigt vara motstånd först för att sedan "fastna"
testa magnetavskärmningen nära datormonitorn. efteråt är det bara att trycka på "degauss".
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:04:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det här med degauss vet jag inte riktigt hur det funkar och tyvär har jag en sån där platt skärm och sisst jag hade magneter nära tv:n fick den bestående men(har det fortfarande).

Det där med rund plåtburk funderade jag på men funkar det verkligen ok? Är de inte lite tunna?

Den sissta magneten kom dit mest för att jag hade den. Den bakre plattan sitter egentligen bara där för att få den där bulten mitt bak. Hade tänkt att man kanske kunde fästa den i andra sidan av lådan. Men bultarna som sitter på sidan sänker extramagneternas effekt (helt?)?
Jag moddar om dem ikväll tror jag.


"De två magneterna du satte dit kan du vända så att de attraherar varandra. sätt dessa sedan på polstycket på det sätt du gjorde innan. det skall helt riktigt vara motstånd först för att sedan "fastna""

Hur påverkas elementets data om jag gör så? Verkningsgraden ökar men händer något mer?
Tyvär kan jag inte mäta, ska ta någon dag och försöka gå igenom hela linnars Speakerworkshop-walkthrough.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:40:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message


Så blev det. Hittade ingen större burk så skärmningen blir väl inte så bra kanske. Gör den något för att hjälpa?(den täcker de två magneterna som nu är monterade som du rekommenderade esl.)
Gör det något om burken vidrör magneterna? Den rör nu den inre magneten ungefär på mitten och baksidan på elementets magnet.


Jag tänker att de här magneterna och espressoburken kan komma till användning om jag känner att jag har för många TB 3".

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/02/23 :  00:08:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vilket komik-element , hög risknivå för burkigt ljud.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/23 :  00:31:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Haha, japps, ser ganska groteskt ut i verkligheten också. Har dämpat burken med en hyggligt stor klump plastilina.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:12:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Burken måste kappsla in huvudmagneten åxå.
Möjligt att plåtburkar av den typenär lite tunna.
Det blir mindre fältläckage men du blir nog inte
av med det helt.

Du frågade något om elementförändring i sammaband med
extramagnet.
När man skärmar av med extramagnet försämras fältstyrkan
några procent. Om man bygger elementet så att det inte skall
läcka från början, på JBL-vis, får man några procent ökning
av fältstyrkan.

Om man lägger på magneten åt rätt håll för att endast höja
fältstyrkan kan styrkan öka något i bästa fall. I sämsta fall
blir det sämre. Det är med andra ord knappt värt mödan.

Vill man få ordentlig ökning måste man demontera bakre
polplatta och centrumpol montera magnet mot magnet, svarava
ny centrumpol som monteras på den gamla polplattan. Det hela
monteras centrerat. Inte heller detta är vär mödan förutom
att det är jäkligt kul att modda och det kan vara lön nog.

Modd's är vi allihopa...

Edited by - linnar on 2005/02/23 16:14:13
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:39:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Om man lägger på magneten åt rätt håll för att endast höja
fältstyrkan kan styrkan öka något i bästa fall. I sämsta fall
blir det sämre. Det är med andra ord knappt värt mödan."

Vad är "rätt" håll?

Jo jag märker att det läcker lite magnetfält... ungefär lika mycket som innan
Får försöka hitta en större burk!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000