HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vill ha bättre 2-kanals ljud men hur...???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/02/18 :  15:51:06  Show Profile Send ers a Private Message
Hej !

Mitt mål är att få bättre 2-kanals ljud hemma. Jag har idag en gammal Sony STRDB 940QS reciever som jag tycker låter tillräckligt bra för 5.1 iaf.

Men sedan mina HFLS-1:or blev färdiga så känns det inte riktigt som om denna räcker för att driva dem, eller rättare sagt så känns det som om det finns mer att ge.

Jag vill ha lite råd ang hur jag skall gå tillväga.

1. Använda min nuvarande revicer som försteg och skaffa ett 5-kanals steg och komplettera med och på så sätt även få bättre 2-kanals ljud.

2. Använda min nuvarade reciver ENBART för 5.1 lyssnade och skaffa en 2-kanals reciever för musiken (hur löser man detta utan att behöva flytta högtalarkablarna fram & tillbaka ? Någon typ av växel ?).

3. Avvakta lite och satsa på att hitta Sony´s gamla TA serie (5-kanals för & slutsteg) billigt.


Om det blir alternativ 1. så har jag kollat lite på ett begagnat Rotel steg tex RB 985 eller liknande. Och vid alt. 2. har jag kollat på tex Thule IA100 (tror jag den heter)eller något ur Roksan Kandy´s sortiment (kan antagligen få bra pris på dessa).

Givetvis så kommer en uppgraderad DVD eller CD spelare införskaffas till samtliga alternativen.


Vilken skall man satsa på ??? Behöver hjälp !!!

Tacksam för svar // Anders

Mvh Anders

Edited by - ers on 2005/02/18 15:53:53

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/02/20 :  05:25:30  Show Profile Send Nygga a Private Message
Att köpa ett 2-kanals slutsteg kan vara en till lösning om du inte har samma högtalare runt om.

Mvh// Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:59:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Troligtvis så skulle en ren integrerad stereoförstärkare bli ett lyft. Från denna använder du förförstärkaren och får genom detta ett bättre stereoljud. Radion använder du bara från flerkanalsreceivern och skippar ett skaffa en stereoreceiver. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:13:28  Show Profile Send Gynter a Private Message
Köp en 2-kanalsförstärkare exempelvis SAT Amplifix som du kan koppla förbi försteget genom bara en knapptryckning, så att den fungerar som ett slutsteg. Bör finnas billigare förstärkare med samma funktion... Du slipper växla kablar iaf.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2005/02/20 :  20:41:08  Show Profile Send ers a Private Message
Tack för alla tips. Fler förslag på lösning alt. gärna tips ang. förstärkare som passar bra ihop med HFLS-1:orna.

Mvh Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000