HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med brus/brum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:11:51  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Eftersom jag inte får några svar på Hififorumet så försöker jag här.

Jag har ett problem med brus och brum i min anläggning. Ljudet tenderar att vara lika starkt i baselementet som i diskanten. Vidare kan jag säga att ljudet ökar i styrka när volymen ökas. Denna ökning är dock betydligt mindre när lyssningsväljaren står på en linjeingång än när den står på phonoingången. Jag har provat att koppla ur alla källor, detta medför ingen förändring av ovanstående.

Försteget är ett Electrocompaniet EC3-MC med variabel MC förstärkning i phonodelen.

Hela anläggningen är kopplad till samma uttag.

Skulle exempelvis en störskyddstransformator hjälpa?

Råd, hjälp, möjliga problem. Alla inlägg är välkomna.

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2002/10/10 13:12:38

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:59:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Om jag har förstått dig rätt så gäller problemet när du kör MC och det är kanske inte så konstigt eftersom du där har hög förstärkning. Kanske 60dB = 1000ggr. Med så mycket förstärkning åker också grundbruser upp och kan bli hörbart.

Först ta reda på om steget är felaktigt eller felanpassat eller helt enkel inte tillräckligt brusfritt.

Några försök till diagnos och åtgärd.

Felaktigt
Om MCsteget är felaktigt är det ändå inte troligt att båda kanalerna brusar lika mycket. Kolla om du har lika högt brus i båda kanalerna. Dvs. lyft pickupen från skivan och lyssna närma vardera högtalaren.

Felanpassning
Pickupens resistans (impedans) kan vara för hög vilket går att åtgärda. Går att kolla genom att kortsluta ingångarna. Offra en billig linjesladd och tvinna ihop ledare med jord på vardera kanalen för sig. Anslut de kortslutande kablarna istället för spelaren och vrid upp till samma nivå som tidigare och lyssna på bruset. Nu har du noll ohm (nästan) in och det ger minst brus. Lyssna om det är någon skillnad. Ta bort kablarna (ingången öppen) och lyssna på samma volym. Hur högt brus? Vrid ner till noll mellan bytena så slipper du dyra överraskningar.

Detta till att börja med. Svar väntas.

Edited by - Flint on 2002/10/10 14:14:16
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/10 :  14:48:49  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Gjort, lika mycket brus i båda högtalarna.

Jag kan anpassa phonosteget till olika pickup-impedanser. Nu har jag högre än pickupens (pickupens inre impedans 3 ohm). Tror att det är möjligt att få ner ohm-talet till nära 0 (eller möjligen oändligt).

Provade att ändra anpassningen på phonosteget till oändligt, detta medför en kraftig reduktion av bruset. Dock kan jag inte ha den i detta läge utan kör den nu i lägsta möjliga. Ska göra kabeltestet när jag har lyckats hitta ett par skräpkablar.

Återstående problem;
1. Fortfarande brus, dock betydligt lägre.
2. Kan skönja en frekvensskillnad mellan linjeingång och phono, linjeingången tenderar att vara mycket ljusare (mer brus) än phonoingången (mer brum).

Edited by - Pipes on 2002/10/10 14:54:45
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:26:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjo

Ditt steg är förmodligen felfritt och du får nog leva med det återstående bruset. En stepuptrafo 1:10 och vanlig MM-förstärkning på ca 40dB skulle kanske vara lite tystare men då finns det sk. experter som säger att trafon distar lite mer. Löjligt snack enligt mig men på papperet kan det nog stämma. En stepupförstärkare, som det troligen är fråga om i ECn, brusar alltså lite mer än en trafo.
Lägre i impedans än vad du är nu finns ingen anledning att gå.
Noll ohm var bara intressant ur diagnossynpunkt.

Du får nog acceptera det eller leta någon annan lösning.
Jag är inget vidare på MC eftersom jag bara kör MM.

Mvh
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/11 :  01:07:33  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ok, ska fundera på att använda en trafo istället (har nog en gammal Thorens jag kan använda). Problemet är att jag då måste in och löda bort MC-steget. Vi får se vad jag gör.

Tack så mycket för hjälpen, det är kul att ngn svarar och hjälper.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:11:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Ett kanske onödigt råd. Om du löder om i maskinen,
försök att göra det så att det går att återställa.
Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000