HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zap Pulse *varning*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/09 :  13:47:27  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Började löda/modifiera mina Pulse moduler igår, det gick ju bra, men jag upptäckte också att en av dem hade en konding vars ben på undersidan inte var kapade, polerna på dem låg dessutom ihop (!) kortis.

Ni kan se detta som en uppmaning att kolla era egna zap moduler för liknande fel!

Förövrigt har jag 2st crosscoil spolar 3,2mm2 (specialbeställda) i värdet 0,07mH med 33% lägre rdc än standardspolen i pulsarna, råkade betälla 2 för mkt, säljer dem för 130kr styck.

mvh t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/10/09 15:44:32

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/09 :  18:44:14  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R., kul att du säger till!

Ang. spolarna; Var beställde du dom? Är det samma mH-värde som org.? Kan det inte bli sämre om man byter ut dom (som t.ex. när man ändrar klockfrekvensen)? Vad är Rdc och vad har det för påverkan på ljudet? Och vad var ny-priset?

Mvh

Edited by - no_85 on 2002/10/09 18:45:02
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/09 :  19:06:21  Show Profile Send T-ReX a Private Message

De beställdes via goldenage. Det är inte exakt samma värde som standard spolen (0,08mH) utan lite under, de rekommenderar att man skall linda av 20 varv från orginalet för att få lägre rdc/högre dämpfaktor.

Om du har läst PDFen så framgår det tydligt att både spolen och kondingarna som utgör filtret på utgången är de komponenter som med fördel kan bytas ut med mycket bättre resultat, det tror jag stenhårt på men jag skall också göra en A/B jämförelse vilken blir klar nångång nästa vecka då jag får mina WBT rca kontakter... så vi får se.

Rdc är 0,043 mot 0,06 för standardspolen. Sen är det folielindning vilket jag tycker är ljudmässigt bättre en vanlig luftspole, i högtalarfilter samanhang åtminstone... väger över 300g btw!

mvh t-rex

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/10/09 :  19:17:09  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
När du minskar induktansen så flyttar du upp brytfrekvensen. Det kanske försämrar ljudet lika mycket som den superhäftiga nya spolen förbättrar...

/Marcus
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/09 :  21:58:13  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Det är sant, men det är inget stort hopp direkt, jag tror inte de skulle skriva ut det om det gav sämre ljud är ju tänkt att användas på standardspolen. Det kanske blir snäppet bättre rent av då bandbredden ökar och jag använder 4ohms högtalare...

mvh t-rex

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:46:45  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R., låter kul. Är du klar nästa vecka med bygget?

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/10 :  23:05:44  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Om jag får mina rca kontakter då så borde jag bli klar.

Tänkte testa att bygga ihop en kanal omoddat i helgen för att se hur det hela låter. ska bli sköj!

t.rex

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000