HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Påhopp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:40:32  Show Profile Send lasselite a Private Message
De här inne som tycker att det blir för mycket personpåhopp i våra kabeltrådar...
http://www.musikermagasinet.com/forum_kategori2.lasso
Läs tråden om INO

Personligen anser jag att om någon inte håller med mig inte är ett påhopp på mig som person. Men jag vet oxå att det finns de här på HF som tyvärr tolkar det så.

Så här är ett exempel på riktiga personangrepp som jag är väldigt glad att vi inte ser här

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:59:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm så fort Öhman näms så blir det kaos.
Förstår inte varför.
Men jag håller med Lasselite om att det är skönt att vi inte ser den typen av personangrepp här

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/18 :  14:27:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Suck... Trist läsning - verkligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:40:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jösses..

Vilka människor!!! Vilka påhopp!!! Vilka argument

Hififorum är rena söndagsskolan i jämförelse...

Och tack och lov för det!!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:15:38  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe, trådskaparen får ordentligt på nöten. Det här var min favorit:
quote:
Oj så många amatörer det finns särskillt Bubbe som i det närmaste är hjärndöd.

Säga vad man vill om personangrepp men det blir rätt underhållande läsning för den som inte är berörd.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:48:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Suck... Trist läsning - verkligen.
Bulls eye Bernt!

Jag slutade läsa efter några inlägg. Det var inte intressant... Det är bra att de som har behov av sådana debatter håller sig där...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:16:37  Show Profile Send berglund a Private Message
Bara att konstatera att våra moderatorer gör att bra jobb genom att vara tydliga med nivån på detta forum. Bra jobbat!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:11:46  Show Profile Send lasselite a Private Message
A: Underhållande och på nöten blir det om kombatanterna argumenterar med sakliga och relevanta inlägg. Att påsta att någon är en hjärndöd amatör är varken sakligt eller relevant. Det visar bara att man helt saknar argument, och visar hur högt (**host**) stående man själv är.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:49:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag debatterar då och då politik på en rätt stort amerikanske forum, den enda form av moderering som sker är att folk kan bli avstängda om de ex. hotar någon (de brukar få en eller två varningar först om det inte är ex. ett rasistiskt påhopp, sådant leder till omedelbar avstängning).

Det är som sagt var en smula underhållande om man inte är drabbad (i genomsnitt är 30% av inläggen personpåhopp, normalt bestående av att republikaner pratar om "liberals" och demokrater kontrar med begrepp som "fundies").

Men faktum är att det fungerar även om man är aktiv i debatten.

Oftast får man ju stöd av någon annan och tonen är ju lika hård mot alla så man tar det egenligen inte personligt. Det finns naturligtvis en del typer som är omöjliga att debattera med och som har i det närmast fundamentalistiska åsikter (och jag menar det bokstavligt) eller rena nötter (också bokstavligt) som inte vet någonting alls om världen (också bokstavligt, det är skrämmande hur lite koll en del har; senaste exemplet var en kille som var helt säker på att alla på Irland pratar iriska), men dessa lär man sig snabbt att ignorera.

Vad är min poäng? Jo,att det trots allt är ett intressant forum; att sätta nivå handlar i enligt min mening inte så mycket om att göra det "trevligt" utan att se till att diskussioner inte urartar (rena personangrepp) och att båda sidor behandlas lika. Eller med andra ord: Om två personer debatterar så är det i sig inget fel med att "tonläget" blir högt så länge som ingen utsätts för rena påhopp; det kanske inte alltid är trevligt men det blir ofta givande diskussioner som tvingar båda att skärpa sina argument.

Jag tror man måste vara försiktig med moderering som syftar till att skapa "god stämmning", risken finns nog att kontroversiella ämnen i slutänden inte kan avhandlas alls.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/22 :  23:00:56  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Jag tror man måste vara försiktig med moderering som syftar till att skapa "god stämning", risken finns nog att kontroversiella ämnen i slutänden inte kan avhandlas alls. "

Ett annat problem med hård moderering är att den blir en svår balansgång. Hur skall den tuffa linjen tillämpas i varje enskilt fall? Alltid trampar man på någons tår. Eller så kväver man många levande diskussioner på ett onödigt tidigt stadium. På så sätt kan som jag ser det även en hård modereringsstil (mål: inga påhopp och alla skall trivas) bli väl så kontroversiell som en mycket låg modereringsnivå.

Edited by - Aton on 2005/02/22 23:01:37
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:42:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Som radioamatör så har jag tänkt två gånger innan jag bestämmde mej för att lägga ut dessa länkar.
Det är inte utan att man skäms för att vara just radioamatör.
Era så kallade påhopp kommer att blekna, i jämförelse med dessa två exempel.(det finns flera tyvärr)
Läs och begrunda eländet :-(


http://www.ham.se/showthread.php?t=1369

http://pub15.bravenet.com/forum/1249106174

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000