HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signal Cable - Nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:01:01  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det finns tydligen några av er som har Signal Cables olika varianter av nätkablar. Jag är intresserad av vad ni kommit franm till när ni kört ett tag? Blev det någon skillnad? Bättre? Sämre?

Beskriv gärna till vilken kabel ni använt och till vilken utrustning ni använt dom, och om ni anslutit jordat, ojordat, via störskyddstrafo, nätfilter etc.

Tacksam för era erfarenheter.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/17 13:52:51

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/02/17 :  10:12:43  Show Profile Send ryst a Private Message
Kör ett par "Magic Power" till ett par Classé M-700, dessa är sedan kopplade till en JPC2.5 nätlist i alu.
Allt är jordat, kan inte påstå att det är någon skillnad på den och JPC2.5 som jag körde tidigare.

Däremot så är den/de mycket bättre än vanlig skärmad/oskärmad kabel samt transparent power link super som jag också har testat (äger).

Med de "dåliga" kablarna fick jag ett jobbigt brus, värst vad det med transparentkabeln, den fungerar dock utan problem på mina digitala källor.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:04:23  Show Profile Send mayro a Private Message
ryst..och tips till leif.. Lite OT. Men ändå likväl bra saker kanske vid testande av nätkablar..Menar INTE bara signal cables kablar. Utan alla typer o fabrikat...

Jag skulle prova att helt enkelt ta bort nätlisten.... Prova så finner du nog en del blir KANSKE sämmre. Men en stor del blir bättre också...

Detta har nu flera märkt och berättat om.. Så därav mitt tips.

Vissa saker spelar helt enkelt inte bara ihop.. Och just egenskaperna hos nätlister verkar inte lira ihop med en del nätkablar.. Detta gäller INTE bara Jormas nätlist kontra dessa signal cable power cords. Så ingen behöver känna sig "trampad på".

Detta har jag hört / Märkt under många år´s labbande med kablar...

Så prova så får du se.. Kan vara värt att utprova i alla fall.

För mig har alla typer av filter / nätlister osv varit av ondo då dom gör två saker..

Dom tar bort en del problem som "ofta" inte beror på bara ström utan annat fel / Problem. men samtidigt gör dom återgivningen skada då dom även tar bort POSSETIVA saker.. Tyvärr är dom inte helt konsekenta och kan veta vad som skall gå igenom och vad som skall hållas borta. Utan dom sopar rent allt.. Gott och ont...

Oftast kan man få mera givande resultat med att fixa en bättre ström IN till systemet via egna säkringar och egen nätpower in till allt...

Detta har jag skrivit om i annan tråd och har gjort en PRAKTISK montering MOT ett stort nätagg som kostade en jättesumma (utan att utpeka fabrikat)hos en skribent... Detta aggregat står eller stog efter bättre el kom fram i annat rum oinkopplad..... Detta skedde samtidigt som tidningen skrev resentionen om förträffligheten av detta stora trafobygge...

Så 5000kr och några timmar med en elkille gjorde MER saker bra än detta jättefilter/trafo...till och med störningarna på skribentens radio försvann vilket det INTE gjorde med nätaggregatet..säger en del. Man behöver ju inte ens göra blindtest.. störningarna var helt enkelt borta...

Det finns flera här på forumet som vet exakt var o vad detta gjort hos denne skribent.. Så det är inte tomt snick snack. Utan ett faktum.

Så prova.. En sak kan däremot bli bättre ofta. Dagtid kan filter / Nätliter mm göra lyssningen mer gott.. Nattetid blir det oftast sämre resultat.. Så det blir till att välja lite vid vilken tid du utprovar dina resultat...pest eller kolera?? Svaret är tyvärr lite JA där..

Att det vid dagtid är mera störningar på nätet är ett faktum alla oavsett läggning förmodligen stödjer.. så DÅ kan filter / Nätlist osv bli bättre.. Kvällstid kan man nog genom alla led av läggning (typ LTS eller kabelfanatiker osv) anse att det oftast blir bättre ljud. Och det är då som filter tar bort vad jag i alla fall kallar "ta bort fel sak"....

Så prova och se vilket för just dig blir bäst...

En ny produkt har nya förutsättningar. Om detta gäller nya nätkablar eller en cd spelar ingen roll.. Så en sak som TIDIGARE gjort ultragott kan efter byta ge rent felaktiga resultat....

För om du jämför en Jorma 2,5 med en power magic cord SKALL du få skillnader..
SEDAN VILKEN DU GILLAR BÄST ÄR DET INTE JAG TALAR OM!!.. Men då vi flera st har provat dessa helt olika spelande kablar på nätdelen så är det stora skillnader i deras sätt att spela så att finner du dessa två kablar spela samt låta lika så är något totalt fel helt enkelt.. Då svarar inte dina saker på dom olika låtande produkter du spelar... Så då skulle jag direkt vis ett besök hos dig börja leta VARFÖR??

Och det första jag gjorde var att spela kablarna direkt i vägg utan nätlister osv.. Och se/ höra skillnaderna......

För det är stora skillnader mellan dessa två produkters hela sätt att presentera sitt spelasätt/ljudtyp.....

Det behövs INTE påhopp angående stolparnas placeringar osv...eller varifrån strömen kommer eller dyligt...

Dessa diskutioner finns redan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:06:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ännu ett matodontinlägg signerat Mayro...han är för härlig!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:27:02  Show Profile Send CC a Private Message
Kan bara instämma med mayro:s inlägg! Jag har personligen liknande erfarenheter med nätlister o trafos osv...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/17 15:27:34
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:34:42  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har inte tänkt att använda nätlist, istället en Störskyddstrafo som som i princip funkar som en UPS utan batteri, den gör om spänningen och levererar en jämn spänning ut.
Den tar bort störningar, (jag har en restaurang i huset där jag bor, där finns ett helt gäng kompressorer som "busar" på nätet, för att inte tala om alla datorer i huset).
Jag har talat med en del El kunnigt folk, (ingen vanlig installatrör), och dom menar att det hjälper inte att dra egen ledning från el- centralen, störningarna finns kvar ändå det är för korta avstånd för att dessa skall släckas ut, så en störskyddstrafo är en bättre lösning, får jag jämn spänning störningarna försvinner, och åskskydd på köpet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:39:58  Show Profile Send mayro a Private Message
matte76...

Om du läser så kan det hända du noterar jag INTE bara skriver en kort fras som KAN missförstås. Utan jag skriver för även man ska kunna ta del av olika saker utifrån olika infallsvinklar.. Och då detta är ett ämne där man LÄTT kan tro skribenten menar saker som han inte menar så förklarar jag mig NOGA för att SLIPPA inlägg av karktären

"si o så". Mitt inlägg är omöjligt att missförstå eller ta som illa menat MOT någon tillverkare ELLER brukare.. Utan är av typen HETÄCKANDE.....tror man vinner på att NOGA säga hur o varför man säger något ..

Inlägg som utan en grund såsom.. "den lät skit" inte ger läsaren dom tips han kan behöva..

Kanske även du har en del att hämta då jag FÖRSÖKER skriva ner tips till folk som kanske behöver dom.. Eller för folk som faktiskt INTE tänkt på det o det...

Detta händer mig varje dag snudd på att jag i inlägg där man FÖRKLARAR noga hur man menar kan hämta små erfarenheter ifrån kunskapsbanken som finns...

Jag har inget att tilföra på sidorna där grabbarna håller på med moddningar.. Inte ett dugg.. Och därför säger jag inget där heller...


Men då det gäller kablar.. Filter samt annat runt om så kan jag tillföra en hel del..

Och det är jag varken rädd för att säga eller att göra...

Kanske osvenskt att säga man kan något. Men det känns som det kvittar om någon ändå inte kan ta emot info på det sätt jag FÖRSÖKER ge...

Tyvärr så är jag lite handikappad och KAN inte ge korta förklaringar som inte lätt blir missförstådda... Men genom mina inlägg så kommer i alla fall heltäckande förklaringar och inte bara påståenden utan grund eller kunskap...

Valet står fritt att läsa.. Så inlägg om textlängder blir rätt ointresanta.... LÄS så ser du otaliga som under mina år i hifi fått massor av hjälp o tips.. Tror du skulle inse att mina råd ofta också SÄNKER kostnaden på saker som folk annars hade betalat tusentalt kr för...

Och jag hoppas dessa rader angående filter / Nätlister osv kan ge nån lite hjälp att ta ett nytt grepp o prova.. det kan ju bli 2 st som får därigenom ett bättre resultat. Detta räcker för att inlägget skall ha grund och vara värt att lägga in...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:51:44  Show Profile Send mayro a Private Message
Och förlåt Leif om mina inlägg blir lite OT.. Men jag ville bara dela med mig dessa erfareenheter till både dig och ryst.. Kanske mer riktat till ryst...men ansåg detta kan vara en del av din fråga ändå.. det är en så viktig sak då det gäller just kablar osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:10:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Ta det lugnt och tänk på blodtrycket! Jag bara skämtade, det trodde jag var helt uppenbart med tanke på de roliga gubbarna efter mitt inlägg...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:16:46  Show Profile Send mayro a Private Message
förstog... Men svarade ändå lite så där för att få in en förklaring för en gång skull..

Ditt inlägg kom som en beställning äntligen.. Så man kunde skriva ett trevligare mer informativt svar på VARFÖR inlägg bli långa .....

So no problems.....

Jag tror den tiden vi "rök" ihop är för länge sedan över... coh nu det bara är skoj trevlig samvaro med lite munnhuggeri

Vikket är stenkul

Köpt denver än

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:20:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Har inte för avsikt att ryka ihop..bara ha lite skoj..
Nej inte köpt Denver, och gör det nog inte heller..hade först viljat provlyssna den (moddad) i min anläggning, känns för mycket som en chansning annars, vilket jag ej har råd med. Kan heller inte modda själv...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/17 16:21:01
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:38:12  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Efterlyser mer sympunkter "on-topic" tack!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:43:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sorry Leif.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:20:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Innehåller dom nätlister du refererar till nätfilter, Mayro?
Dom nätlister jag testat från ex.vis Clou är inget annat än just nätlister med lite bättre intern kabeldragning än standard, och jag har svårt att tänka mig att det blir sämre. Vad ska man använda annars om man har fler än två apparater?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:58:23  Show Profile Send mayro a Private Message
menar nätlister som har inbyggd filter eller liknande sätt i tekniken att göra dom..matarkablarna osv..och också trafos mm...

Självklart sen har ALLA kontakter och kopplingar extra påverkan... Men detta behövs inte nämnas antar jag....
Så självklart även där är separat indragen el ifrån en egen cetral att föredra och helt få bort kopplingsdosor mm..

Men även detta är nog massor med trådar som säger redan...Så inget nytt under solen där heller..

Sedan om man skulle som i just Ryst fall ha Jormas kabel FÖRE en annan kabel så påverkar dennes list självklart även efterföljande kabels sätt att påverka.. Och just dessa i kombo har jag personligen upptäckt INTE går så jättebra ihop.både i min anläggning samt i en till större anläggning än min egen.... samt andra som just köpt dessa kablar som frågas om..

Detta kastar inte skugga på jormas list eller signal cables prestation... Så då detta HAR blivit en felmix tidigare och Ryst inte tycker sig få större skillnader mellan dessa två kablars sätt att spela så bad jag han prova UTAN list utan bara ta en vanlig och se om detta gör skillnaderna STÖRRE som dom borde bli..

Och igen. Jag menar inte för den ena ska bli BÄTTRE än den andre. Utan endast att det TROLIGEN är nåt som inte stämmer riktigt vid detta resultat... Det borde bli skillnader.. också rätt lätt hörbara sådana.. oavsett till vilkens fördel...

Angående OT.. Förlåt den delen..

Men detta är kanske tillhörande topic då tråden frågar om dessa saker...??

Som sagt tidigare.. Hur långa eller noga förklarande inlägg man än gör så finns ALLTID plats för att bli undrande såsom läsare... Detta ser man här helt klart.. Därav försöker man ju ta alla infallsvinklar i ett svep..

JAG HAR INTE SAGT DEN ENA ELLER ANDRA ÄR BÄTTRE ELLER SÄMRE.. Detta upprepas igen här nu...

Bara att just viss mix INTE passar bra. Och att filter eller nätlister är av ondo.. Alla typer som jag i alla fall sprungit på.. Oavsett vad det står på dessa. eller hur stora trafosar eller dyra dom än är..

Inget har i mina system eller system jag tidigare byggt åt kunder fungerat bättre än bra indragen ström via separata säkringar på varje komponent. Och detta oavsett vad elkillar eller experter säger...

Sen kan man dagtid som sagt på bra efekt med lister o trafosar mm. Men kvällstid har alltid I alla fall jag fått bäst resutat med "rak" ström utan massa saker emellan.. Pest eller kolera som sagt.. dagen är pest medans kvällen..ja..så är mina resultat...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:04:03  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Nog är ni fler som har Signsl Cables Nätsnören?????

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:28:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Nog är ni fler som har Signsl Cables Nätsnören?????

Jo, jag är nöjd.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/18 08:28:35
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:44:49  Show Profile Send Per100 a Private Message
Med risk för dubbelpostning tillsammans med recensionstråden.
Jag kopplade signal cable silver resolution nätkabel
med furutech pluggar till lavardin och det lyfte
upplösningen och luftigheten ett par snäpp. Får samma
effekt kopplat till Accuphase slutsteg.

Har även provat magic power cord som är en
väldigt trevlig nätkabel som ibland kan fungera
bättre än silver resolution beroende på
hur hög upplösning och avslöjande anläggning
man vill uppnå.
Tex fann jag att magical power cord
fungerade bättre på försteget innan accuphasen och försteget blivit
riktigt varma (efter det att de varit helt urkopplade). Diskanterna avslöjade direkt kantighet i signalen
med ouppvärmda grejer . Efter ett par timmar med varm
utrustning så kopplades silver resolution på försteget och vips
försvann ett luddigt skikt och klarheten blev fenomenal.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:24:57  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Använder ni amerikanska nätkontakter på dom, eller går det att beställa med Schucko?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:27:22  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
MangeW: Dom var då bättre än Xindaks kablar??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:54:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Dom går att beställa med Schuko, vanliga eller Furutech.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:16:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har testat med Silverresolution nätis på Cdfixen och digital power HC på amplifixen med MYCKET! gott resultat. Djupet, bredden och framförallt skiktningen i djupled blev flera snäpp bättre. Upplösningen , efterklangen och närvaron BÄTTRE!! Det blev som med andra Silverresolution att jag undrade om det verkligen kan bli bättre och om min anläggning verkligen kunde spela så bra, och ja... Jag har nu beställt en Silverresolution och kommer så fort jag får pengar... eller jag menar för min fruköpa en till, fast jag vet inte vilken sort. Det roliga och lustiga är att med varje Silverresolution jag kopplat in i kabelkedjan har förbättringen upplevts så som jag beskriver ovan. Jag började med signalkabeln och sedan fortsatte jag ivrigt med högtalarkabeln för att nu förväntansfullt lida till nätkabeln kommer.

En allmän varning bör dock utfärdas (och jag vill inte höra ett ord om ifall det har betydelse eller inte i den här tråden!) kablarna behöver INPELNING! Och det är inte kul när de spelas in, speciellt inte högtalarkabeln. Jag var tvungen att ha konstant stöd från Tobbe för att överleva!!. Fy fasiken vad konstigt alltså. Jag trodde inte att sånt hade betydelse, men det är sådan skillnad, fram och tillbaka, under inspelningen att man blir mörkrädd! Ibland när jag gick upp och lyssnade trodde jag att det var något fel! Men jag var varnad och hade psykologiskt stöd. Se till att ha det

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:17:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det fina med nätkablar är att man kan smuggla in dom i anläggningen utan att det märks.
Det är värre med stora golvhögtalare. Där krävs diplomati i den högre skolan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:37:28  Show Profile Send mayro a Private Message
Björn-ola



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/18 :  14:46:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
MangeW: Dom var då bättre än Xindaks kablar??


Kan kanske inte säga att de är bättre, de är annorlunda. Tycker att de passar bättre just nu iaf.

Mina referenser är Xindaks PC-2 och FP-1 (förutom standard) Jag kopplar dem till en Bada powerplant.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:26:10  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ni som har både Silver resolution och Magic Power Cord, vilken använder ni till CD, försteg respektive slutsteg??
Vilka skillnader har ni upplevt när ni flyttat runt??

Ingen som har något att tillföra??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/20 11:12:56
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000