HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öronproppar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2005/02/20 :  04:55:59  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag undrar om ni har några tips på öronproppar som inte försämrar ljudkvaliten så mycket. Jag använder Bilsom Professional hörselpropp med membran, säljs på apoteket för 75kr. De "låter" mycket bättre än vanliga gulingar, men jag undrar om det finns bättre.

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/02/20 :  05:56:33  Show Profile Send Apinator a Private Message
Det finns grymma öronproppar som man får formgjutna på sjukhus. Det är Etymotic som gör dessa och där finns olika filter att sätta in i dom vilket gör dom lämpliga för en massa olika applikationer!
Nackdelen är väl kostnaden, jag har för mej att det kostar ca 3000 kronor att få såna gjorda!

Kolla in på www.etymotic.com

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/20 :  07:58:38  Show Profile Send Lurman a Private Message
Jag brukar använda "musikerproppar" när jag går på konsert. Finns i de flesta musikaffärer och i olika prisklasser. Brukar ha ganska jämn dämpning över hela registret. Har för mig mina kostade runt 200:-, men det finns både dyrare och billigare...

/L
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:44:55  Show Profile Send Tifosi a Private Message
kolla här: www.bellman.se
Deras ER-20 kostar ca 200:- och den gjutna ca 2500-3000:-
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2005/02/20 :  12:08:13  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag använder Bellman & Symfon ER-20 en hel del, både på jobbet och på konserter, och tycker att de är bra. De trycker betydligt mindre i örat, vilket jag tycker är besvärande med vanliga proppar.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:50:31  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det är gjutna som gäller om du inte vill att vissa frekvenser ska dämas mer än andra - Jag skulle inte klara mig utan mina gjutna Bellman&Symfon ER.
De som kallas julgranar (ER-20) är bra för att dämpa buller som tunnelbane gnissel etc. men de formgjutna är helt suveräna! Jag har 9dB och 15 dB filter att stoppa i och med 9dB dämpningen hör jag allt som jag behöver höra på scenen.

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000