HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amatöradio någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:36:32  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag tyckte detta ämne inte riktigt var offtopic, men det står moderatorerna fritt att flytta denna tråd
AM Radio kan vara en välljudsupplevelse, så bra infact att jag har flera sändningar från Radio Luxemburg 1441KHz på band!
När jag var lite var jag offta på jakt efter nya stationer och kulturer att upptäcka i "Etern".
Senare blev jag också Lyssnarmedlem i Sveriges Amatörradioförening och köpte kursmaterial.
Blev dock för upptagen av studier men när jag var till kanada och besökte Radioschack så tändes åter intresset.
Där köpte jag en Grundig YachtBoy 400PE med FM-stereo och SSB och hela köret, kompakt och bärbart
Fick ett Lyckorus igår när jag fick en bra mottagning av Indisk Musik.

Så var är ni amatörlirare och vad har ni Schacket

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - marbrink on 2005/02/16 14:50:36

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:38:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Räknas webbradio som amatörradio? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:54:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jonasv: Du är med andra ord "lyssnaramatör" ?????
Amatörradio är ju något helt annat:-)
Jag är radioamatör (licensierad klass 1 amatör)
Lyssnar gör jag tyvärr mindre och mindre sedan radio luxemburg gick i graven.
Men man kanske ta upp det igen :-)
Får nog slänga ut en longwire i skogen å testa.
Det var mysigt förr, å sitta i skallampans sken å lyssna på luxemburg.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:55:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
vemsom: Kan inte tro det:-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:11:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ni har fastnat :)
Sätt upp en mast och skapa en trådlöst internet uppkoppling som folk kan nyttja på sina bärbara datorer och PDAer och sänd radio till dem.
Okej.. kanske inte :)
Är det själva spridningen man tycker är trevlig så är annars webbradio / shoutcast tillex. ett enkelt alternativ.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:19:02  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nej då ! Jag har inte fastnat :-)
Kör gärna med datorn kopplad till min amatörradio.
Finns lite olika "mode" att köra på.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:51:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Flyttad till HiFi.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:59:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är klart. Men mediet är lite olika.
Används IP eller gammal hederlig radio?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:05:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Man kör alltså datatrafik genom radiosändaren ut i etern,
på div mode, och vid olika frekvenser (amatörband)
APRS, FAX, m,m
Går även att "chatta" via amatörradion, men det är tröööööööööögt :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2005/02/16 15:06:18
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:07:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu har vi nog gått redigt OT, är jag rädd.
JonasV: Vid vilka frekvenser lyssnar du ? LV,KV, ?????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:53:02  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tja! det finns många tips i grundig handboken, men den är anpassad till Kanada och USA.
Annars provade jag många frekvenser som fans i Radio och elektroniklitteraturen förr.
Frekvenser, frekvenser, pjaa jag har ju återupptagit een gammal hobby och blev grymt besviken när man inte kunde få in kända stationer längre.
Utbudet verkar ha tunnats ut en del men det är kanske som "vemsom" inflicka att dom flyttar ut på nätet, men då kör jag med vTuner och RealPlayer.
LW är glest men kräver ingen fininställning.
MW är väl lättillgängligt men inte särskilt spännande.
KW är intressant men kräver vana och bra utrustning för att hitta favoritstationer.
Radio Kina tycker jag har ett bra programmaterial om man har överseende med propagandan.
då får man reportage och språkkurser mm.
Har upptäckt att Holland och finland ofta poppar upp på AM när man letar.
Tänkte skaffa en Longwire från ELFA men när jag väl fick tummen ur så fanns den inte längre.
Slakta en Kinesisk Handradio för MW, köpt på marknad som jag älskade väldigt mycket, funka underbart för en 100'ing.
Och byggde en liten radio som rymdes i en liten tändsticksask.
delarna var vridkondesatorn och antennspolen från Kinaradion och IC-mottagarkrets samt kondingar från ELFA.
den funka faktiskt och lyssna på Norges MW-sändningar när jag var i Umeå!

När jag lyssna på KW ibland som ung så fick man ibland in båtar om man hadde tur och det inte var gutturala läten som låter som Ankor
När jag prova SSB med Grundig YachtBoy'en så fick man höra vad dom igentligen säger men då får man andra språkproblem.
Språkkunskaper är att klart PLUS!

Så några frekvenser kan jag inte tipsa om, och YB'en är inte tillgod hjälp då man ständigt måste knapa in nya band i sökandet.
Så vad "reeltoreel" är dina erfarenheter på Amatörradio och Packet då jag sukta på det som datornörd en gång

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/02/16 15:57:30
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:12:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Mja ! Packet har aldrig legat för mig precis, det enda som jag egentligen har kör något så när ordentligt är aprs.
Jag kör mest på fonidelen på banden. 80mb/40mb skall snart igång på 20mb oxå, men en del antenner har blåst åt hel...e.
2M står väl och puttrar varje dag, amatörens snabbtelefon :-)
Echolink ! Är väl en nyhet (som jag heller inte kör) du kan med enbart en handapparat
köra via dtmf öppning, repeaters runt hela kontinenten.
mao Stå hemma på din tomt med handjagarn å snacka med en kille i frankrike, som oxå
använder handapparat.(men hur kul är det :-(
Körde mycket dx-ing förr, som jag tycker är kul.
Tyvärr så räcker inte tiden till för alla hobbys :-(
Nu när hifi-intresset har vaknat också, så får det andra stryka på foten så att säga.
Om du är intresserad av amatörradio så kan jag tala om för dig att det blivit löjligt
enkelt att ta ett certifikat idag.
Så tveka inte om så är fallet :-)


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:29:35  Show Profile Send JonasV a Private Message
Kul med alla nya Moder du nämner, det är mycket jag missat
Jag köpte Kassetkursen för jag tänkte ta ett ordentligt Certifikat, jag jag gjorde tillochmed Morseprovet vid Mönstringen för att testa mig då jag inte var kvalificerad
Accepterar visst inte nederlaget, hehe. Det är ju så enkelt tycks det!
Nu behöver man bara veta en del ellära, Anropskoder mm.
Så kör man Voicemode resten av livet

Hu är det med Amatör TV?
Det var speciallister som hade råd med utrustningen förr och nu köper man typ ett Datorprogram!
Mikrovågor? Då måste man ha Goda kontakter annars så står man där ensam som ett fån och tutar i sitt horn.
Kanske kan duga som myggdödare om man siktar och Micrar dom , haha!

Scatter och EME? Det tycker jag är riktigt spännade men kräver en del effekt

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:43:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Månstudds Ja !
4 eller 8 stackde vhf yagis med några 100w räcker gott för att höra sig själv.
Eller varför inte en parabol på några meter ?
Har en polare som grejjar mycket med microvågor, själv är jag inte så intresserad
av dessa våglängder.(det ska vara riktiga doningar)

SSTV körs ju via amatörtranspondrar på en del satteliter.
Men som sagt, det ligger utanför mitt intresseområde.

Det verkligt roliga är när det blir conds via norrsken eller som du skiver meteoritscatter.
Har du lite till antenner samt hygglig uteffekt kan du även köra EPE ???????
EPE förkortning för Earth Plane Earth Hihi :-)
Jodå ! Det går faktiskt att köra studds på ett förbigående flygplan typ Boeing eller nått.
Sätten är många att köra amatörradio, endast din fantasi sätter stopp,och som sagt
kan du lite ellära samt vågutbredning på olika frekvenser, så tveka inte
det har aldrig förr varit så enkelt att skaffa cert.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  17:43:45  Show Profile Send JonasV a Private Message
ReelToReel:
Ja! Det finns hur mycket som helst för den teknikiintresserade som vill vara social på Etern med det kräver MYCKET stort engagemang
När man väll funnit startutrustning för några Tusingar och kollar över sina kúnskaper inför provet, då måste man åka över halva landet för och boka in sig på snåriga tider.
Jag hadde svårt nog att ha ett Liv som smått Paranoid Datanörd

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  17:47:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"När man väll funnit startutrustning för några Tusingar och kollar över sina kúnskaper inför provet, då måste man åka över halva landet för och boka in sig på snåriga tider."

Nej nej nej !!!!
Det finns i ssa:s(Sveriges Sändare Amatörer) ledning provförättare över hela landet.
Baggis hehe :-)))))


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/16 :  18:32:47  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
reeltoreel > vad kul jag har/hade DD2LL.......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  18:58:11  Show Profile Send JonasV a Private Message
Kul då har jag inte långt kvar!

Nu blir jag verkligen intresserad

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/16 :  19:07:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"vad kul jag har/hade DD2LL......."

Fattar inte vad du menar ????

JonasV: Hör av dig om jag kan hjälpa dig på något vis !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/16 :  19:18:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
reeltoreel > min registrering som amatör.....


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:41:02  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tack ReelToReel!
Jag får höra av mig om det är något jag inte finner på själv.
Nu har jag många järn i elden så krävs lite planering

SeeYah, Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:05:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Wolfgang: OK!
Borde jag fattat direkt, med tanke på ditt namn
Har du fortfarande kvar ditt callsign ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000