Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:25:45
|

versus

??? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:35:38
|
quote: Originally posted by Niklas Nord

versus

???
Den største forskjellen må være motorene. Peerless har en lang svingspole og et kortmagnetgap, mens TC har kort svingspole og langt magnet gap. En kort svingspole med et lagt magnetgap er mer stabilt. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:38:21
|
kan man motivera priskillnaden iochmed kvalitén? medans XLS kostar 1600, så kostar väl en 12" TC, ca 6000:- svenska...
det får man 3-4st XLS för, vad väljer man? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:40:52
|
4 st xls! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:44:14
|
Så en TC sound har mer kontroll eftersom talspolen är kortare, medans gapet är längre..
I övrigt, är magneten starkare? Ger det högre känslighet alltid? har inte kollat och gämfört dessa i känslighet iof.
TC har dubbla talspolar också!
konmässigt? |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:45:22
|
borde ge mindre distorision. bastorn i hörnen med 8st 10" XLS i tryckkammare alá simbakattens uträkningar...
quote: Originally posted by Nagref
4 st xls!
|
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 12:06:08
|
borde ge mindre distorision. bastorn i hörnen med 8st 10" XLS i tryckkammare alá simbakattens uträkningar...
quote: Originally posted by Nagref
4 st xls!
Helt klart!! Areal betyr MYE, derfor tror jeg helt klart det er bedre med flere XLS, fremfor en TC |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:14:27
|
Dom "nya" Tc elementen är dock mycket snyggare och matchar seas magnesium bättre :), om det är värt mer kostnaden kan diskuteras.
Vissa tycker dock XLS är bumlig och grötig och vissa gillar inte TC resonans vid ca 80 Hz, basar e svårt sökandet fortsätter. En Skaanig kanske, går att få nästan som man vill, vill man göra ett seriöst hemmbygge ska man designa elementen efter sina behov och inte sina behov efter elementen....;). Fråga bara inte mig hur man gör det. |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 23:35:37
|
men IGENTLIGEN, vad gör XLS bumligt? applikationer tillsammans med en slavbas kanske?
enl hifikit, har de inte lyckats få bra resultat med en sluten låda, utan med slavbas. MEN jag tror då att de testat mest för BIO syfte, och inte pur -hifi syfte!
mjau |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 00:05:03
|
men IGENTLIGEN, vad gör XLS bumligt? applikationer tillsammans med en slavbas kanske?
enl hifikit, har de inte lyckats få bra resultat med en sluten låda, utan med slavbas. MEN jag tror då att de testat mest för BIO syfte, och inte pur -hifi syfte!
mjau
Helt riktig!! Disse fungerer ikke med slaver i annet enn MEGET store rom. Grunnen til det, er som sagt, p.g.a. avrullingen nedover MÅ ha samme steilhet, som forsterkningen i et rom. Ellers ender man med en romlete/ulinear bass. Slik er det og slik kommer det alltid til å være. Enten det er snakk om Peerless, TC, Focal, Seas, osv..
Det skal i farten sies, at noen elementer har parametre som gjør at problemene viser seg mer enn andre. Dette gjeller da spesielt elementer som går DYPT. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 13:08:40
|
visst, interaktion och återkoppling till rummet bör vara rätt viktigt. två torn på 230cm med bara 10" perlees, snackar vi dynamiskt och välljudande dist fri stapel!
  |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/12 12:48:42 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:26:21
|
Stackars grannar!! :-) |
sound pollution |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 15:56:47
|
XLS verkar otroligt prisvärda. Enda nackdelen är att de är gjorda för små lådor och slavbas, (vilket ju också är en fördel rent platsmässigt). Slavbas gör att det blir dyrare och jag har hört att det kan vara svårt att få till ett helt perfekt resultat, obs bara hört. Gör man lådan alltför liten ökar också disten.
TC har underhängd talspole vilket kräver större magnet för samma känslighet. XLS har vanlig överhängd talspole. |
markih |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:40:34
|
Det finns en del som gillar dessa NHT:s subwoofers, vad är det med dessa som många gillar? |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:11:01
|
NHT? 1259? |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:11:31
|
just det, den är det nog jag menar! ..JO DET ÄR DET! |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:29:33
|
De (NHT/Tonegen) var väl "extrema" på sin tid, det unika var väl att de var optimerade för sluten låda och nådde mkt lågt UTAN elektronisk kompensation, tror jag utan att veta! Sedan kom Adire (bytte namn från Avatar), Lambda, ... |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:30:46
|
just det, och blueprint audio.. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:41:00
|
Knoppen har 4 basmoduler med NHT/Tongen basar, han ska dock byta upp sig när han får råd till InoAudio's värstingar tror jag |
//Magnus
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:43:07
|
Det finns en del som gillar dessa NHT:s subwoofers, vad är det med dessa som många gillar?
Den må nok være NHT's elementparametre. Disse har meget gunstige parametre, som passer utmerket i trykkammer. Dypt går dem også, samtidig lar dem seg filtrere passivt med lav deling. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:47:16
|
InoAudio är juh modifierade TC sounds, antagligen samma som hos Goldenage..
Va de inte modofierade för att ha lite mindre distorision?
oj så jag stavar fel.. bäst jag låter det vara så förstår ni vad jag dricker här..
quote: Originally posted by mag
Knoppen har 4 basmoduler med NHT/Tongen basar, han ska dock byta upp sig när han får råd till InoAudio's värstingar tror jag
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 02:59:39
|
quote: InoAudio är juh modifierade TC sounds, antagligen samma som hos Goldenage..
Nej det stämmer inte alls dom sätter bara ihop basarna om jag fattat det rätt, men han är missnöjd med kvaliten så Vifa ska få börja med det istället.
Nya 12an som kommer efter jul kommer att ha samma chassie som XLS men delar inga andra komponenter med den. Hans element är dock konstruerade för basrefelex lådor.
|
//Magnus
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 07:57:51
|
InoAudio är juh modifierade TC sounds, antagligen samma som hos Goldenage..
Va de inte modofierade för att ha lite mindre distorision?
Nej, de lär nog inte vara samma. De från Ino skiljer sig klart även från TCs egna basar. De har en konstruktionslösning som ger en så komplicerad sammansättning att TC fick kassera var och varannan bas. Därför blir elementen så dyra, men får också en enormt låg dist. Utan denna ovanliga konstruktionsprincip, blir disten klart högre, -läs mer normallåg som tex TCs egna basar etc. |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/13 07:58:39 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:55:13
|
JAHA, vad är det för special som de gjort då? Förlängt talspolen eller? magnetfältet? flux badux svux?  |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 13:12:05
|
Vad Iö har gkort är att se till att det finns kortslutningsringar i magnetsystemet på båda sidor om talspolen som är väldigt lågohmiga. Det gör att talspolen inte får en högre induktans när den rör sig inåt då den har större mängd magnetiska material i närheten. Monteringen av åtminstone den ena av kortslutningsringarna är mer än lite problematisk. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Topic  |
|