HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skulle behöva hjälp med en pick-up
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/02/15 :  15:00:14  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Jag har nyligen köpt en Ortofon MC10 super 2 pick-up, problemet är nu att den är så tung, jag har testat den på en Project 2, en Linn basic samt en Technics 1210 och den enda som klarade av den hjälpligt är Technicsen (förutom att antiskatingen fick fnatt).

På de andra två spelarna blir nålvikten alldeles för hög med denna pick-up då motvikten väger på tok för lätt, undrar nu om det finns extra tunga motvikter att köpa och om det är värt besväret?
(skulle helst vilja ha den på Projecten)

Är också lite nyfiken vilken sorts skivspelare Ortofonen är gjord för då den väger bly.

Mvh /

Comus

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/02/15 :  19:18:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har tittat lite i manualerna för dina skivspelare som finns på utmärkta http://vinylengine.com/
Till Project 2 finns extra motvikt att köpa för pickuper över 7g (MC10:an väger runt 10g om jag minns rätt). Samma gäller för 1210:an för pickuper över 10 g, men det borde funka på 1210:an då det är gränsfall, prova med lite häftmassa på motvikten om det fattas lite vikt. På vilket sätt får antiskatingen fnatt?? Hittar inga specifikationer på Linn Akito-armen ( som jag antar sitter på Basik).
Har själv haft en MC10 och har nu en MC30 Supreme på en SME 3009s2 arm. Har även kört ortofon MC på Hadcock och Rega tonarmar . Funkade över förväntan bra på Hadcock som ju egentligen är bäst för lätta mjuka pickuper. Med Rega RB200 blev det problem med VTA eftersom det inte går att justera höjden på de flesta Rega-armar.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/02/15 :  22:22:45  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Bostrowskij och tack för nedlagd tid.

Ska nog ta och jaga rätt på en motvikt till projecten så att jag kan använda min nya fina pick-up , Linnen (med Akito-arm, du antar helt rätt) kanske förtjänar denna puppa bättre men på nåt sätt tycker jag att det är roligare att spela skivor på min Project.

1210:ans antiskating verkar upphöra att fungera helt med en så tung pick-up, armen bara rusar in mot centrum när jag lägger på en spårlös skiva, när jag sen sätter tillbaks den Grado som jag har sittande där normalt så fungerar antiskatingen igen.

En MC30 Supreme vore nånting att lägga vantarna på men jag tror nog att jag måste skaffa en bättre spelare först innan jag ens börjar tänka i dom banorna.

Nu ska jag ta en sväng till vinylengine.com som verkar vara en skojig sida.

Tack än en gång.

Mvh /




Comus
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/02/15 :  23:17:38  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hej Comus,
En blank sida är inte optimalt för att kolla antiskating (en testskiva är betydligt bättre) , men ger ändå en fingervisning om inställningen och det är möjligt att magneten i 1210:ans antiskating är för svag ( MC10:an är givetvis inte för tung ;-) )
Har du kollat att skivspelaren står i våg? En mycket förbisedd och viktig faktor när skivspelare ska ställas in , ett bulls-eye vattenpass för ett par tior från Biltema är väl investerade pengar.

Hoppas du får till det, MC10:an är en mycket högklassig pickup och jag tror du kommer att gilla den. Lycka till!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000