HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig subwoofer till musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/13 :  01:35:59  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag går lite i tankar på en billig aktiv subwoofer till 2-kanals musik för spelande i ganska små rum (max 20m^2). Det är alltså inte några extrema ljudtryck som jag är ute efter utan finljud.
Bör spela bra från 80Hz och nedåt en bit.
Inga monsterstora saker, högt WAF är ett stort plus.
Både nytt och begagnad är tänkbart. Billigt är också ett stort plus, absolut tak på 5kkr.

Vad bör jag tänka speciellt på?
Hur lågt bör den spela bra? (40Hz? 35Hz? 30Hz? 25Hz?)
De flesta billigare har bara 0/180graders fas. Behövs steglös fasinställning för att kunna integrera med frontarna?

Några förslag på märken och modeller som är bra?
Gärna även information om märken och modeller som man bör undvika.
Speciellt information om billighetsmärken är intressant.

Stör en down-firing-sub folket en våning ned mer än en front-firing?
Fördel/nackdel med slavbas kontra bareflex?

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:04:27  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
vilken du ska ha beror ju på vilket ljud du gillar, varmt o mjukt eller torrt och snabb attack?
vilken musik lyssnar du mest på? det är mest basens storlek jag tänker på. stor o stark eller liten o rapp :)


Velodyne VX-10 är nog inte så dum till det ändamålet musik... kostar ca 3.500 kr.
du kan kolla den på utimate.se
även om detta är en billig modell så gör ju inte velodyne några skitgrejer direkt.


Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/13 :  22:05:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kan ju också kolla på Audio Pro´s Bass 2 som innehåller fyra aktiva basar + en slavbas. Jag vet inte om den är för dyr men bra är den i.a.f.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:34:10  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tackar för tipsen så långt, även om jag inte har fått svar på så mycket av mina frågor.

Jag vill ha ganska torrt och snabbt ljud.
Lyssnar på ganska mycket varierat, från klassisk musik till lättare rock.
Inget techno eller speedmetal etc.

Velodyn VX-10 såg ganska intressant ut, men det stod inte så mycket om den på Ultimate.
Antar att det är ett 10" element av namnet att döma.

Jag har tittat lite på Audio Pro´s Ace Bass 2 förut, men jag har inte lyssnat på den.
Uppfattningen verkar vara att den är riktigt bra till bioljud, men inte till musik.
Troligen har det att göra med de stora fasfelen som blir pga konstruktionen. Den blir även ganska känslig för hur den placeras.
Styrkan med den subben är att den går rysligt lågt ned i basen i en liten låda. Precis vad man oftast vill ha i bioljud.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:58:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
REL Quake brukar ju alltid nämnas som exempel på liten billig musikalisk sub men nypriset är runt 6000 kr tror jag. Jag sökte själv tidigare efter en musikalisk och snabb sub till mina B&W men fann inte någon som var tillräckligt snabb under 10000 och då lade jag ner jakten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2005/02/15 :  11:17:36  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11200

kanske kan vara nått? Jag har en likadan och den är en utav de bättre jag hört i sin prisklass vad det gäller att spela musik, sen tycker jag att den är snygg för att vara en subb också...
hoppas du hittar rätt till slut,.
mvh:
Wilderwein
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/15 :  14:14:18  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Okej, ännu mer bra förslag. REL quake såg mycket intressant ut, med sina väldigt små mått.
Innan jag tittar så mycket mer på specifika märken så bör jag nog hitta lite svar på mina övriga frågor.
Någon som har provat lite borde väl kunna ge svar på något av dem i alla fall.

Jag tror att jag nöjer mig med att den spelar bra ned till 35Hz. Möjligen att 40Hz räcker.

1. De flesta billigare har bara 0/180graders fas. Behövs steglös fasinställning för att kunna integrera med frontarna? (Ofta ganska knepigt att kunna få till bra tester med egna frontar.)
2. Stör en down-firing-sub folket en våning ned mer än en front-firing?
3. Fördel/nackdel med slavbas kontra bareflex?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/15 :  18:31:17  Show Profile Send gcs a Private Message
silvervarg skriver:

Jag har tittat lite på Audio Pro´s Ace Bass 2 förut, men jag har inte lyssnat på den.
Uppfattningen verkar vara att den är riktigt bra till bioljud, men inte till musik.


Min uppfattning är att den är bra både till musik och film. När det gäller musik så bör man nog låta en subb jobba från 50Hz och nedåt. Eftersom det idag finns en hel massa musik som har information t.o.m under 20Hz tycker jag att den både låter och fungerar utmärkt. Har man sedan två + ett Eq så blir det ännu bättre. Det här med fasfel förstår jag inte....det beror ju på var du sitter i rummet och jag tror att det f.ö. är ett större problem med ståendevågor i ett rum....eller? För att komplicera det hela när man tittar på film så kan man ju tänka på att om filmen har DTS ljud så ska man dela vid 80Hz och är det DD så ska det vara 120Hz....men det kanske sker automatiskt i stärkaren. Jag vet inte det eftersom jag inte har kollat.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/15 :  19:59:20  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
På AP:s forum så är det en del trådar som handlar om acebass2.Det verkar som om dom har uppgivit fel undre gränsfrekvens för den subben.När den utprovades så användes en lägre avstämning och när dom höjde avstämningen så glömde dom att ändra i databladen.Dom uppger ca 18Hz men den ligger på ca 30Hz enligt ett test.Obs detta gör inte acebass2 till en dålig subb men det kan ju vara bra att veta om man är spekulant

Här är en tråd: http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/15 :  21:51:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är antagligen så att det man upplever som under 20Hz är när slavbasen jobbar. Genelec har en subbas som heter HTS 3B och den är bestyckad med en 10":s aktivbas + två 10":s slavar.
http://www.genelec.com/ht/products/hts3b/hts3b.php
Den går under 20Hz och kan lämna ett ljudtryck på 113dB SPL vid 1 meters avstånd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000