Author |
Topic |
Mickeman
Member
688 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 09:53:40
|
De Italienska mätningarna fokuserar på störnivån, vad händer när man lägger en varierande (musik) last på en regulator ? Den kommer att ingå i signalkedjan..
Jag tror en shuntregulator fungerar på mycket små signaler, tex, Phono-steg men generellt tycker jag en järnbaserad nätdel låter bäst även om den inte mäter bäst. Jag tänkte ev. prova med en blyack med avkopplingskondensatorer och en RC-länk, det ska ju vara enkelt och billigt med.....
|
Lämnat forumet |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:31:49
|
ännu än i klubben 706k blev det visst ska öppna snart o titta |
18 ska de va.
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:12:59
|
Någon som funderat på att göra en rör modd på denver
Jag har som sagt blivit rör skadad nu och tanken slog mig om det inte är alltför svårt och mycket jobb att man kanske ska sätta in rör i den.
Vad tror ni
Sen så kom en bakent med ett tips att göra chassit i acryl plats så man ser in i maskinen och vilka moddningar som gjorts.
Kanske pimpa till den lite med massa färgade dioder |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2006/03/07 21:16:15 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 08:23:57
|
" Pimp my Denver "
Min är så usel så det känns som att hotta en Huyndai Atos....
Problemet är att hita en vettig utsignal till röret, men gör man det går det att fixa en rörutgång ganska enkelt. I Min Fia Denver så är det en massa grus som är så små att man inte kan se dem... Dessutom hade den dubbel matning på 12V så energin tröt. Den låter faktiskt riktigt bra för priset. |
Lämnat forumet |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 06:59:44
|
Hej. Väcker tråden som somnat lite... Lite intresserad av allt som skrivits här så har jag vart till Rusta och köpt den snorbilliga Denver DVD-7602 för endast 299 bagare. Nu är den öppnad och lite snabbt undersökt i magregionen. Den här modellen är integrerad i mycket högre grad än de tidigare. Här kan man inte byta några OP, trixa med någon D/A osv. Jag antar att det är samma med alla nyare Denver, för det är genom hög integration som dom får ner priserna.
Nätdelen är dock nästan identisk crap som de i tråden tidigare visade.
Har spelat den lite också, verkar enligt mig spela rätt OK, den har volymkontroll på fjärren, så att t.ex. koppla den till en T-amp blir ju ett både smidigt och enkelt budgetsystem.
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 07:39:21
|
Mickel-mackel; Visst kan man byta OP´ar i den! Och lite bättre kondingar + avkopplingar!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 20:56:02
|
Nja, tror inte det. Kondingar, absolut ja. Men annars vidhåller jag min åsikt. Det finns inga OP. Den stora kretsen i "mitten" är en sunplus superDVD-controller som antagligen även innehåller de analoga utgångstegen. AMtek-kretesen nere till höger är stegmotordrivare för skivspindel och pickup. Lilla kretesen ovan, bredvid kristallen, är ett 24C02 eeprom, antagligen för att spara vissa data vid poweroff. Kretsen uppe till höger är RAM-minne. Kretsen uppe mitt i, med 7602-dekalen, är flash-eprom, alltså med programvaran. Kvar är den lilla kretsen till vänster på kortet, skulle kunna vara en OP, men jag tror inte det, jord på pinne 5 stämmer inte med så många OP...
Hoppsan, här blev det en paus i mitt skrivande... Kom ju alldeles på att jag tankevurpade ordentligt, det finns ju ingen powersourcejord på en normal OP inte...
Jord på pinne 5 och 3 är ju helt enkelt in+ -ingångarna, så det är väl antagligen en B&B OPA4558 då...
Japp, då är det ju bytbart mot något annat om jag vill.
Jag postar iaf, då jag har besvärat mig med att ta reda på vad allt på kortet är för något *ler*
//Mikael |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 22:41:05
|
Så vad säger ni, kan man göra något med denna lilla spelare ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 23:17:20
|
Jag hade tänkt prova lite operationer på den, och samtidigt försöka, om det går, att verifiera förbättringar genom lite mätningar. Som t.ex. kolla hur "rena" matningsspänningarna är före/efter. På ttal om det var det uppe i tråden tidigare om batteridrift, och jag kan väl passa på och nämna att nätdelen ger ±12V och +5V, så det blir lite trixigt att batterimata den. Kanske med 2 st bilbatterier?
//Mikael |
|
|
Topic |
|