HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MODDA DENVER
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:03:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Luften:

Om du menar SO14-kapseln, så finns där följande beteckning.

CE 2752
A28968
0438

Kan den lilla rackaren vara en DAC(?)


Mayro:

Stormen lade in den tidigare bilden här på tråden...så jag hoppas att han fortsättningsvis kan stå för FOTO.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:39:44  Show Profile Send Stormen a Private Message
här kommer lite av modden. Det som är mer är att nätdelen har fått en extra stor kondensator paralellt med den befitliga. Resten är så hemligt så jag knappt själv vet om det (därav foliet) Såg det efteråt, sorry.
Blir mer bilder sen.
Det som inte synd är att släden har bitumen och är fylld med smältlim underifrån så nu låter den lite tyngre när den åker ut o in i maskinen,

Edited by - Stormen on 2005/05/12 21:38:54
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:47:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tjusigt...har du "bara" skruv till nätkontakten?

Förresten...nätkabeln ser ut å var såndär ölflex..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/12 17:47:43
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:46:30  Show Profile Send luften a Private Message
ohmega: Hmm, hittar inget sånt. Vad står det på den dära som jag antog var en op-amp ? Kan eventuellet vara en liten dac det...

//air
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:51:51  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm.. lite saker jag vill ta upp.. Nätbrunnen är väl en sån där med filter i va????

Sladdarna är inte direktlödda på kortet. Utan går igenom först kontakten .. sedan in i kontakten på filtret.. för att sedan lödas där...rätt onödiga lödningar att leda pulver igeonm...


sedan.. FERITER

inget i min 141á finns av detta uppräknade..


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/12 18:53:14
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  19:09:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
Luften skriver:
quote:
ohmega: Hmm, hittar inget sånt. Vad står det på den dära som jag antog var en op-amp ? Kan eventuellet vara en liten dac det...


Vem vet...fast jag är lite skeptisk (för var är då OP:n?)

Men texten på SO8:n är

4558D
SOC11M


"11M" är jag lite osäker på för den texten var ÄNNU mindre än i övrigt på kretsen.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:06:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
Operation "Bitumen FAS1" är utförd. I och med att jag inte har nån kamera så ger jag bara en kort beskrivning (Titta gärna på stormen´s bild).Bitumen har lagts på lådbotten och på drivverket, så inget bitumen på sid-, fram och bakväggarna och kondingar (men SKALL lägga det över kondingarna sen).


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/12 21:09:50
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:46:13  Show Profile Send Stormen a Private Message
Mayro/ jag vet att jag svikit dig men både en extra inkoppling + ölflex. Men nätdelen är långt ifrån klar o jag lyfter det kortet ca 1-2 ggr per dag o skulle var jobbigt om jag måste löda om det varje gång bara för att testa lite grejer. MEn det bli ändring vad det lider Ferriterna är bara ett test. Har hört många rundor här på forumet om ferriternas vara eller icke vara. Så jag bestämde mig för att testa. Nätbrunnar o avstörningsfilter är Svalander stor fan av och tycker man ska ha det i varje anläggning. Eftersom den är på 6amp o överskrider långt vad cd:n drar så tyckte jag att det verkade OK. Men har testat både med o Utan o nu får den sitta en stund. Vad tycker ni andra?
Hittade nätbrunnen här. en 6A


O så lite pill på op:n. ska väl bytas ut senare.En 2,4 lyt och en liten snabb skivkonding. Tycker ni det ska vara som det sitter nu mellan V+ o V- (som bernt gör) V+ mot jord ?


Så här blev det. kondingarna runt op:n är inte limmade eftersom dom ska bytas snart. Blir väl andra utgångar med. Tror ni transistorerna efter Op:n bara är till för muting? i så fall ska dom ju bort.

Edited by - Stormen on 2005/05/12 21:52:31
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/12 :  21:59:01  Show Profile Send luften a Private Message
ohmega: Jo, 4558D e nog en dubbel op-amp. Men, har inte den här spelaren 5.1 utgångar? Men bara en op-amp?!..

EDIT: Surfade runt lite, å hittade ett ryskt forum som hade en packad fil med scheman på en SPHE8200A baserad dvd spelare... Dock verkar den ha annan dac än vad 802 tydligen har...

Scheman finns här --> http://people.arcada.fi/~nylundj/hf/SPHE8200A/

//air

Edited by - luften on 2005/05/12 22:04:16
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:09:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
4558 är OP-Amp. Verkar finnas som gräs i allt man lyfter locket på!?

http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CAD8065%2C00.html

AD8066 - Kan vara ett gott alternativ. Provat den själv med mycket gott ljudligt resultat.

M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:18:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Personligen så tror jag att byte av OP-amp, är den åtgärd som kommer att göra det "största" lyftet - man får väl se (höra!)

Luften: Tack för hjälpen..jag laddade ner alltihop.

Stormen:
quote:
Tror ni transistorerna efter Op:n bara är till för muting? i så fall ska dom ju bort.

Det är ju LITE svårt att "läsa av kretsen" - det får nog bli en rejäl mycket mätningar med multi-metern först innan jag beslutar mig för nåt sånt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/12 22:32:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:24:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Vi får väl se på denverträffen sen vilket som blev bäst...


Big smile...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:35:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mayro: Jag är allt för mycket "chicken" för det där med att ta bort ferriterna på spänningsmatningen. DET kommer jag bara att göra ifall jag beslutar mig för att bygga en ny (traditionell) nätdel.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/12 :  22:39:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message


Får min 141:a i morgon. Så jäkla nyfiken på vad jag hittar i härket!

M
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:00:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmm AE5954 avskriver jag nu som kandidat för DAC - jag tror den kretsen har att göra med motorstyrningen.

EDIT:
SO8:an i övre högra hörnet (vid "UBTEK"-kretsen) är ett EEPROM....ja men car i h*£@$* ?# är DAC:en nånstans.

Edited by - ohmega on 2005/05/13 03:13:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  00:53:01  Show Profile Send mayro a Private Message
ohomega.

Det enda feriterna gör är att tunna ut ljudet. Göra mellanreg tunnare. Med förlust av värmen.. En slags "konstgjord" upplösning som ingen välupplöst stereo behöver...detsamma gäller dessa filter i nätmatningen.. Det stoppar skit UT ur cd spelaren.. Och samtidigt så skapar det sämmre ljud In kan man säga.. RAKA rör är klart att föredra... Jag har tagit bort MÅNGA sådana så ingen tvekan alls...

I 141án jag har åkte feriter ur direkt jag såg dom med KLAR förbättring av ljudet... Och min nätdel ser exakt lika ut ju.. Så vad ska hända??... Feriter skaffade man sig till signalkablar o sånt under 90 talet då det snackades så mycket om dom.. Jag har provat dom (snudd) på snorren. och även där har dom förtunnande effekt...

Men igen. det är era maskiner ni ska tävla med i kommande denverträffar... Gör som ni vill.. Nu har jag tjatat i alla fall...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:17:04  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag har lite problem med min 228. Varje cd-skiva den spelar upp har den något eller några svårigheter att läsa. Den spelar musiken finfint och sedan, som om skivan vore repad, så mutar den ljudet en kort stund, som ett hack, med tillhörande kort brus, även det som ett hack, för att sedan spela vidare som om inget hade hänt.

Vad kan detta bero på och hur kan det åtgärdas?

Den gör så här även på helt nya skivor (aldrig spelade). Spolar man tillbaks så sker "dippen" på exakt samma ställe på alla skivor. Jag upplever det som att det ligger information på skivorna som min 228 inte förstår, så att säga.

Snälla hjälp mig. Den spelar ju så fantastiskt fint ljud jag vill att den ska fungera igen. Den har fungerat förut, innan moddning.


Retro låter fint.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:40:50  Show Profile Send Stormen a Private Message
jo op 4558 används flitigt. 802:an har inte 5.1 därav 1 op. Användes flitigt på 80-talet i alla apparater o låter heller inget vidare. Sla käsa in mig lite mer på detta som svalander skriver om i Molt -87 mm (finns under artiklar på www.svalander.se) men det är intressant att som mayro kommer fram till något annat. Hemma har jag problemet att köket o vardagsrummet går på samma fas. dvs störningarna från kylskåpet finns med i trådarna. Ska använda hörseln nu i helgen då jag är ensam i lägenheten. Då blir det tester. Ferriterna åker nog bort. var bara en skoj grej som jag hittade i ett nätagg. Gillar att lära mig den praktiska vägen. Då kommer jag ihåg det.
Ja jag hittar inte själv da - convertern. sitter inget på undersidan iallafall.
Låter era denver distat som tusan dom första 10 minutrarna ? (även orginal gjorde den det, nu ännu värre.)

Edited by - Stormen on 2005/05/13 08:51:56
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  08:51:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
jeppe72 > det kan ev. hänga ihop med två av dioderna i nätdelen!? Måste kolla lite först men återkommer ........

Denvermek

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/13 :  11:32:52  Show Profile Send mayro a Private Message


quote:
men det är intressant att som mayro kommer fram till något annat.


hahahaha.... Det är MÅNGA saker som jag förmodligen INTE delar åsikt om som skrivs i molt

Tror inte något av mina åsikter skulle ens "skumläsas" av molt skribenterna och utgivarna...


Men då man är en nyfiken typ har man ju provat allt man kommit över genom åren. Och Fewgidis o svalanders ström o kabelteknink är inget som stannade kvar.. Det gjorde däremot slutstegen o dacen G-dis byggde. Men det var länge sedan nu... Historia. Men tror nog dom än idag kan matcha många saker...slutstegen vill säga...kanske även dac,en...

En bra nätsladd och bra ström framdraget ger många ggr mer än något mixtrande med filter o feriter mm strömlistfiter.. ja allt sådant...terminators osv....

Men ingen behöver tro mig det räcker att dom som provat återkommer hemskt glada... .



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/13 :  12:34:02  Show Profile Send Stormen a Private Message
Hi hi, absolut. Det bli extra mycket pillande i helgen då jag med måste prova allt. -"Friskt kopplat hälften brunnet " som vårat måtto var
Jag ifrågasätter allt. Speciellt shaktistenar o vibesmöss,(men älskar att dom finns) olika kondensatorer, rätt färgsättning i rummet. Frågan som jag har är om man inte missar mycket mot vad historien har att ge. Titta på dom gigantiska koncertsalar som byggdes i det forna sovjet. Till o med romarna visste att ljudet stiger uppåt när dom byggde sina teatrar. Idag här på kontoret så satte dom upp små akustikskärmar vid skrivborden men inget ovanför arbetsplattsen vilket resulterade i lite akustikt resultat. Det målades även rött på väggarna, i arbetsmiljö. Den färgen ska användas på gym o liknande svettiga institutioner (klubbar). (har med adrenalin o våran djuriska drift o göra) Det finns ju nämligen en anledning varför det är grönt på sjukhus.

Nå iallafall kontentan är att bitumen ska vara svart cd spelaren bör inte stå i hörn eller ens i samma rum pga akustisk återkoppling
Hur går det med moddningarna förresten ? sladdade lite på tangentbordet där (OT sorry, men jag blev så glad en stund)

Edited by - Stormen on 2005/05/13 12:41:29
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/05/13 :  12:38:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Okay Wolfgang, vad bra att det verkar finnas en lösning inom räckhåll.Underbart härligt ljud den har, Denvern! Tack igen för all din hjälp, jag är så ruskigt glad och fy vad kul att dy köpt en E-305. De där förstärkarna skulle jag kunna ha en av i varje rum här (om jag hade råd!)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/13 :  13:08:18  Show Profile Send Stormen a Private Message
"secrets of the switchdiods" börjar närma sig, ska upp till Bo i helgen o kolla om han har några liggandes. Förslag på snabba dioder annars?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/13 :  16:02:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Stormen läs tidigare i tråden .......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:56:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
HELVETE, FOLK... var försiktiga när ni skall ta bort dom ytmonterade komponenterna....det var inte jag - "lyckades få med mig "lite för mycket" av kopparbanan kan man säga..vad fan gör man nu? ...usch dä fick sig självförtroendet sig en knäck

Wolfgang....hur lyckades du få bort komponenterna (OP:na) utan att skada kopparbanan?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/13 18:08:40
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000