HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa Primare CD21+MF X-DAC eller bara Primare CD31
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:01:31  Show Profile Send eliot a Private Message
Varför inte Benchmark DAC1, se => http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/886/
som blivit vald till "Editor's Choice Sterephile 2004"

Benchmark Media Systems: http://www.benchmarkmedia.com/

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:11:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eliot: Kostnad? Var köpa?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:36:40  Show Profile Send eliot a Private Message
Sveli berättade om sitt köp för ett år sedan:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24606

Sedan dess har ju dollarn sjunkit rejält.

Se dansk annons: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=4016

//eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/02/16 :  02:34:14  Show Profile Send Kaleid a Private Message
www.musikborsen.se säljer DAC1 för 9595kr. Har tyvärr inte sett det säljas begagnad i Sverige, skulle nog ganska snabbt införskaffa den.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/16 :  03:28:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mark Levinson låter alldeles ypperligt, har en 360S DAC och släpper den inte.
Min erfarenhet att en bra dac kan göra underverk om man redan har en stabil transport.

Bravo
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:12:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har precis varit på HiFi Skåne här i Malmö och lyssnat på Primare CD21 resp CD31 mot varandra, kopplade obalanserat till Primare I21. Högtalare var samma som jag har hemma, Audiovector Mi3 Avantgarde. Bägge lät bra, men CD31 hade lite mer luft och större ljudbild i sig. Frågan är nu: Vilket blir bäst: Att köra endast CD31 eller att köra CD21/MF X-RAY V3 tillsammans med MF:s X-DAC och X-10 V3 buffertsteg? Svårt!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/16 11:19:11
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:24:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, visst kunde det bli bra att köra en CD (inte nödvändigtvis
den dyra Primare CD21) med MF X-DAC. Det skulle säkert också bli
bra med att bara köra Primare CD31 eller varför inte bara den
billigare CD21 utan MF DAC. Om man inte behöver balanserade
utgångar är det kanske litet overkill med CD31.

Själv kör jag MF XDACv3 som du vet,matte76, och som drivverk
dels en TEAC VRDS-10 (10-13år gammal) och en Denon DCD1460 (13-15 år) samt min Pioneer DVD-646A. Båda CD spelarna ger långt bättre
ljud än Pioneeren som drive. Mitt tipps kunde vara MF X-DAC med
t.ex. den ganska nya Denon DCD1450. Önskar inte för tillfället
en separat CD-spelare och min nästa uppgradering blir när
MF kommer ut med X-DACv4 ......

Martin
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:42:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är återigen hur viktig transporten är jämfört med DAC:en? Ska man satsa på en cd-spelare för 10k plus en X-DAC eller räcker en cd för 5k tillsammans med X-DAC? Vad bestämmer hur bra ljudet blir??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:06:01  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visst är X-DAC bra, den använder de moderna och med bästa
mätvärden in-one-chip-lösningarna. Visst kan antagligen
custom-lösningar med åtskilliga DSP-programmerade chip
som dCS osv. möjligtvis bli bättre. Men med CD-teknologi
som med det mesta av Hifi så får man allt mindre förbättringar
ju dyrare apparaten blir.
En modern CD-spelare med bra läsmekanik, helst mekaniskt
tung och stabil borde räcka bra. Jag tycker att 5000 är
ganska vettigt att sätta på CD spelaren. Då har man väl
kommit upp till ca 11-12kkr för DAC och spelare. Då har
man fördelen att antingen kunna byta DAC:en när något
nytt dyker upp eller CD-transporten om man tycker att man
hittar något bättre. Också billiga CD-spelare designade
2002> har låga jittervärden vilket borde ge en OK transport,
sedan är det det där med mekanisk stabilitet ...

Jag betalade ca 2500kr för Teac:en och 650kr för Denon:en
och för tillfället är jag euforisk för vad jag får ut ur
X-DACen.

Martin

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:03:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ingen med kunskap om vad som är viktigast, att satsa på en riktigt bra cd-spelare med hyfsad intern DAC eller en medelbra spelare som transport till mycket bra DAC som MF:s senaste?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:23:46  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
I mitt system så kostar dacen runt 10tkr och transporten runt 20 tkr. jag har testat dacen mot billigare dvd samtcd-läsare. Skillnaden är enorm. transporten jag använder räknas som en av referens transporterna.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  14:39:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hinken74: Har inte din transport redan väldigt bra DAC inbyggt? Men din externa DAC kanske är ännu bättre, vad vet jag?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:16:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag säger som så här: DACen har solklart större betydelse för välljudet än transporten. Det säger både det sunda förnuftet och allt man läser i hifipressen. Transporten levererar ettor och nollor. DACen har den något tuffare upgiften att omvandla detta till ljud som är trevligt att lyssna på.

Kommer återigen att tänka på testen av Teacs tokdyra transport- + DAC-kombi i Hifi-Choice där man knappt lyckades höra någon skillnad efter att ha bytt ut 100 kkr-transporten mot en vanlig (bra) cd-spelare... Vad man betalar extra för är nog den (icke ljudmässiga) njutningen av den silkeslena mekaniken och byggkvalitén i transoprten, och visst, sådant kan ju vara värt en del det också, även på lite lägre nivåer.

Sedan, som sagt, särskilt tjusigt blir det ju kanske inte med femton olika apparater av olika fabrikat på bänken. Men det där är ju en smak- och prioriteringsfråga...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:19:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja i mitt fall blir det nog 2 olika fabrikat, som jag redan har dvs MF och Primare. Eller så blir det 3, om cd-spelaren istället blir från Opera, E-sound eller annan.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:34:38  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag kör både dvd och cd via min dac och skillnaden mellan dvd`n och cd`n när man använder dom som ren transport är onekligen stor. Jag har även provat att använda en CEC TL2 som transport och det blev ännu bättre. Så visst har transporten stor betydelse. Men man kan ju hålla på så i evigheter...

Min transport är inte speciellt dyr(ca 3500:-) men den är stabil och bra ägnad till att använda som transport och kan moddas för en billig peng till att bli mycket bättre.

Att köpa en ren cd för 10k och sen hänga på en dac känns lite bortkastat när det finns många bra alternativ på begagnat marknaden som tex; Olika VRDS och Sony ES spelare, som kanske är bättre ägnade för att använda som transport.

Exempel:
Sony CDP-X3000ES, ca 3500kr.
Moddning, ca 3500kr
= 7000kr
Och då har du en riktigt bra transport!


Det roliga med att använda separat dac är ju att du har möjligheten att uppgradera både transport och kabel allt eftersom. Uppgraderingar som inte behöver kosta multum.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/02/16 :  15:42:22  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Matte: En transport är en transport det sitter ingen D/A omvandlare i den. Håller inte med om att dacen har överlägsen betydelse. Jag skulle inte ha en transport för 20tkr och en dac för 10tkr om jag höll med.... beror nog på vad man har för grejer också. Dessutom upsamplar min transport och dac via kat5 kabel mellan enheterna. Så om man bara köper dacen funkar inte upsamplingen. Jag har testat Opera Matte och den har inte skuggan av en chans. Föredrog faktiskt paganinin framför den.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:01:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hinken74: Ok trodde det du hade var en cd-spelare. Paganini, vad kostar den?

/Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/02/16 :  16:08:05  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
tror den ligger på runt 13 tkr +- någon tusenlapp. Sounproof i Ä-Holm har den också för demo. Liksom Shanlings super snygga cd. Ta ett besök dit Pierre är hur trevlig som helst.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/17 :  03:47:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Möjligen kan det finnas undantag men nog uppfattar jag dacens inverkan större än transportens, förutsatt att den senare är av hygglig kvalitet vill säga. Dock behöver detta inte sträcka sig speciellt långt ekonomiskt sett och de pengarna man spar kan man lägga på en bättre dac.

Bravo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/17 :  07:34:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Bägge spelar stor roll. I min erfarenhet finns det inte antingen eller. Dvs - transportens betydelse ska inte underskattas, vilket den ofta gör. Att transporten "bara levererar ettor och nollor" och därför inte har några särskilda prestandakrav på sig stämmer inte särskilt bra med vad jag lyssnat mig fram till - dels får du problem med jitter från en dålig transport, och dels introduceras en ny störningskälla när du låter signalen gå mellan transport och DAC i och med att klockpulsen inte skickas med i signalen.
Lite intressant () kuriosa i sammanhanget är att min CD-spelare (Linn Ikemi) och dess lillebror (Linn Genki) har precis samma DAC:ar. Den största skillnaden mellan dem är transportdelen. Ikemi är helt solklart bättre än Genki...

MEN nog går det att få tag på bra transport för ganska lite pengar! Det skulle inte förvåna mig alls om nån halvbillig DVD-spelare lämnar ifrån sig en signal med låg nivå jitter, speciellt om du ber t.ex. Mattias på Harmony Design kolla på den och modda den lite. Tricket är att hitta just vilken DVD som funkar bra, för det funkar (tyvärr) inte med bara vilken transport som helst.

Om jag vore i samma situation som du (vilket jag varit) skulle jag nog i slutändan köpa en ny CD-spelare och slippa allt huvudbry Dessutom tycker jag det ska få kosta en del också - inte bara för att det SKA kosta mycket utan jag tycker det oftast inte börjar låta riktigt kul förrän man kommer upp i 20-30k-klassen. Vet att alla inte upplever det på samma sätt dock, många trivs ju fint med t.ex. Pioneer 668 som inte kostar så mycket pengar, och ytterligare några säger att det spelar i princip noll betydelse vilken CD-spelare du kör med (jag tycker precis tvärtom - visst är det härligt med hifi ). Det enda du kan göra för att veta hur DU upplever det är självklart att testa!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/17 :  09:10:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
Hinken, är det opera 2.2 mk3 som du testat eller gamla
2.2?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/02/17 :  12:26:33  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
den näst senaste tror jag. Var ett halvår sedan ungefär...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:12:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
Hinken, OK det var bra att veta.
Vill nämligen hålla mig underrättad om det finns något
bättre än 2.2 mk3 i prisklassen.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/02/17 :  14:57:59  Show Profile Send Amund a Private Message
Matte: Var det en sån här kombo du tänkte på?
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1124&hl=


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/17 :  15:03:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Amund: Nej, inte den specifikt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000