HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komponenter i Aurum Cantus högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/13 :  14:16:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
För en tid sedan figurerade en inscanning av ett brev från Aurum Cantus där det angavs att exportmodellerna hade andra, och bättre komponenter än de modeller som avses för den kinesiska marknaden.

Jag har försökt hitta brevet, vilket jag är rätt säker fanns med i en tråd här på forumet, men kan för allt i världen inte hitta det.

Någon som vet vad jag snackar om, och kanske har/vet vart man kan hitta brevet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:35:24  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Väcker i liv denna tråd.. om man nu kan aklla det tråd då det bara var ett meddellande! ;)

Efter att ha lyssnat på Cantussarna på Hifi mässan i Sollentuna för ett par veckor sedan så har jag blivit nyfiken på dessa härliga högtalare. Jag blev imponerad av dess ljud!

Enligt "rykten" så skall de exemplar som säljs för den inhemska kinesiska marknaden ha ett billiga filter och baselement men banddiskanten är densamma.

Det intressanta vore ju att få tag på ett importerat exemplar och jämföra komponenterna, samt att lyssna på dom förstås!!

Ingen som har ett par direktimporterade eller känner ngn som har det eller som har sett ngn som känner ngn som har ett par?

Tittar man på vad de kostar i Kina så får man ju ett helt surroundpaket till vad ett par kostar i Sverige - så även om de låter lite sämre så är de ju fortfarande jäkligt prisvärda!

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/02/17 :  18:43:36  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Instämmer.

Tyckte att det var riktigt bra ljud med Aurum Cantus på Sollentunamässan. Återkom 3 gånger dit

Känns som att de är aningens för dyra i Sverige som det är nu. Men det kanske vi kan få förklaring på i den här tråden?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:46:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Brevet kan du säkert få från Golden Age Music. Jag har det och har läst det och skillnaderna är mycket kort:
Bättre baselement
Betydligt högre kvalitet på filterkomponenterna
fler val när det gäller utseende

sedan är det några mindre viktiga saker som förpackning, montage etc.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:26:32  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Filter kan man ju modda med enkla medel och det är ju varken svårt eller speciellt dyrt, dessutom rätt skoj.

Baselementet däremot är ju lite svårare att modda... Det som sitter i de billigare behöver ju inte vara dåliga på ngt vis men den stora frågan är då vad de "riktiga" kostar och vad det är för element?!??

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/18 :  00:12:24  Show Profile Send labrat a Private Message
Som jag har förstått det handlar det inte om samma modell, utan 2 (eller 3) med liten skillnad i beteckning. Den modell som säljs av bland annat Golden Age i Sverige heter Leisure 2SE, och det är denna modell som vanligtvis exporteras utanför asien. Sedan finns det även 2SV, samt 2 MKII. Modellen 2SE har tydligen bättre komponenter, vilka vet jag dock inte. Enligt en försäljare (Cattylink) är tydligen LUXURY MKII (vet inte om detta är samma som MKII) bättre än både 2SE och 3SE, vilket kan låta lite tveksamt. Verkar inte stå något om 2SE på Aurum Cantus hemsida, av någon anledning.

http://www.aurumcantus.com/loudspeaker/hifi/leisure2sv.htm
http://www.goldenagemusic.se/pdf/Homepris.pdf

Enligt den prislistan säljer Golden Age även SV-modellen, för 5490:-
Jag tror heller inte det är några problem att få 2SE hemskickad från Kina om man specifierar att det är den man vill köpa. Coem Audio har ju visat sig vara pålitliga vid flera gruppköp, osv.

Enligt https://www.nysound.com/ så är det även 2SE-modellen han säljer.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/02/18 00:15:24
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/18 :  01:02:31  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Bättre baselement
Betydligt högre kvalitet på filterkomponenterna
fler val när det gäller utseende


Finns det verkligen belägg för detta
Alltså har någon delat på en svensk och en importerad
och verkligen sett några ev. skillnader??


Om man nu sätter in "bättre" grejor så bör man väl skriva
ut det väldigt tydligt. Om inget annat är det ju ett
väldigt bra försäljningargument!! Borde ju "stoppa" några
från att importera dom själv menar jag.........


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/18 :  05:32:15  Show Profile
Jag skulle självklart hävda att det var bättre komponenter också om det var
jag som sålde dom.
Även kinesiske exportören vinner ju på att hävda detta säkert.
Med tanke på priset här och där.
Ingen som kan köpa ett par från sverige och ett par från kina

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/18 :  06:57:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det var mycket diskutioner om detta på prisjakt.nu för ett tag. Enligt tillverkaren skulle det vara skillnad på inhemska och export versionen. Det var inklistrat ett mycket långt mail i en tråd från tillverkaren som hävdade detta.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:24:05  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Kollar man på den svenska kontra den kinesiska marknaden så är det ju inte helt omöjligt att man gör så heller. Det finns inte riktigt samma pengar hos den mer "normala entusiasten" där som det kanske gör i Sverige. Att då strippa en produkter på lite dyrare komponenter är ju bara ett smart drag för att täcka en större marknad.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:18:05  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Denna debatt har ju varit het även angående andra Kinesiska produkter såsom Vincent vs ShengYa. Opera, Original osv....

det enda sättet att ta reda på FAKTA är ju att jämföra en "SE" och en icke SE variant... Men jag har inte sett ngn som importerat några Cantussar. Är bra sugen att lägga 450$ bara för vetenskapens skull!! ;) Men nu är det ju inga gruppköp på G så jag avvaktar...

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:08:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det jag har är det dokument där tillverkaren beskriver de skillnader som de anger mellan den modell som finns tillgänglig i Kina och den som exporteras hit. Det är alltså inte importörens ord.

Hurvida den svenska modellen går att köpa i Kina har jag ingen aning om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:26:18  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Och det är klart man ska lite på leverantören!

Du har inte tillgång till en scanner så vi kan få se det dokumentet, det vore intressant att se på vilken nivå de beskriver skillnaderna.

Fast det mest intressanta är ju förstås att få HÖRA skillnaden... :)

Som sagt för 450$ (3200:-) så får de låta lite sämre än de "svenska" som kostar 10 000:- ;)

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:48:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej!

Vi säljer Aurum Cantus Leisure 2SE samt Leisure3Se, Volla m fl

Ingen av dem kostar 10 000:-

Sist det begav sig kunde man köpa en "2SE" (oklart vilken exakt men den ser likadan ut) för 5000:- om man lurade tullverket och skattemyndigheten, riskerade försäkringsvärdet, förskottsbetalade hela summan samt hämtade på plats ute på Arlanda och hade lite tur.

2SE kostar 8 990:- brutto i Svensk butik. Med hemlånmöjlighet, inbytesmöjlighet, olika finansieringsalternativ och en något enklare situation vad garanti och service beträffar.

Är komponenterna bättre än flygplatshögtalarna så är det ju ännu enklare att göra sitt val i min värld...

Men jag har vare sig sett eller hört ett direktimporterat par så något absolut åt ena eller andra hållet kan jag inte säga.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/02/18 10:51:10
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:43:26  Show Profile Send labrat a Private Message
NYSound.com tar ca 4500:- ink. frakt med dagens dollarkurs för ett par Leisure 2SE, dvs samma modell som säljs i Sverige. Huruvida man tullar eller inte är upp till var och en, men om man väljer att göra det hamnar man på 6000:- enligt mina beräkningar. Med andra ord har man sparat 3000:- på att göra en helt legitim import, vilket åtminstonde för mig är en ganska stor summa pengar. Som jag har förstått det, återigen, så är det inte 2 olika versioner av 2SE som säljs, utan det finns 2 olika liknande högtalare med olika beteckningar där den ena är framtagen för den västerländska marknaden (2SE), men som även går utmärkt att importera själv (med högkvalitativa komponenter). Att både importörer de kinesiska tillverkarna försöker hindra "gråimporten" är inte speciellt märkligt med tanke på att de förlorar pengar på det hela. De som vinner är ju vi som handlar, samt de företag som skickar iväg sakerna från öst.

Ang. trasiga varor vet jag att åtminstonde Coem har 1 års garanti på alla sina produkter. Även om det kanske kostar en tusenlapp att skicka sin nya förstärkare på reparation, kan det ju vara värt det om man får den för mer än halva priset ink. all tull och frakt. Det finns ju även gott om inhemska elektronikreparatörer som kan ordna det mesta, även högtalare lär gå att få reparerade till rimliga kostnader med ursprungskomponenter.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:51:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

OK, det var 6000:- med dessa förutsättningar och den som då påstår att det är samma variant exakt som den i butik i Europa är den som tjänar pengar på DET påståendet...

jag vet inte hur det förhåller sig men man behöver ju inte vara Einstein för att dra slutsatsen att den ene inte är mer förtroendeingivande än den andre.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:00:14  Show Profile Send labrat a Private Message
Fast åandrasidan hade väl den personen inte tjänat så mycket pengar, eftersom ingen i fortsättningen hade köpt högtalarna. Det är väl först och främst personer som är aktiva på internet som gör den här typen av import, jag kände inte till det innan jag läste om det på Prisjakts forum. Och om det nu säljs felmärkta varor så kommer det att upptäckas rätt fort, och folk kommer sluta handla. Jag förstår inte riktigt varför de här försäljarna skulle vara mer lögnaktiga än t ex ditt företag, det är ju vanliga seriösa butiker som alla andra (även om det finns undantag, precis som med svenska hifi-butiker).

Jag förstår att det känns surt om det är så att ingen köper högtalarna från er, men det är ju så konkurransmarknaden fungerar (på gott och ont). Det är ju inte så att de här prylarna säljs för så låga priser för att kineser inte själva vill ha någon vinst, utan för att marknaden där nere ser helt annorlunda ut och de tar ut lägre priser. Förmodligen kostar det MER att köpa produkterna över internet via export, än att handla i deras riktiga affärer. Självklart tjänar de pengar på att sälja saker hit, men de säljer ju inte sakerna billigare utan det är priser anpassade för den kinesiska marknaden som blir billiga för oss med tanke på hur världsekonomin ser ut (arbetskraft osv). Du köper ju själv in de högtalare du säljer från kina antar jag, och du betalar väl förmodligen mindre än 6000:- per par trots att det är den fina modellen.

Golden Age Music säljer ju även den modell som är anpassad för kinesiska marknaden (2SV) i Sverige, så varför skulle inte kinesiska butiker kunna sälja 2SE?

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2005/02/18 12:02:59
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:05:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nä, precis, varför skulle vissa butiker, företag etc vara MER lögnaktiga än andra.

Det har i alla fall inte jag påstått, kritiken om övervinster, lögner, tillverkare och importörer som "mörkar" och annat brukar komma från annat håll.

Vi säljer ganska bra av samtliga Aurum Cantus modeller och har annars gott om alternativ. Mitt inlägg skall bara ses som en liten motvikt till de i mitt tycke ganska blåögda prispressfriamarknaden-piraterna....

men men, vi lämnar väl detta därhän, nu skall jag sälja en Leisure 3:a, en mycket trevligare burk än 2:an

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:08:58  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
Skönt att folk tror att de som direktimporterar alltid försöker lura tullen.

Det senaste gruppköpet på priskjakt går via container vilket ger väldigt låg fraktkostnad (<1000:- per person oberoende på vikt) - och tull betalas!!!

Och när man då köper en hel container med prylar från en och samma affär kan man tänka sig att affären är villig att pruta... jo lite då!

Visserligen är det skönt med garanti och hemlån och liknande. Men samtidigt om man kan få i princip ett helt hemmabiosystem till samma peng som ett par frontar så är ju inte det illa pinkat. Sedan om det skiljer lite på komponentfronten kanske inte gör så mycket ifall det fortfarande låter bra. Och dessutom har man den extra featuren att man kan modda högtalarna själv för att göra dom bättre. Det finns ju folk som moddar SE-varianten oxo så det finns alltid möjligheter att göra saker bättre!

Nu handlar inte den här tråden om varken tull eller garantier utan den handlar mer om att identifiera FAKTISKA skillnader mellan produkterna!

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:14:42  Show Profile Send labrat a Private Message
HifiConsult: Jag håller absolut med dig om att man bör efterforska i både de företag man eventuellt skall importera (handla överhuvudtaget ifrån) samt produkterna. Jag tror dock det kommer lite för mycket negativ kritik mot kina-hifin, av lite olika anledningar (en att det är mer prestigefyllt att ha ett par dyra högtalare, och när de då kan fås mycket billigare svider det till hos vissa). Tyvärr. Hursomhelst är det en tuff marknad. :D

Jag själv valde att köpa mina senaste högtalare från en riktig hifi-butik i Sverige, mest för att jag ville lyssna först (största nackdelen med import) men även att det kändes lite otympligt att få de skickade ända från kina. Min förstärkare är dock importerad, fungerar utmärkt och låter framförallt väldigt bra (och kostade 1/3 av det svenska priset).

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:31:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
labrat: Vilken förstärkare har du?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:35:28  Show Profile Send labrat a Private Message
Shanling SLM-A40, integrerad klass A på 50W.
Köpte den nyare modellen (MKIII), istället för MKII som är den modell Golden Age säljer. Enda skillnaden är att MKIII saknar inbyggd DAC, men har förbättrad strömförsörjning (annars exakt samma komponenter/prestanda, allt enligt Shanling själva ;)). Gick på knappt 4000:- ink frakt OCH tull.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000