HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rör-förförstärkare problem (Xindak)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/13 :  13:46:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har problem med mitt Xindak-3200SmkII försteg. Det började för ett par veckor sedan då det vid ett tillfällt började komma "poppande" ljud ur vänstra högtalaren, detta har sedan hänt ett par gånger (ibland ackompanjerat av lite sprakande). Då har det räckt att slå av den en stund så har det varit ok, jag har varit lite osäker på om det berott på förförstärkaren eller skräp på nätet.

Men för en timme sedan lade den av helt och den kommer bara poppande och sprakande ljud ur vänstrea högtalaren (det är möjligt att den spelar också, jag vill dock inte ha högtalaren inkopplad).

Den enda felsökningn jag gjort hittils är att kolla dc på utgången, men det ligger på några mV.

Jag har öppnat den och kollat vad som händer när jag slår på den, det verkar som om det vänstra bakre röret inte lyser lika mycket som det högra (det blir lite rött, lyserinte alls lika starkt som det högra), jag vet inte om det beror på ett fel på glödspänning eller röret.

Röret är så vitt jag förstår ett ECC81 (de båda främre är ECC83 men de bakre är inte märkta), men någon får gärna bekräfta det.

Låter det som fel på ett rör (ECC81)? Jag har köpt förförstärkaren begagnat men totalt är den nog ca ett år gammal.

Det ska tilläggas att jag testat CD och slutsteg på annat sätt (kopplat dem till recievern) och de är ok, det är förförstärkaren det är fel på.

Ska jag prova att köpa nya rör (alla fyra eller bara de två ECC81?)?
Felsöka? Vad ska jag leta efter i så¨fall?

Jag är rörnovis men har i stort sett obegränsad tillgång till alla typer av mätinstrumen; så om jag vet vad jag letar efter så kan jag kolla det.


Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/02/13 :  14:17:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Du kan ju alltid prova att byta plats på de två bakre rören och kolla om oljudet flyttar sig till höger kanal. I så fall är det dags för rörbyte

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:00:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har haft tid att felsöka lite till. Bytte plats på de bakre rören och spelade en stund utan problem (jag har kopplat försteg->gammal reciever->hörlurar, vill inte riskera slutsteg och högtalare), det rör jag misstänker är defekt lyste fortfarande mindre trots att det nu satt till höger.
Efter ett tag kom störnignarna tillbaka och fortfarande i vänstra kanalen, stängde av och bytte de främre (ECC83) rören. När jag slog på igen så hördes ett sprackande ljud från vänstra sidan av kretskortet; jag slog fort av igen.

Det verkat alltså som om det är ett något allvarligare än ett trasigt rör

Jag får nog skruva isär försteget och göra lite felsökning.

Har någon ett tips om var jag ska börja? Jag ser inga synliga skador med undantag för en elektrolykondesator på vänstra sidan där plasten inte sitter fast, jag ska nog börja med att kontrollera den (att plasten lossnat kan ju bero på att den överhettats).

Jag är fortfarande lite funderasam över varför inte rören lyser lika mycket, kan det vara så att ett defekt rör i sin tur har orsakat skada på något annat?

Eller med andra ord, bör jag i vilket fall byta rören (ECC81) för att vara på den säkra sidan?

Tacksam för tips

Edited by - f95toli on 2005/02/13 23:09:50
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:04:05  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Jag skulle börja med att leta efter lödfel(kallödningar).
Börja med vänstra sidan där det sprakade....

Edited by - Nicke on 2005/02/13 23:05:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:22:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående glöden så kan det skilja lite mellan rör, så det behöver inte betyda så mycket. Alltså, glödtråden skiljer lite i läge och sådär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/13 23:22:53
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/14 :  00:31:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bra att veta att det kan skilja mellan rören. Dét betyder dock att det är ett något mer svårtfunnet fel. Att det började fräsa (jag tror det kom från någon av komponenterna som tillhör vänstra kanalen) när jag slog på den sista gången oroar mig, det är bara att hoppas att inget annat gått sönder. Med lite tur är det en kondensator som gett upp.

Tyvärr är det inte helt enkelt att få bort kretskortet, man måste löda bort några ledningar och det vill jag inte göra med den usla lödpenna jag har hemma; jag får helt enkelt ta med förförstärkaren till jobbet någon dag kommande vecka, då får jag dessutom tillgång till vettiga mätinstrument.

Tur att jag har annat att spela på, utan musik går det ju inte att klara sig.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/14 :  08:33:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det låter som fel på elektrolytkonding, troligen någon i matningsspänningsledet till vänster kanal. Det kan oxå vara en katodavkoppling men mindre troligt.

Det är som Bernt säger, samma sorts rör kan lysa olika, huvudsaken är att själva katodytan har ungefär samma röda ton.

Glappkontakt i rör kan man ofta hitta genom att knacka lite lätt med ett mejselskaft på rören.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/14 :  13:31:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det är förhoppnignsvis kondningen som det är fel på. Den jag misstänker och som ser lite underlig ut är en 10 uF 400V elektrolyt (inte bipolär så den sitter väl just på matningspännigen), gissningsvis var det den som lät när jag slog på strömmen sista gången.

Jag ska se om jag hinner byta den i morgon, kretskort och lödningar är ju jättestora jämfört med vad jag är van vid så det ska förhoppnignsvis inte vara några problem. Om jag har tid ska jag också testa förstärkaren med en spektrumanalysator, då bör jag se om något ser skumt ut på utgången (typ onormalt hög dist eller att utgångarnas spektra ser helt olika ut).


Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:48:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hade problem med Tuban, antagligen var det kallödningar för Bernt lödade om alla socklar sen dess
har det varit tyst, förrutom att nått av rören visslar innan det blivit riktigt varmt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/19 :  21:15:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
FIck äntligen tid att jobba lite med Xindaken idag. Jag lödde bort kondensatorn (vilket inte var lätt, alla kablar är lödda direkt på kretskortet) och det är definitivt fel på den (den har ingen kapacitans längre). Jag kommer därför byta den och hoppas på att det sedan fungerar.

En fråga: Tror ni man vågar man köra igång förstärkaren utan rören i?
Jag skulle vilja mäta på glödströmmen för att se att den är ok INNAN jag sätter i rören men är osäker på hur det påverkar övriga kretsen.




Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/22 :  00:16:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu har jag bytt kondningen och testat några timmar, allt ok hittils.
Men jag planerar att byta rören ändå, det ena (som sitter i den kanal som var trasig) ser inte riktigt friskt ut.

Men vilket rör är det som sitter på utgången? De är inte märkta och kan absolut inte identifiera ett rör bara på utseendet. Jag trodde/har läst det är ECC81 (vilket väl är 12AT7) men enligt Xindaks hemsida så är det 12AU7 vilket borde betyda ECC82 enligt en ekvivalenttabell jag hittade(?), problemet är att jag misstänker att hemsidan beskriver MKI och jag har MKII.

Så frågan är: Hur ser man skillnad på ECC81 och ECC82?
Kan det vara så att båda fungerar?

Hjälp uppskattas.




Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/22 :  07:03:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det brukar ju stå text tryckt på rören. (Du har fattat rätt om beteckningarna)
Båda fungerar men kretsen är säkert optimerad för en av dem.
Den synliga skillnaden brukar vara att ECC81 har mindre anoder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/22 07:03:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000