HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Mitt första hörlursystem (med Corda Prehead)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/13 :  05:14:36  Show Profile Send Cyber a Private Message
Nu har jag äntligen fått ihop mitt första hörlurssystem

Systemet består av:
Audionet VIP (som CD-spelare)
Corda Prehead (som lurstärkare)
Senheiser HD 650 (som lurar, just nu med originalkabel)
Acoustic Zen Silver Reference (som kabel mellan CD och lurstärkare, dock är detta en tillfällig lösning)

Mina första intryck är att det låter åt det mörkare hållet, toppen känns informationsrik och snällt avrundande, mellanregistret är fylligt och basen - (blev jag mest överaskad av med tanke på att det är lurar vi pratar om) - är lika så plus att den känns torr och stram

I nästa steg blir det att meka med cross-feed ratten och se hur det påverkar ljudintrycken

Edited by - Cyber on 2005/02/13 05:22:46

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/13 :  12:30:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett trevligt system Cyber. Själv är jag helt förbluffad av den bas som ofta spelas i lurar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:41:54  Show Profile Send thli a Private Message
Mycket spännande system!! Vilken prehead har du? MkI,MkII eller MkII SE?
Extremt sugen på att prova crossfeed! Dela gärna av dig med dina intryck.

//Thomas
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/19 :  18:32:33  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack Jag har MkI. Crossfeeden tycks skilja sig en del mellan olika inspelningar. Det beror väl på inspelningssättet och mixning. Vad jag förstår gör crossfeeden att stereo spearationen minskar och simulera ljud som kommer ifrån två högtalare positionerade så att ljudet från höger och vänster blir mer ihopsmält. Corda prehead har 5 olika lägen. Ingen crossfeed (0) dvs vanlig stereo och nivå 1-4 av crossfeed. Testar just nu crossfeed i läge 2 och den känns bäst överlag hittils, dock så får man nog anpassa crossfeeden till inspelningen för maximal utdelning..tar lite tid att utröna för varje platta..men kul

/Cyber
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/20 :  08:23:49  Show Profile Send Lurman a Private Message
Du kan ju alltid läsa mer på http://home.t-online.de/home/meier-audio/crossfeed.htm

Corda's Crossfeed är i allmänhet väldigt bra, och jag skulle nog inte kunna leva utan den. I de flesta fall märks den bara när man slår av den.

Ljudbilden blir naturligare, och känns mer homogen, men ibland kan instrumentens placering bli lite utsmetad och inte fullt lika exakt. Basen blir också lite "fattigare", men detta är mer en psykoakustisk effekt. Bas som finns bara i det ena örat märks så tydligt eftersom man är van vid att bas lite saknar riktning. När man sedan hör den i båda öronen känns den inte lika tydlig och svagare. Jag tycker dock fördelen med en homogenare ljudbild uppväger nackdelarna med råge...

Dock har Prehead Mk1 "bara" 4 lägen för crossfeed (av, låg, mellan & hög). Den nyare Prehead Mk2 har bara låg och mellan... I allmänhet tycker jag låg crossfeed ger bäst resultat, i alla fall på min Prehead Mk1

Snyggt system för övrigt Cyber!!

/L
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/20 :  10:42:53  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Dock har Prehead Mk1 "bara" 4 lägen för crossfeed (av, låg, mellan & hög). Den nyare Prehead Mk2 har bara låg och mellan... I allmänhet tycker jag låg crossfeed ger bäst resultat, i alla fall på min Prehead Mk1


Konstigt att du bara har fyra lägen, jag har 5 st se bild nedan. Ingen crossfeed (0) dvs vanlig stereo och nivå 1-4 av crossfeed. Räkna symbolerna som visar styrkan av crossfeeden dvs ratten längst till vänster i bild, det blir 5 st (0 = vanlig stereo,Crossfeed = 1,2,3,4) Däremot så är det bara 4 lägen på ratten som styr ingångarna som betecknas med prickar dvs ratten längst till höger i bild

/Cyber




Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/20 :  13:27:49  Show Profile Send Lurman a Private Message
Att inte läsa instruktionböcker är förstås manligt och allt, men ibland riktigt bra...

Den till vänster (fyrkanten) aktiverar pre-out utgången har hög cross-feed. De andra fyra har pre-out avstängd (bara ljud från lurutgångarna) och varaibel crossfeed:
()() - avstängd
till
( ) full fräs

Har man aldrig kopplat in den som försteg så inser man ju naturligtvis inte detta så lätt...

/L
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:19:55  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ok, lurarna funkar i alla 5 lägena, dock märker jag den störst skillnaden när jag kopplar ur crossfeeden Har inte testat preutgången, men lurarna fungerar även i läget med fyrkanten. Det här är min första vecka med steget utan instruktionsbok Så du har säker helt rätt i det du säger. Jag lyssnar just nu (då det vita strecket är) i läget "kl 12". Jag har som hastigast testat andra lägen. Tack för din förklaring Jag ska ladda ned instruktionsboken

Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2005/02/20 19:30:41
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/20 :  18:54:47  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Var inhandlas Corda och vad får man pröjsa för en sådan hörlursförstärkare? Är nog ett högre pris mot till exempel Musical Fidelitys V3, men den har ju Cross-Feed. Låter som ngt man skall satsa på. Blir ju billigare att köpa den direkt för ngn tusing mer , än att prova en som har och sedan "uppgradera" sin M-F till en Corda.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:05:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kollade upp länk till Tyskland. Vad gick vi med i Eu för?? Verkar som om det är DYRARE att handla dem inom EU än utanför??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:16:31  Show Profile Send Lurman a Private Message
quote:
Kollade upp länk till Tyskland. Vad gick vi med i Eu för?? Verkar som om det är DYRARE att handla dem inom EU än utanför??


Jo, det kan ju tyckas så... "Problemet" är att exportpriserna inte innehåller moms, medans EU-priserna, precis som jag antar lagen säger, innehåller tysk moms (ca 17% tror jag).

Om du vill handla någon annan stans så säljs ju prylarna av Todd i USA oxå: http://www.toddthevinyljunkie.com, men om han säljer/skickar till Sverige det ju något helt annat...

/L
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:36:48  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Var inhandlas Corda och vad får man pröjsa för en sådan hörlursförstärkare?


Jag köpte min begagnad (Ny kostar den 800 EUR inom EU dvs köpt direkt av Dr Jan Meier från Tyskland)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:59:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är lite synd att denna intressanta och förmodligen utmärkta förstärkare har så stelbent design. Lite skönare former hade inte skadat.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:23:16  Show Profile Send Cyber a Private Message
Kan hålla med dig Aton, det är tysk "industridesign" och matchar mitt Audionetsystem, som oxå är tyskt för övrigt
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:52:58  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Cyber: Det glädjer mig att du är nöjd. Tack för att jag fick lyssna på din fina anläggning.

/Patrik

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/02/23 :  08:34:43  Show Profile Send Cyber a Private Message
Tack själv, drpatrik Kul att träffa fler från forumet "IRL"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000