HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad fylla stativen med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:38:26  Show Profile Send Apinator a Private Message
Har beställt ett par Dynaudio Contour S1.4 och med dessa Dynaudios original stativ. Nu undrar jag vad ni rekommenderar att fylla stativen med?
Gärna billiga eller i vart fall prisvärda rekommendationer!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:56:13  Show Profile Send JohnB a Private Message
Det bästa och även billigaste är Biltemas blästersand, de säljs i 25 kilos säckar, finns i två kormstorlekar och kostar runt 50 lappen
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/12 :  01:33:29  Show Profile Send esl a Private Message
Billigast och lika bra som blästersand är sand... (gratis)
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/12 :  01:34:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Det bästa och även billigaste är Biltemas blästersand, de säljs i 25 kilos säckar, finns i två kormstorlekar och kostar runt 50 lappen


Kanon! Precis vad jag ockå behöver till mina stativ, letade på Beijer Bygg nyligen men det var alldeles för grovkornig sand i deras 25 kg säckar. Det här verkar lovande, billigt var det också.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/02/12 :  05:27:35  Show Profile Send Apinator a Private Message
Bara en undran till: Ryker blästersand vid hantering?

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/02/12 :  09:30:22  Show Profile Send sampix a Private Message
Japp, Biltema´s blästersand ryker

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:27:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
betong då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/12 :  15:13:39  Show Profile Send edison a Private Message
Vad gör det för skillnad (bättre/sämre) med mer finkorning sand???
Eller är det "bara" kutym att det "ska" vara finkornigast möjliga...?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/12 :  18:38:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
finkorningt borde väll ha en bättre förmåga att röra sig men samtidigt vara tygre(?) och dödare?
Jag är rädd att få sand i hela lägenheten.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/12 :  19:24:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Grovkornigt borde väl vara överlägset bäst i en ren inomhusmiljö. Vem vill ha dammande och läckande microsand i rummet?
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/13 :  16:05:40  Show Profile Send ronny a Private Message
Fin torr sjö,eller havssand från sand dynorna i Varberg fungerar perfekt. Gratis. Orolig för läkage?? Jag snodde i ett obevakat ögonblick hustruns nylonstrumpor! Lite sand längst ner i "foten". Sänkte ner i stativet. Fyllde upp med sand. Gör en knut på strumpan och skruva ihop stativet. Inte en gnutta sand har kommit ut. Tunga och stadiga blev stativen också.
Jag kunde däremot inte hålla helt tätt, utan åkte på ett par nya strumpår!!!!!!//rr

//RR
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  16:57:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men varför sand före betong då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/13 :  17:07:07  Show Profile Send ronny a Private Message
Mycket enklare och smidigare, skulle man av någon anledning ångra sig så äe ingen skada skedd.

//RR
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:24:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Japp, Biltema´s blästersand ryker


Sampix: Utgör detta något större praktiskt problem vid användning?
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:26:34  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag harde ställt en fråga här i tråden för någon timme sedan, den verkar ha försvunnit? Är det krångel med forumet?
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/13 :  19:52:44  Show Profile Send mwali a Private Message
Sand,sand alltid detta svar...

Har lyssnat på Linn Akurate högtalare såväl sandfyllda som av annat.

Sandfyllning passade inte dessa högtalare, bättre upp var att proppa in textilier i rören så att hör/kännbara egenljud försvann i stativen. Gav mycket bättre resultat med dessa högtalare - vet dock inte hur dina contourgrejor beter sig.

prova vet ja!

Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:12:20  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Blir finkornig sandfyllning verkligen tyngre? Ett lastbilslass Singel är vad jag vet tyngre än ett med grus. Vet dock inte om förhållandet är "linjärt" så det gäller med sand också.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:16:53  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Tyngden är väl inte det enda man är ute efter. Så vitt jag har förstått så "knuggar" kornen mot varandra vid vibrationer och därmed omvandlar dessa till värme = resonansdämpning.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:37:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det kan bli svårt att fylla dem med glas. :)

Mattias_S jag tänkte något sådant också.
Hur kompakt / tung glasull finns? och vad kan det kosta?
Man kanske skulle göra något alternativ.
Jag tänkte iaf grunda i botten och toppen med något som pressas ihop när man skruvar och eller limmar ihop dem undviker eventuella tomma utrymmen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:43:42  Show Profile Send edison a Private Message
Jo, dämpning av vibbar gm kornens rörelse får man med all sand, men jag "glömde att komma ihåg" att det är klart att tyngden gör sitt, OCH DÅ är finkornigare bättre för det blir mindre luftmellanrum = mer vikt med dessa...

Betong? Blir väl resonanser av betong fast högre i frekvens, men direkt dämpning ger det välan inte om man inte kör med svinstor tyngd relativt högtalaren/högtalarkonen (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/02/14 :  08:21:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Blästersand är bra då den är helt torr, fyll inte stativ med fuktig sand, så kan stativen rosta inifrån.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/02/14 :  15:21:22  Show Profile Send Martin N a Private Message
Ren tyngd -som betong- minskar vibrationsamplituden, men omvandlar inte rörelseenergi till värme. Det kan däremot sand göra, så länge den är löst packad. Löst packad sand är en mycket bra vibrationsdämpare.
När sanden har vibrerats en längre tid har den en benägenhet att packa sig stenhårt, bokstavligt. Sandens vibrationsdämpande effekt blir då lik betongens, bara massaökning.
En sak att hålla koll på är att när massan ökas flyttas egenvärdena för en konstruktion.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/02/14 :  15:30:25  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hörde av en italiensk hifi leverantör att det inte räcker med att sanden är torr o fin, enligt honom skall den vara avsaltad, avmineraliserad m.m. Annars rostar stativen likafullt. Sand har en förmåga att dra till sig fukt, såvida man inte har ett hermetiskt tillslutet stativ..

-

Edited by - coldcut on 2005/02/14 15:31:11
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:53:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
När sanden har vibrerats en längre tid har den en benägenhet att packa sig stenhårt, bokstavligt. Sandens vibrationsdämpande effekt blir då lik betongens, bara massaökning.


Martin N:

gäller det all typ av sand, även blästersand?
(avser användning i stativ)

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:51:44  Show Profile Send esl a Private Message
Om stativen rostat sönder av sanden efter 20 år så får man kanske byta stativ??
Sand är en mycket bra dämpare. på 80talet hade jag en SME 2009 som jag lade potatismjöl i.
Ett test var att knacka på armröret före och efter tweaken.. ingen tvekan om att armrörsresonansen var reducerad! Om det lät bättre? Jo.. en aning bättre upplevde jag då. Men akustiken i det lyssnigsrummet var katastrof..
/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/15 :  08:20:23  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag fyllde mina gamla Dali 350 med fin, fin fågelsand. Denna högtalaren var igentligen en stativhögtalare som de gjorde hög som en golvare. Den undre kammaren var påfyllningsbar genom ett plugghål på baksidan. För att inte allt skulle packas med tiden och lägga sig i botten blandade jag upp den med sand från stranden. Denna sköljde jag igenom noga ett par gånger med såpvatten och lite T-röd för att döda alla tänkbara organismer som kunde finnas med. Sedan hällde jag allt i en djup bakplåt och såg till att torka den ordentligt i ugnen.

Blev super, det gav högtalaren en större massa, blev betydligt stummare/stramare och fick ljudet att få djupare bas och ett lite striktare mellanregister.


Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/15 08:21:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000