HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HUR KAN FILTER GÖRA SÅ OLIKA RESULTAT???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  14:49:58  Show Profile Send mayro a Private Message
Hej.
Jag hade en Accuphase P360 vilket spelade helt UNDERBART med mina Infinity reference standard 4,5.. Det spelades aktivt med två monoblock på basarna .. dom gav 1100w vid 1 ohm...

Sedan så sålde jag och köpte ett Denon POA3000RG på 300w som ger över 1000w vid 2 ohm...Vackert som skammen... MEN.. Det spelade rent ut sagt så dåligt så det liknar inte ens stereo..I basarna just nu spelar jag Pangea 90 w rörmonoblock... (Håller på att provar ut sakerna...

Igår så öppnade jag Denonen och satte in nätbrunn. samt bytte kablage till bättre invändigt.. detta gjorde skillnad. Men inte ännu så det ens går att säga det är stereo.. Steget ser ut att bli bas steg... MEN...

Idag så öppnade jag mitt aktiva delningsfilter och satte in dämpmattor i hela filtret.. Jag har innan dämpat ut det en del samt satt in nätbrunn.. Men nu gjordes det ordentligt...

Och herregud vad det hände saker... Fokus kom.. Ekot bakom rösterna kom.. Basen vaknade till och spelar nu MED övriga musiken.. Ja allt blev herrans mycket bättre.. Så nu framstår Denon såsom ett bra steg.. Inte topp.. men det är klart ok nu...(Förväxla INTE Denon POA3000rg med vanliga denonproduker. Detta är o ska va bra saker. Såldes inte i sveriga då dom ansågs för dyra för sverige)

Min fråga är följande. Hur i hela världen kan ena steget spela UNDERBART med aktiva filtret och nästa helt tappa konsepten och bli rent skräpljud???

Kan det vara att Denon spelar med så mycket mer aktoritet än Accuphasen?? Så den bildar mera vibbar i skadliga register?? Jag har kommit fram till det.. Men kan det stämma?? Och att Accuphsen spelade mera tillbakadraget så dessa vibbar inte kom..

Men Denonen kom ringningar också. det hände aldrig med A... Efter dämpning är ringningarna borta....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/14 15:50:01

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/14 :  16:59:06  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

fixar inte silver resolution ALLA fel???

Klassiskt område annars, vad åstadkommer välljudsökningar, vilka apparater eller åtgärder är ansvariga för vad man hör... Varför lät inte den kritikerhyllade produkten välljud alls??...

Accuphase mot Denon är nog olika ljudvärldar. Pangea i basen??

Blir mer frågetecken än svar märker jag. Med Accuphase och dämpning skulle alltså allra bäst resultat ha uppnåtts?
Eller är du bara bättre lyssnare idag?

frågetecken....

mvh

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/14 :  17:01:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
satte in dämpmattor i hela filtret
Exakt vad är detta?

Sen verkar det på dig som att det är "heaven or hell". Betyg 1 och 5 existerar. No offence.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  17:33:25  Show Profile Send mayro a Private Message
det var helt olika resultat. och om man läser så skriver jag tydligt att denon inte är topp.. Så ingen 5 där .. men då får man läsa lite mer ju.. Jag bedämde dåligt skräp såsom 1 om man har en skala. Och denon efter filtrets dämpning såsom 3... Inte 5 . men det framgår av orden som sagt...

Som jag OCKSÅ skrev så håller jag på att labba lite med olika sätt att spela mina saker.. Och detta fenomen dök just upp i denna kombo...så därav pangea monoblocken i botten.. Och tro mig dom kan spela BAS!!! Ingen lek där inte... Där är det en klar 4,5 kan jag säga.. Tror en krell skulle gilla motståndet.. I alla fall dom runt 300w skulla få svårt att putta ut dessa rörsteg i botten..Vilken basgång.. wow..... Man kan följa exakt allt... Och med en kontroll som är knepig. Jag förstår varför dom fick så fin kritik i att driva. Och då var det den lilla . inte monoblocken...

Sedan så kan jag konstaera att min hustru gillar nu Denon mera än Accuphasen.. Och en del förstår jag henne faktiskt.. För detta steget har betydande mera driv o rytm.. Och på fruns Julio så är ju rösten viktigare... och numera är detta steg större i värmen än Accuphasen... rätt otroligt...

Allvarligt talat så är nu skillnaden helt inte en säker accuphase seger...utan en del saker skulle denonsteget ta hem...Men igen. Detta är inte ett leksaks denon som man hittar överallt....det kostade en gång på hifiklubben endast 9 loppor mindre än accuphase. Och då är hifiklubben billigare i sina agenturer.. Så prismässigt är dom i samma grupp...


Och ja.. tro mig jag känner ett obehag om vad som hänt med accuphasen nu.. Hmm. obehaglig tanke...

Men dessa inlägg löser ändå inte min fråga.. Kan ett steg spela så olika så det kan få fart på vibbar som det andra inte kan??? Så detta till o med kan förstöra ljudet?? Svaret är ja.. Det har jag ju hört redan.. Men att detta fenomen fanns var helt nytt för mig.. efter alla år.. Att man måste kolla även sådant vid byte av steg.. OTROLIGT..

Har ni märkt liknade saker??


En liten anmärkning.. Accuphasen har förmodligen spelat bättre nu också .. självklart. Men den lät helt underbart redan innan. Och med den kom INGA vibber i filtret alls.. Detta har jag kollat efter jag dämpade det. dämpade ju lite förut också..

Men med denonen så skakade hela lådan som rysningar.. nu är lådan stendöd... och det låter bra..

Infinitys filterlåda är en rätt billig produkt Så den vann massor på att styvas till. Som alla kassa lådor gör...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:25:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Och det hela försiggår i samma hus/rum som när du hade Accuphasen samt med samma högtalarplacering, kablage och övrig kringutrustning?

"Och då är hifiklubben billigare i sina agenturer.. Så prismässigt är dom i samma grupp..."

Du brukar ju vara källkritisk


mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:50:28  Show Profile Send Per100 a Private Message
Är avsikten
att skapa dålig stämmning genom OT

MVH

Edited by - Per100 on 2005/02/14 20:24:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  20:10:28  Show Profile Send mayro a Private Message
Vi avslutar dessa OT med mitt sista inlägg som behandlar denon / Accuphse

svar...på OT...
Sådana saker skulle jag inte påstå. Då hifiklubben tog äver just Denon så sänkte dom faktiskt priserna avsevärt på just Denon.. Så svaret är ja. Denon INNAN hifiklubben kostade samma som Accuphase. Jag har nykvitto på en Accuphase P360 ligger här framför mig... Såld ny den 30/11 1994... kostade exakt då NY 32995 danska... Såldes för 28705 danska...netto...

Denon kostade 1991 24000 danska brutto . Och detta efter hifi klubben sänkt dom med ca 35%..

Så prismässigt var dom i samma grupp då...svar JA...påslagen är högre på Accuphase då som nu. Välkänt faktum ibland alla som har intenet. Accuphase blir mycket dyrare genom leden i försäljningen. inte såsom produkt....

Och angående källkritisk..??

Min fråga blir varför du inte försöker besvara min fråga? För dina inlägg här ser inte ut som direkt handla om topic????

Jag har inte en enda gång frågat om Accuphase kontra Denon. Denonsteget är köpt för att spela bas då jag blir klar. Men skulle varit kul om det klarat även topp tills det blir färdigt.. Och nu kan det göra detta..så det är för mig bra. Därmed är diskutionen angående denon Vs Accuphase avslutat.
Jag lovar att skriva en egen topic om dessa steg den dagen jag vill ha svar på dessa frågor...Promice...

Så back to topic..
och där vill jag inlägg håller sig. Inte angående kablar eller angående sakernas värden mot varann... Det vet jag redan själv allt om då jag själv svettas av saknaden.. Men närmar mig resultat ändå...

Topic gäller om???
Har andra gjort samma upptäkter som jag idag gjort?? Att man med OLIKA slutsteg kan få OLIKA vibbar i prylarna? Så illa så det faktiskt förstör ljudet????

För mitt ljud blev helt sjukt..
Upprepar följande.

Är jag ensam om att fått ett resultat såsom detta?? Under mina år har jag aldrig själv tänkt eller märkt en sak som denna. Så därför använder jag forumet till att se om nån där ute råkat på liknade fenomen....att det blev så vet jag redan. Men kul att se om flera råkat ut för det...


MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/14 20:31:03
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/14 :  20:36:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

OK Mayro.

Jag fattade inte att du hade hela förklaringen till vad som hände och endast sökte andra som upplevt samma sak.

OT var det knappast jag som började med utan jag reflekterade endast på det du skrev.

Ber om ursäkt om jag trampat på några tår.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:01:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Kan det vara att Denon spelar med så mycket mer aktoritet än Accuphasen?? Så den bildar mera vibbar i skadliga register?? Jag har kommit fram till det.. Men kan det stämma?? Och att Accuphsen spelade mera tillbakadraget så dessa vibbar inte kom..



Så står det i mitt första topic start.. Så det står rätt tydligt anser jag.

Så mina tår är otrampade och mår utmärkt

Man skulle kanske starta en Denontråd så folk fick lite mer info om dessa steg ifrån en tid då faktiskt denon byggde saker som Accuphase inte ens drömt om...

Kan någon hjälpa mig med att sätta in foton så ska jag starta en denon /Accuphase tråd där folk får avgöra vilken som tagit efter vem.. En rätt intresant tråd för många att se o ta del av.. Jag har finfina bilder av ett Denonsteg ifrån 1984. samt kan nog lätt ta en bild av en Accuphase ifrån 1984 så ser man nog vem som leder utvecklignen då..

En markering är också att Accuphase idag har en hel del klass a watt.. Denon per 1984 blev över 50 grader varm på tomgång.. Så som sagt. Jag ska starta en sådan tråd så snart jag får hjälp att sätta in bilder.

Där kan vi diskutera vidare detta ämne som här är OT tyvärr...

Jag grejar detta snarast....

Men tack för dina inlägg även om du missförstog eller fick för brådis helt enkelt

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/14 21:06:15
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:05:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message


"Jag har kommit fram till det.. Men kan det stämma??"

jag lovar...hej då.....

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:12:32  Show Profile Send CC a Private Message
Mikrofoni? Farliga saker som vi moddare bekämpar alltjämt
Kanske

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:43:00  Show Profile Send mayro a Private Message
våldsam sådan i så fall. För filtret formligen höll på att skaka sönder. Men med Accupasen gjorde det inte så.. Där stog det tvärstilla....

För jag dämpade ju så det la ner o vibba.. Men nu med Denon så var det en slump att ja la dit handen.. Och gissa översakningen.. Locket vibbade säkert med en miljon svängningar i minuten.. Helt sjukt..

Men hur kan olika slutsteg göra en sådan skillnad??? Den biten fattar jag inte....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:06:36  Show Profile Send CC a Private Message
Låter som något för en tekniker/elektriker att bita i
Kanske

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:26:45  Show Profile Send mayro a Private Message
akustikproffs kanske.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:04:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Kan du beskriva hur filtret stod i förhållande till slutsegen?
Dvs typ: ovanpå/nära bredvid/2 meter ifrån med slak kabel emellan/...
Var det ingen annan skillnad än byte av slutsteg?
Dvs ingen ändring av placeringen av stegen eller något sånt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  00:21:38  Show Profile Send mayro a Private Message
inte något skiljer.. Absolut inget alls...

Men kraften i Denon är klart överlägsen Accuphasen. Så min tro.. Och detta är enbart tro..
Den är att denonen satte fart på mer info så den fick upp vibbarna.. För med accuphasen har det ALDRIG vibbat ett smack...

Numera är ALLT kollat och står stilla. Och nu spelar Denon så läckert så min fru ÄNTLIGEN log då hon satte på sin skiva med inglesias...

För övrigt en bra skiva att ha då man ska kolla om grejorna fungerar.. Då röst.. trummor samt bas spelar med rytm. och hans röst har en avgrunds djup värme men ändå reverben vibbande.. Ja då det spelar så då går allt att spela har jag märkt..

Lite OT här.. Men ett rätt kul tips som faktiskt flera kompisar numera har som utprovningsskiva då dom fixar in sina system....

Sen blir man inte så less på den faktiskt.. Frun njuter under tiden så tjatet att byta skiva hörs endast då man är långt bort i justeringen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/15 :  01:08:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Microfoni skulle kunna förklara endel.
En annan är att Denon-steget skickar ut mer "smuts", störningar ut/tillbaka genom nät-sladden, är det gamla steget. Denna störning fortplantar sig sedan in till delningsfiltret genom dennas nätkablar...
En spekulation, men kan det ligga något i det?
Nätbrunnar i både Dennon och Filtret skulle göra mycket för att reducera störningar den vägen.

Notera också att nätbrunnar har olika Ampere-märkningar. Låga ampere-märkningar har högre induktanser dvs. filtrerar mer. För höga induktanser (låga ampere) kan brinna i ett kraftigt slutsteg.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  02:42:26  Show Profile Send mayro a Private Message
låter som en tänkvärd sak.. Men vibbarna kommer ifrån trycket i högtalarna.... Det är det knepiga. en högtalare som spelas med en accuphase skall väl sända samma lika mycket vibrationer som en denon???

Men så blir det inte. Med denonsteget så blir det "mera" ljud på nåt sätt. Och detta "mera" gör att det vibbrerar klart mer i allt i rummet..

Och även lådorna vibbar mer. Men filtret var värst där lådan var sämst.. Den skakade som man gör efter en helvetisk kväll med raggarbilen...då pilsen har gått i backvis o inte st vis...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/15 :  03:36:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Klarar Denonen att spela djupare kanske?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/15 :  09:42:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag tror inte att det har med störningar som går genom nätsladdarna att göra, för då borde inte dämpningen av lådan ha fixat problemet.
Det låter faktiskt som om du lyckas spela med samma resonansfrekvens som filterlådan hade innan du dämpade den.
Nu vill du ju säkert inte ta bort dämpningen, men om så var fallet så borde det ha räckt med att sätta en tyngd på lådan.
Fick du vibrationerna med all musik? Dvs även med musik som inte spelade i de lägsta frekvenserna?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  11:29:52  Show Profile Send mayro a Private Message
det verkade komma ifrån nån ton högre upp Inte djupbas...
Att det på något sätt kan ha med resonanser att göra har man rätt klart..
Men hur kan slutstegsbyte gör liknande saker? väldigt knepigt.
För om detta kan ske här. Hur många har då lämnat tillbaks steg som fungerat kanon om dom dämpat en pryl bara.. Jag frågade då jag ALDRIG sett detta någonstans.. att det kan ske...

Inte ens i tidningar... Har läst hifi tidningar sedan dackefejden. kändes så då jag slängde dom i alla fall... lådvis åkte i sopen..

Men jag har inte sett en som testar ens tagit upp sådant...Hur mången cd spelare har inte åkt ut tro pga liknande problem....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/02/15 :  13:19:20  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
Har varit med om liknande. Uppgraderade förstärkaren och fick "grumligare" ljud som följd. Kan vara mikrofoni/vibrationer i cd-spelaren sa min hifihandlare. Cdn dämpades och ljudet blev bra. Sedan dess är jag alltid uppmärksam på detta vid komponentbyte.

Du skriver att det är betydlig mer driv och rytm i Denonen. Det betyder kanske att ljudvibrationerna är annorlunda i tidsdomänen. Detta kan man väl tänka sig får saker att vibrera annorlunda.

Dämpa på!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/15 :  15:05:21  Show Profile Send mayro a Private Message
att man missat detta under alla år!!!!!????

Jag har nog som i stort sätt alla dämpat ut saker och sedan provat grejor som inte lirat. Och lämnat tillbaks...
Men jag har ALDRIG kollat om sakerna spelat ut ANORLUNDAA vibbar tidigare... Detta var helt nytt fenomen för mig..

Jag trodde i min enfald att ett slutsteg spelade ut SAMMA vibbar med olika karaktär bara. Inte at olika slutsteg kunde spela helt olika "vibbfrekvenser" och att detta kan inverka så katastrofalt som det gjort hos mig...

Infinitys låda är en rätt hyfsad vanlig kanbockad plåt som ifrån start är ett lätt offer.. Men det va ju dämpat innan med accuphasen.... och inte en enda vibb kom in där.. Det gjordes ju med det steget som det som spelade.. Sedan kom Denonsteget. Och lät bedrövligt illa..

Jag kollade fasiken allt. Plockade ner systemet i bitar i mixade som en galning.. Fasade och till o med felfasade allt i olika kombon.. Inget hjälpte..

Ända till av en slump ja la handen på filtret.. Och det vibbade som en frusen höna som är plockad levande....en kall vinterdag i luleå vid kajkanten i hemnen... Då fattar ni hur det betedde sig...

Helt skruvat..

Undrar hur många grejor som gått döden till mötes tidigare hos alla er andra där ute utan ens man haft en tanke på detta fenomen.. det går nog inte att räkna på ens denna siffra...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000