HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är viktigt och vad är felinvesteringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/10 :  21:39:21  Show Profile Send mats31 a Private Message
Spinner vidare på något jag skrev i säkringstråden.

Det verkar inte finnas några proportioner kvar i debatten på vad som spelar roll/spelar mindre roll/spelar inte den @*?_¤ minsta roll för ett bra ljud.

Ena dagen säkringar, andra dagen nätkablar som ger fantastiska uppenbarelser i basljud, klarhet i mellanregister, mjukare diskant, you name it...

Vad spelar roll totalt sett.
Vad tycker Du... det finns 100% att fördela.

Här är min uppfattning om vad som är viktigt (och därmed i mitt tycke intressant att hitta kunskap om här på forumet)

--HÖRBART-- FAKTISKT VÄLLJUD
Högtalare+högtalarplacering 35%
Rumsakustik 30% (kanske mer)
Förstärkare 20%
Signalkälla (CD,SACD) 10%
Högtalarkablar 1%
Signalkablar 1%
Nätkablar 0.1%
Hifisäkringar 0.01% (10 kr /100 KSEK utrustning)
-----------------------------------------------------------
0,00 %
PSEUDOAKUSTIK OCH MAGISKT- KATEGORIN
Ingen nämnd och inget glömt

Tanken var att %-satserna skulle visa hur mycket varje del påverkar.

Men det blir (i mitt tycke!!) hyfsat balanserat även när man sätter kr och ören i samma proportion.
Testade detta med 100 KSEK i budget
35000 högtalare, 20000 förstärkare, 10000 CD, 1000 högt.kablar, 1000 signalkablar, 100 spänn nätkabel. Vad som få gör är att lägga 30000 på rumsakustik i detta fall, snarare försvinner dom pengarna på CD, förstärkare och ja just det kablar !!


Hur är Din procentfördelning? Inte vad du faktiskt äger, utan hur du anser välljudet uppnås?

/M

Edited by - mats31 on 2005/02/13 23:16:53

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/10 :  21:48:13  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Att lägga 30.000 på rumsakustik till den anläggningen låter lite konstigt. Om man är så intresserad av HIFI att man kan tänka sig att bygga ett riktigt lyssningsrum så har man väl lite kralligare prylar?

Musiclover!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:03:00  Show Profile Send marens a Private Message
...

Obs: jag valde att inte blanda in pengar i detta eftersom det kommer att stämma dåligt med vad man i slutändan får betala. %:en är alltså bara för minsta möjliga påverkan av ljudet.

Äh, vad meningslöst detta vart, vad ska man få ut av de här procentsatserna i praktiken. Jag tar bort allting...

Edited by - marens on 2005/02/10 22:15:22
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:05:55  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Ser ut som en vettig lista du har skrivit mats31. Håller nog med att jag skulle nog lägga lika mkt på rummet då jag mer och mer har insett hur viktigt det är. Men detta beror ju helt på vilket rum man har tillgång till ifrån första början.

Edited by - fatpipe on 2005/02/10 22:06:30
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:13:51  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
En liten undran, marens och mats31 vilka förstärkare tänker ni på när ni skriver siffror som 10-20% av anläggningens kostnad? Min egen kostar ca 50% av anläggningen och jag tycker att valet av stärkare är viktigt för hur slutresultatet blir.

Musiclover!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:17:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmm - jag tycker ni missar en detalj i resonemanget...

Man kan fördela hur många kronor hur bra som helst enligt uppgjorda principer för optimala procentsatser på respektive delar i systemet och det kommer ändå att låta illa i slutändan.

Jag vill slå ett slag för att skaffa grejor som matchar varandra inom respektive totala prisram. Eller om man så vill att ta den tid som krävs för att lyssna ihop grejor som passar samman. När man är klar kommer man förmodligen frapperas av att någon del blev oväntat billig medan en annan blev lika oväntat dyr.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:17:42  Show Profile Send marens a Private Message
Jag utgick bara ifrån minsta möjliga ljudpåverkan utan pris inblandat. Det går alltså inte att översätta %:en i pengar, det kommer att stämma kasst med vad man får betala (vilket varierar rätt krafitgt). Kan ju berätta att min förstärkare är dyraste komponenten i anläggningen även om jag tycker att högtalarna påverkar ljudkvaliteten överlägset mest.

Men sedan insåg jag vad meningslöst allting blev och tog bort fördelningen.

Edited by - marens on 2005/02/10 22:20:52
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:30:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Smaken är som baken.

Jag personligen vill att det ska låta bra sen skiter jag i om det mäter dåligt!
Det är mina ljudideal som styr om jag tycker återgivningen är njutbar!!

Så i min anläggning ser fördelningen ut som följer.

Högtalare 40%
Rummet 3%
cd-spelare 13%
Slutsteg 20%
Försteg 9%
Kablar 14%
Tweaks 1%

Förklaringen till at min signalkälla har så låg procent är att jag gjorde en RIKTIGT bra affär på den. Alla omkostnader vid köp finns med i denna fördelning såsom frakt, bensin eller andra kostnader som kan ha funntis vid tillfället.

Rummet har en mycket låg procent då det är riktigt bra från början i mitt tycke. Det enda som köpts är en fet IKEA-matta samt två stycken Svanå Abcyler (bredbandiga absorbenter). Dessa hittades begagnade för en spotstyver.

Tweak som finns är en BaseDVDplatta under min cd-spelare. Köpt billigt begagnad!

Denna sammansättning gör att jag njuter till fullo av musiken som jag väljer att spela. Det kan ingen ta ifrån mig! Sen om någon hävdar att detta måste låta dåligt för att det mäter illa...

Ja ja om det gör dig lycklig att tro det. Då får du gärna tro det för mig!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:21:10  Show Profile Send hal a Private Message
Vad är viktig och vad är felinvesteringar

Det som är viktigt för mig är sökandet efter en bättre musikupplevelse (jag sa inte efter ett bättre ljud !). Det som är viktigt för mig är att jag är öppen för förändringar.
Det som är viktigt för mig är inte vad andra tycker utan att min tidsresa (till tidpunkten när musiken skapades) blir verklig.
Det som är viktig för mig är inte att allt jag gör är vetenskapligt bevisat. Jag anser att det är förmätet att anse att vi just nu står på toppen av skapelsens krona och har svar på allt.
Det som är viktigt för mig är inte att ett enda litet tweak skall ge resultat i absoluta tal, snarare att alla små försök (lyckade som misslyckade) skall i harmoni,symbios ge mig den där känslan av närvaro, lust (svårt att hitta ett relevant ord).
Det som är viktigt för mig är att lyssna på andra som kan ge mig ledtrådar i sökandet. Jag lyssnar på dom som inger förtroende, och det är dom som besitter stor kunskap, erfarenhetsmässigt men även kunskapsmässigt, men som samtidigt är ödmjuka inför det komplexa i människan och musiken.
Jag är oftast väldigt skeptisk till tvärsäkra människor. Tvärsäkra människor är ofta människor som känner sig hotade och behöver ett skydd mot osäkra förändringar. Vad som är viktigt för mig är självklart vetenskapens landvinningar genom dess empiriska förhållningssätt. Men samtidigt visar ju idag fysiken inte minst genom kvantfysiken att det sker en gränsöverskridande forskning som tangerar t.om filosofins områden.
Så jag tror inte dagens mätinstrument har alla svar. Lägg upp två enäggstvillingars hjärnor på ett bord och mät med alla de vetenskapliga resurser vi har idag. Vad blir mätvärdet på differensen ?
Felinvesteringar är väl helt enkelt när jag har förköpt mig på något som jag blir väldigt missnöjd med. Ser inte på min anläggning krasst ekonomiskt utan ibland blir det större förändringar ibland mindre och ibland kanske jag vill chansa med devisen; det är alla de små detaljerna som gör det, förhoppningsvis .
Jag har en lång väg att gå och mycket att förbättra.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/02/11 00:29:53
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:24:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har nog ganska nära en 50/50 anläggning. Hälften av kulorna på skivor. Det är det viktigaste för mig. Resterande halva har jag smällt på att få dom att låta på ett sätt som tilltalar mig.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:05:15  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Rum 40 %
Högtalare 30 %
Slutsteg 25 %
Resten 5 %

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:17:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag lekte lite kring det här och kom fram till några siffror

Högtalare 20%
Rumsakustik 5% (det är billigt eftersom man fixar det mesta enkelt själv) men effekten är säkert 25%
Effektsteg 20%
försteg 20%
CD 20%
kablar 15%
Rack DIY någon hundring

Hal tar upp något viktigt och det är att det kan finnas många olika motiv till varför vi förändrar och söker nytt.

Jag tar ett exemepel: min minsta son kan aldrig gå från punkt A till B som vi vuxna går. Han skall alltid gå den roliga/studsiga/snöigaste/blötaste/ eller helt enkelt den väg där det finns mest fina pinnar.
Det som i en persons ögon är den enda vägen kan vara helt fel väg för en annan.

Mats31
Jag tror inte vi alla har samma mål och därför väljer vi olika vägar. Alla blir därmed lika rätt och därför blir det fel när någon försöker förmå andra "att se ljudet". Hur du eller jag fördelar våra % är lika rätt men jag skulle inte bli nöjd i ditt system och du inte i mitt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/11 :  01:07:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu ska vi se...
Så här har jag gjort på ett ungefär:

Högtalare DIY 25%
Ett knippe slutsteg DIY 30%
Aktivt filter DIY 3%
Försteg DIY 20%
CD + DIY-moddning 10%
RIAA-steg DIY 5%
Vinylsvarv DIY 5%
Kablar DIY + Kina 2%
Isolertrafo 0% (Containerfynd, tack Pac!)

Svårt att räkna på eftersom delarna kommer från alla möjliga ställen.

Sen kommer lite rumsbehandling (DIY) framöver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/11 :  02:06:23  Show Profile Send mats31 a Private Message
Jag kan vara enig med många av kommentarerna hittills. Det var absolut inte min mening att mina siffror skulle framstå som mer rätt än några andra. Ett stort mått av individuella preferenser kommer alltid kommer att finns med.

Hal: Håller också helt med att sökandet efter en bättre musikupplevelse är det viktigaste.

Försökte leka med siffrorna hittills och
se var det är lite resp. mycket som skiljer. Med lite
tweakande () med siffrorna (5 svar) ser det ut så här.
(Reservation för räknefel)

Del........min......max......medel
Högt.......20%......40%.......29%
Rum.........3%......40%.......20%
Slutsteg...12%......25%.......20%
Försteg.....8%......20%.......12%
CD.........10%......20%.......12%
Kablar......2%......15%........7%

Vågar inte dra några som helst slutsatser, mer än det verkar finnas en samsyn om att rummet är viktigt, och att därför spridningen 3...40% inte är kontroversiell. Att vi har olika syn på kablars viktighet(eller priseffektivitet kanske) var kanske ingen nyhet för forumet ...

Eder allra ödmjukaste siffernisse (inte tvärsäker på någonting, dock EXTREMT TVIVLANDE på hifi-säkringar och nätkablars inverkan på musikupplevelsen)

/M

Edited by - mats31 on 2005/02/11 02:21:22
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  03:25:41  Show Profile Send edison a Private Message
Lt Andersson:
"Om man är så intresserad av HIFI att man kan tänka sig att bygga ett riktigt lyssningsrum så har man väl lite kralligare prylar?"
-----------------------------

Skulle tro det också...men grejen kanske är att det ju skulle behövas mindre kralliga grejor OM rummet var ordentligt tillfixat(?)
Kanske man skulle kunna nå ett "bättre" totalresultat till totalt mindre peng om relativt större åtgärder (oavsett dessa åtgärders pris i kronor) las på rummet...???


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/11 :  08:05:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag funderade faktiskt på att starta en liknande tråd!

Jag har reagerat lite på det vanliga bråket om kablar, säkringar och annat. En del har svårt att acceptera att andra tycker det är värt att lägga pengar på detta och även om jag också brukar ifrågasätta värdet så borde det vara upp till var och en vad man skall lägga pengarna på. Min infallsvinkel var tänkt att vara lite annorlunda än den som gäller här:

Är det värre att lägga pengar på en dyr kabel (eller annan tweak) som förmodligen påverkar ljudet relativt lite i slutändan än att lägga mycket pengar på en apparat som är direkt dålig??

Anledningen till den här frågan är väl rätt uppenbar, jag ser många som tycker kablar är trist och uppmanar andra till återhållsamhet som själva sitter med sånt som jag anser är skräp. Även många av dem som håller på med kablar sitter inne med skräp (min åsikt) och har i mitt tycke slösat mer pengar på skräpet än kablar. Kablarna fixar naturligtvis inte till det om man sitter med skräp men samtidigt är det inte de som förstör mest heller!

Lite OT kanske men som avslutning skall jag instämma i den presenterade listan, åtminstone i stora drag. Jag tycker akustiken getts en lite för stor procentsats även om den är viktig, det kan bero på att anläggningen är billig men om procentsatserna översätts till tusenlappar så blir det onödigt mycket. Akustikbehandling är relativt billig och det som krävs är egentligen kunskap, har man inte den och måste hyra in en person så blir det förstås väldigt dyrt.
Go to Top of Page

uffepet
Member

69 Posts

Posted - 2005/02/11 :  08:48:54  Show Profile Send uffepet a Private Message
Från en jänkebilsägare: bara för att man införskaffar de häftigaste och dyraste prylarna så betyder inte det att man är snabbast - det gäller att få prylarna att lira ihop. Samma filosofi antar jag gäller vid uppbyggandet av en hifianläggning, exempelvis så kan ju t.ex. en högtalarkabel för x antal kronor funka bättre i en anläggning än en för kanske dubbla eller tredubbla summan. Och se´n kanske det viktigaste: vad är välljud? Vi har alla olika uppfattning i denna fråga, skulle jag gissa. Var och en blir salig på sin tro.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:00:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror på "skit in-skit ut" till en viss gräns, men ändå påverkar högtalarna ljudet mest. Kan inget om rumsakustik direkt mer än att mattor och möbler är bra..och att högtalarplaceringen är viktig. Är signalen dålig från början förblir den dålig fram till dina öron. Sen blir den mer eller mindre dålig beroende på övrig utrustning...Tycker man ska lägga något mer pengar på högtalare än cd/förstärkare, och mindre (men ändå en viss del) på kablar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:32:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Var och jämförde Arcam CD72 med CD33 för att se om jag kunde höra någon skillnad, och ju mer jag tänker på det desto större skillnad var det, mer fokuserad stereo-bild, bättre klang i instrumenten... så jag håller med matte76 om skit in-skit ut. Och då anser jag ändå att 72:an kostar en hel del för att vara en CD-spelare (så jag är glad att jag inte jämförde rakt av med min CD hemma, eller med egna skivor), skulle väl varit 36% av min förstärkarens nypris antar jag, även om det inte var den jag lyssnade på. CD33 som lät mycket bättre var dyrare än högtalarna vi spelade på för övrigt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:38:15  Show Profile Send CC a Private Message
100% på allt

Hm? Kanske inte i pengar... Men väl i engagemang

Tycker det är totalt ointressant hur man procentuellt fördelar pengarna då det inte är det som är det viktiga i mitt sätt att se... Utan det är hur mycket tid o energi man lägger på just tweakandet utav VARJE enskild del!

Men! Skulle jag idag börja från skratch så skulle jag leta efter ett par burkar jag gillar, komplettera med en lämlig stärkare o resten på signalkällan! Sedan e de till o fixa akustiken i sitt rum som inte behöver kosta allt för mycket om man gör det själv o vågar lite...(strömförsörjningen fram till rummet där anläggningen ska stå ingår liksom i paketet med akustiken för mig = liksom självklar på ett tidigt stadium!)

Sedan kommer det roliga! Att tweaka in prylarna! En efter en, med nätkablar o kontakter samt övrigt kablage... Olika underlag till apparaterna, ytterligare tweakningar internt (om man inte köpt Krell för millen alltså) osv... Var allt kommer kosta kan man ju omöjligen säga innan, det är ju en process där man lyssnar sig fram å försöker trimma ens prylar till o ge mesta möjliga musikupplevelse! Hifi entuiast som man e

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:44:25  Show Profile Send sker a Private Message
Jag blir lite förvånad över att många har så pass låga %-siffror vad det gäller signalkälla, min teori är att en riktigt bra signalkälla är en grund för hela systemet.
Jag skulle nog placera ut % så här:
Högtalare 25%
Förstärkare 25%
Signakälla 25%
Kablar&övrigt 25%

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:56:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog lägga minst 30% på källan !!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:58:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Min "idealkonfiguration" för anläggningar runt, säg, 50kkr. Billigare anläggningar => lite mer krut på förstärkning [och möjligen signalkälla]. Dyrare => allt överskjutande läggs på högtalare/akustik.

Högtalare/basmoduler + aktiva delningsfilter + akustikåtgärder: 60%
Förstärkning: 35%
signalkälla: 4%
Kablage: 1%

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/11 :  10:13:42  Show Profile Send mwali a Private Message
quote:
Jag tar ett exemepel: min minsta son kan aldrig gå från punkt A till B som vi vuxna går. Han skall alltid gå den roliga/studsiga/snöigaste/blötaste/ eller helt enkelt den väg där det finns mest fina pinnar.
Det som i en persons ögon är den enda vägen kan vara helt fel väg för en annan.


Micke Y:

Där berör du något oerhört fundamentalt - att se hifiintresset från ett barns nyfikenhetslusta och få tilllåtelse att prova sådant som går utanför konventioner och allmän uppfattning om vad som är rätt och låter bra.

Är det inte så att vi alla, om än i olika utsträckning, ägnar oss åt upptäcksfärder inom hifivärldens olika gångar och vrår. Vad kan finnas bakom nästa kulle, eller det där trädet ser kul ut att klättra i.. undrar vad som händer om man byter till en annan kabelkontakt eller vänder upp och ner på högtalaren...

Det är ju detta (upptäckslusten) som är grunden för hela vår utveckling som människor.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/11 :  11:20:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra inlägg hal! Du tog orden ur munnen på mig.
Nej, nu skryter jag, för så väl formulerar jag mig inte.

Min procentfördelning blir nog samma som förslaget från sker.
Men, jag skulle inte investera i kablar i första rundan.
Det sparar jag till framtida uppgraderingar.
Alltså, skulle jag starta från scratch, så blir det elektroniken och högtalarna jag satsar pengarna på för att få så bra grejor som möjligt.
När jag börjar med uppgraderingar, då får jag mer ut av bra kablar och tweaks än att byta ut dyr elektronik.
Så i slutändan hamnar jag på förslaget från sker.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/11 :  11:23:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt riktigt mwali.
Jag tycker det bara handlar om sund nyfikenhet att vilja prova på allt som kan förbättra ljudet i anläggningen. Därmed inte sagt att man ska vara okritisk, men kritisk kan man vara först efter att man provat. Tyckande utan någon erfarenhet är ointressant här på forumet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000