Author |
Topic |
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 18:05:59
|
vilka högtalarkablar kan vara lämpliga till mitt system? (se sign.)
jag skulle vilja ha kablar som är detaljerade och varma.
har tittat lite på marcus cables Black Silver Maestro och Tara labs men kan inte bestämma mig.
|
Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001 |
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 21:02:02
|
Jag är förtjust i Acousic Zen och Harmonic Technology, men om de passar dina grejjor vet jag tyvärr inte. Hur mycket får kablarna kosta? Har du pratat med affär en/erna där du köpt delarna? Har du ingen affär i närheten som kan låna dig kablar? |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 22:31:55
|
jag har nog ingen affär i närheten som har några kablar av finare kvallisort tyvärr...
därför är jag nyfiken på om de skulle göra skillnad att gå från noname 4mm2 till exempelvis TARA LABS OMNI3SC...
anser ju själv att jag inte behöver skämmas över mitt system inte ens inom hifivärlden, så jag vill ju gärna ha ut bästa möjliga ur grejerna. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
|
Frasseman
Member
279 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 08:45:11
|
Moby_Dick: enligt de mätuppgifter som jag har fått tillgång till så bör varje separat ledare / ledargrupp ej vara grövre en 1mm2.... Dock så kan man använda flera separat isolerade ledare för att få en större total area...
En 4mm2 kabel börjar tappa vid ca 16kHz En 6mm2 kabel börjag tappa vid ca 14kHz (detta gäller om man har 4 alt 6 mm2 i en "klump")
Så ju grövre klump man har ju "varmare / mjukare" ljud får man...(eftersom man rullar av diskanten otroligt mycket) |
Min anläggning |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 10:14:53
|
Jag är väldigt nöjd med mina Marcus Black Silver, jag Bi-ampar frontarna så jag har köpt Bi-wire modellen.
De har ett varmt kontrollerat ljud med hur mycket ljudbild som helst, innan jag köpte dem så hade jag supra Ply 3.4S (skärmade) och deras styrka sägs ju vara basen, den blev en bra bit "tightare" med Marcus... Var beredd på leveranstid från marcus. |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 10:39:37
|
Jag använder korskopplad EKK (fyrledare). Det tycker jag fungerar strålande. Du kan ju pröva, det är inte dyrt (typ 100kr/10meter på Clas Ohlson). Fungerar det inte för dig kan du pröva dyrare "märkeskablage". Jag har prövat mot lite olika typer av kablar som exempelvis Kimber 8TC och Supra Ply3.4/2.0. EKKn skäms inte det minsta för sig.
Korskopplingen innebär att ledarna är ihopkopplade diagonalt två och två. Eg, änden på kabeln har fyra tåtar arrangerade som en fyrkant - koppla ihop övre högra ledaren med undre vänstra; detta blir plus. Koppla sedan övre vänstra med undre högra vilket då får bli minus. I andra änden av kabeln kopplas också ledarna två och två så att plus går till plus och minus går till minus. Detta förbättrar kabelns elektriska egenskaper.
Jag har terminerat med banankontakter från Ixus som fungerar fint att löda. Skruvkontakter (om man inte har lödmöjligheter) som passar så tjocka ledare vet jag inte riktigt var man kan finna. Enda nackdelen med kablarna jag kan komma på är att de är rätt så styva.
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 11:41:49
|
Jag slår också ett slag för att prova EKK! Bytte nyligen ut mina Transparent kablar mot dessa, och upplever i praktiken noll och ingen skillnad alls. Möjligen att Transparent kabeln kunde kännas lite mer beslöjad, men det kan också bara vara ren placebo. För 60kr/10m på ÖB så borde alla prova. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 12:48:32
|
Slår väl ett slag för Xindak som vanligt... pris/prestanda bättre än nåt annat. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 14:31:51
|
Jga tror att du får ut mer av de förslag ovan som medlemmarna har gett.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
drt
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 14:33:05
|
Tjenis
har ej provat som många olika sorters kablar =olika modeller av synergistic research nu kör jag med supra sword,, tycker de är kanon, kan hittas beggat för ca 3000 kr
mvh Drt |
DrT |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 19:15:32
|
Wireworld EclipseIII+ BW > dom finns kvar, du får gärna prova dessa men du får betala frakten
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 19:37:03
|
Jag skulle inte göra tabben att köpa en högtalarkabel utan att läsa tråden om Silver resolution ifrån Signal cable i usa..
Skulle gissa du blev väldigt ledsen då du ev senare fick lyssna på dom i ren jämförelse....
Dom har bara i svedala spelat ut kablar för 20000-30000 tusen redan. Under där så har motståndet varit lite fel att ens jämföra med.. Så läs tråden och fundera.. Det är bara ett tips ifrån mig..
Förutom dom som skriver så finns det en stor bunt som har dom.. Och alla är nöjda över alla gränser..
rätt ovanligt då det kommer till just kablar där alla har SÅÅ olika smak.. Med dessa så har alla blivit glada..rätt ovanligt resultat får man säga...
Mitt tips...Silver resolution ..Ifrån signal cables i USA..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/11 19:38:34 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 20:39:17
|
Prova Kimber, funkar bra i mitt system, kanske i ditt med? |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:00:29
|
quote: Jag skulle inte göra tabben att köpa en högtalarkabel utan att läsa tråden om Silver resolution ifrån Signal cable i usa..
Skulle gissa du blev väldigt ledsen då du ev senare fick lyssna på dom i ren jämförelse....
Dom har bara i svedala spelat ut kablar för 20000-30000 tusen redan. Under där så har motståndet varit lite fel att ens jämföra med.. Så läs tråden och fundera.. Det är bara ett tips ifrån mig..
Förutom dom som skriver så finns det en stor bunt som har dom.. Och alla är nöjda över alla gränser..
rätt ovanligt då det kommer till just kablar där alla har SÅÅ olika smak.. Med dessa så har alla blivit glada..rätt ovanligt resultat får man säga...
Mitt tips...Silver resolution ..Ifrån signal cables i USA..
Jag snor rakt av från Tobbe!
Jag bytte från Kimber 8TC till Signalcables Silverresolution, ojojojojoj!!!!! Jag glömde förresten att de även har signalkablar som heter Silverresolution ojojojojoj!!!!!
Mvh Jesper |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2005/02/11 21:04:45 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:07:20
|
Är Silver cables så bra?? Kimber anses ju vara ett av de bättre köpen i den prisklassen... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:16:13
|
Hej matte,
Silverresolution är långt bättre än Kimber 8TC och i kabelvärlden vill jag påstå att vi snackar ljusår! (nåja!) Jag har aldrig hört några fina dyrkablar och vet inte vad de gör, men när en kabel påverkar anläggningen så positivt och så mycket att man inte trodde att anläggningen kunde prestera sådant välljud över huvud taget, då är den bra!
Jag har ingenting kommersiellt med Signalcable att göra utan är endast ytterligare en nöjd kund.
Mvh Jesper |
Retro låter fint. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:33:28
|
Kan du visa mätvärden på det?? Har du kört BT ??? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:44:09
|
Wolfgang.. (förlåt ot här). Vi som spelar dessa Signal cable har ALLTID Blind test.
det går bara att blunda o njuta. Så svaret är JA.. Alltid BT... Det är en dröm för blind testaren..
Allvarligt talat..till topic Om man läser tester samt kollar audiogon på signals hemsida så inser man fakta.. ca 750 nöjda. Ingen missnöjd.. Tror detta är ett MYCKET svårslager rekord faktiskt..
Det är ju alltid EN som inte gillar eller ska bara förstöra. Så dessa siffror säger en del..inte en enda missnöjd..
Detsamma alla som nu i sverige också har upptäckt...
Dom är helt enkelt bättre än "Så bra"..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/13 01:13:03 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:49:54
|
Jaja, mayro nu skall du inte vara så, jag måste ju upprätthålla hififorums > rättframma uppspikande (asgarv)
// Wolfgang |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/02/12 : 16:55:20
|
Slängde iväg ett mail till gubbarna på signalcables.com för att höra mig för vad priset kan hamna på för signalkabel och högtalarkablar...
någon som skickat efter därifrån som kommer ihåg ungefär vad priset hamnade på för frakt osv.?
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 01:01:30
|
wolfgang.. du borde byta ut dina "fadeller" så du också får njuta av BT varje kväll......Här under ser ni mig och frun om kvällarna då strömmen inte gått...
Blindtest pågår som ni ser...
Frakt är ca 25-35 dollar.. sedan kostar den lite tull om 10% samt moms.. Så en 2500-3000 för en högtalarkabel....totalt hemma...
sedan börjar du se ut som oss.DVS så här..
BT pågår
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/13 01:14:21 |
|
|
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 10:40:48
|
Kablarna spelar ingen större roll, köp EKK och satsa resten på att förbättra de akustiska förutsättningarna. Absorbenter, diffusorer och mattor brukar kunna förbättra ljudet väldigt mycket. |
PeterL |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 11:06:55
|
Spelade en väldans stor roll för mig när jag bytade PeterL |
Min fotosida på flickr
|
|