HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nostalgi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/02/07 :  10:24:50  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21334
Blir ju lite Nostalgisk när man ser en sån här anläggning.
Visst det är en B&O men DÅ....ouppnålig på den tiden. Men fräck är den

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/07 :  10:43:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Läckra prylar. Föregångaren till hembio... : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:28:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Fruktansvärt läcker vinylspelare!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/02/08 :  11:11:14  Show Profile Send Leffler a Private Message
Säga vad man vill om B&O, men design kan de sannerligen!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:08:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hitta lite till...
http://www.blocket.se/view/4109221.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Han begär mer än vad den kosta då, kanske han gör rätt i...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:45:50  Show Profile Send edison a Private Message
H Lindgren:
Ja visst är den läcker än idag...och just LP-spelaren skulle kunna hänga med hyggligt ännu idag.
Pramanik, B&O's HiFi-guru var ingen klantskalle om man säger.
Minns att B&O hade långa "white papers" om dom mera detaljerade konstruktionsidéerna i sin butiksmateriel för säljpersonalen i butikerna, ja, kanske mer för deras tekniker.
Pramaniks beskrivningar av just LP-systemen och pickupernas tekniska utförande var oerhört intressant att läsa även för en annan som inte är särskilt ingenjörsmässigt lagd ;-)***
-----------------------------------------------
1000 kr kostade NADen 1982 ca = ca 3000-3500 i dagens penningvärde, 1500 kr är alltså ca halva nypriset!
Lite för mkt iaf tycker (alltså även) jag ;-)

Min köpte jag 1982 för 800 kr (personalköp där jag då jobbade) och sålde efter några år för typ 6-700 kr till en kompis...those were the days ;-)

Jag kanske skulle ta några bilder på mina nerpackade gamla B&O-grejor anno ca 1985-86...dom har varit i träda länge, man har ju inte plats för en extra stereo bara som "utställning" ...
Beomaster 6000 (efterföljaren till anonsens modell), Beocord 8004 samt Beogram 6002, dom var och är hur läckra som helst att beskåda;-)
Alla tre är tyvärr aningen defekta så dom får nog stanna i kartongerna utom för några evt nostalgibilder till forumet, hehe...


***
Jobbade under 80-talet på en firma som bla sålde B&O, dock inte dessa i annonsen du länkade till.Dom var lite tidigare, men lite av efterföljarna har jag varit med att jobba med.Ganska fina en del av grejorna, men klart dyra relaterat till total ljudkvalitet, utom LP-spelarna, dom skulle jag inte dissa alls.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/11 23:02:49
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/12 :  00:16:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har faktiskt ägt både en Beogram 3000 och ett par
Red line 60 högtalare för lite dryg hundra år sedan.
Nad 3020'n var bara en hårsmån borta, lite synd att
jag missade den då det begav sig.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/13 :  02:44:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det känns som igår, jag minns att man gick och suktade efter dylika prylar en tid innan man erfarenhetsmässigt övergav sådana funderingar. Det gick att få mera välljud för pengarna, men designen ja......

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000