HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blir det sämre med olika längd på högt.kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:28:17  Show Profile Send gooze a Private Message
Blir det någon märkbar skillnad på ljudet om man skulle använda 4,5m kabel till ena högtalaren och 2m till den andra?

/Roger

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:29:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
Nej.
Jag hade tidigare runt 5 meter till bägge, tills jag tröttnade och klippte av några meter på ena sidan. Jag hörde ingen skillnad...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:35:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har ca 4 meter till ena, 1,5 meter till andra. Ljudet är lika bra ur båda men det hörs starkare i ena högtalaren, vilket det inte gjorde när jag hade samma längd på båda.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:36:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Samma längd gäller !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:06:18  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Annars kan man ju kompensera genom att ställa ena högtalaren några mikrometer längre bort. :D

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:15:43  Show Profile Send gooze a Private Message
Tack för alla svaren! Jag får kanske pröva med olika längd och höra själv. Nackdelen med att behöva köpa lika långa när det inte behövs är ju såklart prislappen.

Wolfgang: Anar jag lite ironi...?

/Roger
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:21:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Absolut inte, och dom skall vara lika tjocka oxå.

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:32:48  Show Profile Send gooze a Private Message
Ok, trodde det när jag såg den otroligt leende gubben.

Anyway, tack för ditt bidrag W!

/R
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:06:00  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Om kabeln är för klen/på gränsen till för klen så kan det ju medföra att den högtalaren som har längre kabel får så mycket större förlust att det är märkbart. Är det en tillräckligt kraftig kabel bör du inte märka någon skillnad.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:10:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kan det vara så att man kompenserar med dubbelt så tjock kabel om den är dubbelt så lång som den korta?



mvh Leif B
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/02/09 :  00:03:37  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
först mäter man vilket öra man hör bäst med, sen sätter man den längre kabeln på den högtalaren som är närmast det örat för att kompensera - Blir det bättre så får man medalj ;)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/09 :  05:58:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Dom mekaniskaoch elektriska skillnaderna på högtalarelementen ihop med dom akustiska skillnaderna mellan högtalarna ihop med skillnaden mellan de olika högtalarna högtalarnas placering döljer definitivt skillnaderna i kabellängd. Däremot om man vill vara framtidssäker skall man inte ha alltför stor skillnad på dom om man skulle flytta runt i rummet etc.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:41:13  Show Profile Send tommypeters a Private Message
En dubbelt så lång kabel behöver för övrigt bara vara log2 tjockare...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:45:25  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ingen skillnad så länge kablarna når fram till högtalarna

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:48:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ingen skillnad så länge kablarna når fram till högtalarna


Inte enligt min erfarenhet; är den ene klart längre blir ljudet något svagare (lägre volym) i den högtalaren. Hur mycket längre den ska vara för det vet jag däremot inte.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:53:02  Show Profile Send David A a Private Message
Matte76: Vad har du för kablar
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:07:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
No-name kopparkabel än så länge, ska dock köpa nya..spelar det roll? Kassa är de i alla fall

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:30:44  Show Profile Send gooze a Private Message
Som sagt får jag nog testa själv...man blir väldigt snurrig av alla dessa svaren. En säger ditt och en säger datt. Det hade varit bra för plånisen om det inte blev någon större skillnad.

Tack allihopa för era bidrag!

/Roger
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:36:10  Show Profile Send marens a Private Message
Det ska rätt mycket till att ljudet blir svagare i ena högtalaren pga olika längd på högtalarkablarna. Glappkontakt kan göra detta tex. Skillnaden mellan 1 m och 5m kabel i dämpning tror jag inte är hörbart (om inte kablarna är väldigt smala...då kan det gå upp till hörbarhetens gräns).
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:53:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja jag kan ju inte utesluta att det rör sig om glappkontakt i mitt fall, men med andra kablar (lika långa!) har det varit lika starkt ljud ur bägge..får se när jag byter nu snart.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/09 20:53:51
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:55:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ja jag kan ju inte utesluta att det rör sig om glappkontakt i mitt fall, men med andra kablar (lika långa!) har det varit lika starkt ljud ur bägge..får se när jag byter nu snart.
Du kan ju byta mellan höger och vänster och testa om du hör skillnad. Jag tycker det verkar konstigt för det handlar om så pass små skillnader. Hur tunna är kablarna?
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:57:07  Show Profile Send gooze a Private Message
Ok jag får chansa när jag beställer. Jag tror själv inte att det är sån stor skillnad på 2 och 4,5 meter... men jag tyckte det var bäst att höra efter lite efter som jag inte prövat tidigare.

/R
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:59:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ingen aning om hur tunna de är. Ska prova att byta sida. Återkommer!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:59:02  Show Profile Send marens a Private Message
gooze: Det känns ju bäst att ha lika långa kablar, man vet ju aldrig om man möblerar om. 2m verkar lite kort...
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/09 :  21:02:51  Show Profile Send gooze a Private Message
Ja 2 meter är kanske i kortaste laget. Jag får väl spara ett tag.

/R
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/09 :  21:10:31  Show Profile Send marens a Private Message
Köp en kabel som inte kostar så mycket då.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000