HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning rör???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/05 :  11:39:20  Show Profile Send ronny a Private Message
Kräver rör inspelningstid i en rör srätkare? Förändras ljudbilden efter en tids spelande? //rr

//RR

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:53:01  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nya rör brukar behöva en och annan timme innan de stabiliserar sig. Är stärkaren korrekt konstruerad förändras inte ljudbilden men slutrör med fix bias kan behöva en justering efter ett par timmar, därefter mer sällan.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2005/02/05 :  23:32:35  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag vet att vissa recensenter som testar rör brukar spela in dom i 100 timmar först. Men det är väl som med är väl som med all annan elektronik lagom är bäst.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/02/05 :  23:54:55  Show Profile Send Leffler a Private Message
Rent tekniskt lär det vara så att rör förhållandevis långsamt blir mjukare för att sedan vara väldigt stabila tills de dör, lååååångt senare.

Vilket gör att en och annan upplever förstärkaren som mindre livlig efter ett år eller två, och byter till nya rör, åtminstone i elgitarrsammanhang...
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/06 :  00:31:48  Show Profile Send ronny a Private Message
Tack för bra info. Är skillnaden i ljudkaraktären stor mellan olika fabrikat av rör? Om jag skall välja de kvalitetsmässigt bra eller bästa fabrikaten villka skall jag titta på då? //rr

//RR
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/06 :  02:16:14  Show Profile Send EAR a Private Message
"Tack för bra info. Är skillnaden i ljudkaraktären stor mellan olika fabrikat av rör? Om jag skall välja de kvalitetsmässigt bra eller bästa fabrikaten villka skall jag titta på då? "
Bra fråga.Många anser att NOS rören är de bästa så även jag som provat en del genom åren.
Bra märken är tex Telefunken,Siemens.RCA för att nämna några plus en hel drös till.Finns många rörsidor på nätet att läsa för att fördjupa sig med
Vad som är ljudmässigt bäst kan kanske vara svårt då det är
beroende på rörbeteckning och hur ens egna ljudideal är.
mVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/06 :  19:30:52  Show Profile Send ronny a Private Message
När man byter eller skifter mellan olika typ eller fabrikat av rör, hör man då en tydlig skillnad?? Sedan kan ju naturligtvis smaken vara olika. (JAX vad innebär "fix bias"?)
Sitter för närvarande Kinesiska EL34or i slutstegen. Skulle skillnaden märkas om jag stoppar i EL34or från något annat fabrikat? Eller som jag förstått också är möjligt att byta EL34orna mot KT88 eller 6550 alternativt 6CA7 villket också skulle vara möjligt. Känner någon till skillnaden mellan dessa. Sitter också en 6N9P och 6N8P i vardera steg.
Har spelat i ca 2,5 år med spelaren utan några egentliga problem så när som på ett byte av en 6N9P som pajade. Märkte då ingen hörbar skillnad men det nya röret lyste vakrare. Som sagt, inga egentliga problem med det som sitter i, men det är ju alltid roligt att byta om man hittar bättre. Taksam för förslag och ideer
br//rr

//RR
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/06 :  20:06:55  Show Profile Send Leif B a Private Message
Personligen hörde jag en stor skillnad när jag bytte mina smö rör från Golden Dragon till Telefunken.
Telefunkenrören blev mer snabbare och exaktare ljud. Så visst hör man skillnad på rör och rör.
Jag trivs riktigt bra med Telefunken.

mvh Leif B
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/06 :  23:17:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Visst skiljer det på rör. Mitt tidigare försteg hade jag 3 olika uppsättningar till. Tesla Ruby o Sovtek. Tesla gillade jag bäst.

Kollar man med gittarister som kör på rörisar så hör dom skillnad. Dom killarna (ursäkta mig damer) som lirar själva och verkligen "står" mitt i, ja spelar jag själv hör jag nyanser på ett annat sätt än en "vanlig lyssnare".


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:27:16  Show Profile Send ronny a Private Message
Skulle gärna vilja lyfta frågan igen vad gäller olika rör

När man byter eller skifter mellan olika typ eller fabrikat av rör, hör man då en tydlig skillnad?? Sedan kan ju naturligtvis smaken vara olika. (JAX vad innebär "fix bias"?)
Sitter för närvarande Kinesiska EL34or i slutstegen. Skulle skillnaden märkas om jag stoppar i EL34or från något annat fabrikat? Eller som jag förstått också är möjligt att byta EL34orna mot KT88 eller 6550 alternativt 6CA7 villket också skulle vara möjligt. Känner någon till skillnaden mellan dessa. Sitter också en 6N9P och 6N8P i vardera steg.
Har spelat i ca 2,5 år med spelaren utan några egentliga problem så när som på ett byte av en 6N9P som pajade. Märkte då ingen hörbar skillnad men det nya röret lyste vakrare. Som sagt, inga egentliga problem med det som sitter i, men det är ju alltid roligt att byta om man hittar bättre. Taksam för förslag och ideer
br//rr

//RR
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:36:10  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fix bias kallas det när en förstärkare är konstruerad med manuell inställning av arbetspunkten i slutrören och ska justeras med jämna mellanrum. Detta i motsats till automatisk bias där rören bildar sin egen arbetspunkt och behöver aldrig justeras.

Du kan prova 6CA7 i stället för EL34 men KT88/6550 är för olika för att passa rätt upp och ner i en förstärkare konstruerad för EL34. 6L6GC och KT66 är relativt lika EL34 och kan nog köras om man justerar arbetspunkten även om denna är automatisk.

Många säger att Svetlanas EL34 låter bäst av nyproducerade rör. Skillnaden mellan fabrikaten är rätt subtil, det kan ta en stund innan man märker skillnad. Men vore jag du skulle jag köra slut på de kinesiska först.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:08:06  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Många anser att NOS rören är de bästa så även jag som provat en del genom åren.


-Det har man ju hört förr, men vad betyder egentligen NOS???
Och så lite "trådlån" om det är ok? Har någon tips på alternativrör till Vincent Sv-236?

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:19:33  Show Profile Send bliss a Private Message
New Old Stock betyder det.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/09 :  12:42:15  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Innebär det alltså "nya" gamla rör???

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/09 :  13:05:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ja. Det är obegagnade rör tillverkade på den tiden när det begav sig.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:54:57  Show Profile Send ronny a Private Message
Tack för info. JAX du verkar kunna det här. Detta med att att KT88/6550 är för olika för att passa är kanske helt riktigt, men gjorde mig lite förbryllad. Jag har ett par Shanling SP-80 steg som jag köpte för några år sedan direkt från fabrik. Vid en fråga i samband med köpet villka andra rör jag kunde använda fick jag detta till svar, att KT88/6550 var ok. Vad tror du kan hända om jag skulle stoppa i dessa??
BR//RR

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000