HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  12:24:12  Show Profile Send edison a Private Message
vemsom:
Edison 60 såldes mest som kit, samt några färdigbyggda.
Mitt kit kostade för ca 5 år sedan drygt 5000 kr, då var småsignalkorten lödda vid leverans, samt kromad topp med.Var nog nere straxt under 4500 kr utan kromade kåpan och utan nåt färdiglött.
Dom färdigbyggda kostade några tusen mer, runt 8-10.000 kr beroende på det exakta utförandet (fanns lite tillköp som bättre ingångskontakter, snyggare volymratt, extra nätdel mm som påverkade priset oavsett kit eller färdigbyggd)

Finns iaf minst ett par HFSL1'or som drivs av Edison, då en annan modell som ger 2 x 19 w.
E 60 ger ca 2 x 30 watt i det grundutförande jag har.Går att konfigurera den lite olika, dvs några varierande rörkopplingar.Den "vanliga" koppling jag har min byggd med lär vara den som låter sämst (men mest watt och då jag byggde kitet byggde jag "som boken sa" alltså basvarianten).
Ja, nån annan variant kunde man visst få till ytterligare effekt med, men det avrådde EA från pga onödig försämring av ljudet...

Bernt:
Ok!
Ska akta mej för att krångla med det interna med andra ord ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/18 01:16:07
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/11 :  14:13:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Okej.
I elektronikväg har jag endast lagat ett trådlöst nätverk till datorer (bytt en kondensator).
Och snart, förhoppningsvis, gjort ett delningsfilter.
Är det tillräckligt lätt att en novis kan göra ett rör-kit?
Vad kan man annars i dagsläget rekommendera? eller blir det begagnat som gäller?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/11 :  14:52:04  Show Profile Send vole a Private Message
Vi får väll alla (rör innehavare) hålla med om att det inte alltid ska läggas så stor vikt vid om högtalarna är trögdrivna eller ej, kan ju funka super ändå.

vemsom, det kanske helt enkelt är så att du beslutar dig för att ta med dig det som jag har stående på hyllan. Denna har fått lämna plats åt mina monoblock.. Kan säga så mycket som att även det är rör

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:33:48  Show Profile Send edison a Private Message
vemsom:
Edison 60-kit finns inte att köpa, de slutade Erik Andersson med för typ 2 år sen.Delvis pga att supporten till många glada nybygg...jag menar nybörjare, tog så mkt tid att det blev lite väl svårt att hålla igång den delen av hans verksamhet med lönsamhet.
Själv är jag i princip okunnig om innanmätet i en förstärkare, iaf på nivån att läsa och förstå kretskort och kretsars design, och fick ringa typ 10 ggr för att få bygghjälp med min Edison.
Det hör iofs till att byggmanualen inte var särdeles perfekt...

Mao beggad gäller, sen finns ju annat nice som glöder...prova det du får tillfälle att prova.
Nån passar antagligen bra nog ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/18 01:17:21
Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/11 :  19:53:14  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Audion i England säljer Edison 60-kit om man ska tro hemsidan.
http://www.audion-online.co.uk/html/prices___order.html
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:15:48  Show Profile Send edison a Private Message
300BSE:
OK, har missat det.Å andra sidan konstaterade jag att deras sida sällan blev uppdaterad på den tiden jag var där och läste vad jag kunde komma över.Innan jag köpte min E60 höll jag på rätt mkt och kollade nätet bla.
Jag hittade knappt några tester i HiFi-bladen med ett undantag: i norska Audio (eller om det var i EyeFi eller Lyd & Bilde...) var Edison 60 med i en grupptest en gång, då den fick både ris och ros.

Kul om den finns kvar att köpa ny iaf !

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/11 21:18:29
Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:44:35  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Jo det verkar att vara lite si och så med uppdateringen av deras hemsida. Det går ju alltid att dra iväg ett mejl och fråga om man är intresserad.
Annars så kan man ringa EA och kolla om han har nå´t begagnat inne.
http://www.triod-ljud.nu/misc/rea.html

Det finns ett par tester på TNT-audio.
http://www.tnt-audio.com/ampli/edison60e.html
http://www.tnt-audio.com/ampli/edison60gp_e.html
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/11 :  22:34:24  Show Profile Send edison a Private Message
TNT-testerna läste jag nog framåt & bakåt en-två-tre ggr innan jag till slut skippade mina alternativplaner på inköp av en Densen Beat 100 och klämde til med en låda småpryttlar + lite sorterade plåtbitar som lyckades bli till en komplett E60...hjälp vad kul det var dom två tre månaderna när jag höll på att löda och skruva!

Kommer aldrig glömma när till slut min mätkunniga kompis var hemma med nåt instrument och vi provmätte dom ställen man skulle enligt manualen för att kolla den var rätt ihopplockad - och det glödde i rören för första ggn och värdena var perfekt som dom skulle vara...sen spelade jag hela kv...natten menar jag ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/15 :  23:41:46  Show Profile Send edison a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22387

Edison 60 säljes...
(Inte min... ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:08:13  Show Profile Send NtR a Private Message
OK, det är kul med rör, och snyggt. Men glöm inte bort att de lämnar dåligt med ström, de brusar mycket, är mikrofoniska och slits ut vad det lider. För vettiga pengar vågar jag påstå att man i dagsläget inte kommer nära vad trissor klarar. Men kul är det.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:03:06  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
300BSE, är det 300 sjuka kor som åsyftas?

Jag vill slå ett slag för Edison Triod som är en klart bättre förstärkare än Edison 60. Hade gärna behållt mitt toppexemplar...

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:49:17  Show Profile Send edison a Private Message
Mr Ekan:
En E Triod kostar väl sällan neråt ca 4000 kr...? (önskad ca-prisinivå av trådskaparen)

Men, till det viktigaste ang Trioden:
VAD är det som blir bättre, och hur bra "orkar" en sådan driva en högt med ca 90 db känslighet i ett halvlitet rum typ 18-20 kvadrat?

Är basen tex lika bra eller kanske bättre - relaterat till E60?

Nog skulle jag gärna överväga en Edison Triod om jag dels kunde hitta den till hyggligt pris (alltså lägre än 7-10 lakan) och dels om jag "visste" den kan spela åtminstone halvhögt med mina golvare...

(nog kan man konfigurera E60 till Triodläge...är det mkt sämre än att köpa en "pure Triod Edison" ?)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/16 22:51:31
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:23:29  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
edison, nej 4k hittar man ju rimligen ingen Triod för. Jag sålde min för 6k, alldeles för billigt vill säga.

I mitt tycke ligger den största skillnaden mellan Edison 60 och Edison Triod i basåtergivningen. Basen hos E 60 är väldigt luddig och blöt i förhållande till E Triod. Trioden däremot har fantastiskt bra basåtergivning för att vara en rörförstärkare på 10 W. Även i högre register är den överlägsen E 60.

Jag tycker gott att du kan prova en Triod till dina högtalare. Sen finns det ju även överkomliga solid state-alternativ, t.ex. Sentec PA9 som spelar ifrån båda av ovan nämnda rörsteg.

MVH

PS. Man bör använda både E 60 och Triod som rena slutsteg. Dynamiken förbättras avsevärt med ett försteg. DS.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:04:16  Show Profile Send edison a Private Message
Ok...ja, nån gång när jag både har nog med kosing & en Triod blir till salu så...prova vore ju intressant

Slutsteg...menar du man skall koppla bort poten på 60:an isåfall?
Vill minnas Erik A, tillfrågad när jag köpte E60, tyckte det inte spelar nån större roll egentligen, alltså att det var OK att köra med poten på full och använda valfritt annat försteg.Nåt borde väl bli lite bättre om man kunde plocka bort poten vid ren slutstegsdrift...

Har Alps blå pot i min, kanske gör större skillnad att ta bort poten om man har den ordinära
(nog var Alps blå ett uppköp till E60, kommer inte ihåg till 100% men tror det var så...)
Sentec PA9...ja den ska ju vara fin.Hade Densen Beat 100 som tänkt alternativköp till E60...men rör blev det ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/17 23:07:24
Go to Top of Page

Brecker
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/04/17 :  04:41:07  Show Profile Send Brecker a Private Message
Hej på er alla och Niclas L. som körde igång tråden! Det har varit så kul att läsa att jag måste göra ett inhopp. Det första sedan jag blev medlem. Hade Lowther och en bunt rörsteg redan i början på 80-talet men gjort ett par break och sålt allt i HiFi jag haft i någon form av protest mot mig själv. Är nu igång igen i vad jag tänkte skulle vara i en moderat satsning (Jo-Jo! Brukar sånt hålla när man är musikfrälst!) Startade med lite hemmabio 5.1 som blev till att bygga egna högtalare och sen.....blev det som det blev. Då jag trots några års frånvaro så kunde jag inte höra någonstans något som kunde matcha mitt minne om hur det kan låta när det är riktig HiFi. Då menar jag rumsinformation, närvaro, 3-d-känsla och klang (om man inte vinner någon mille på lotto för att satsa på transistorsteg förståss).
Till Niclas: Jag köpte hem en integrerad, single-end-kopplad rörstärkare på EL34 med inbyggt riia-steg (phono, vinyl-LP, Yes-Yes) från Thailand i jan. Det är en jänkare som bor därnere sen ett 15-tal år sedan och byggt upp tillverkning av HiFi. nOhr SE18 heter den och kostade 5300:- inkl.4 dagars frakt med UPS dörr till dörr. Sedan dess har helvetet (!!??!!) brutit lös igen. Det har spelat mina 90 db Fostex bredbandare till full blommning och med en sån pondus som jag nästan glömt av fanns, och då har jag inte varit kapabel till att komma över halv volym!
Jaha, jaha. Nu vart det ett par beg. Audion Silver Nigth 300B block förra helgen! Triod-ljud! Ja, jag säger då det. RÖR, det är musik det. Nu är det kört igen.

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!

Niclas. Knappa "nOhr loudspeakers" på Google.
MVH Alla!

Bättre ett par hela 300B-rör idag
än ett par hel-rör igår!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/17 :  13:45:52  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Som nämnts tidigare, en Dynaco Stereo 70 är en trevlig instegmodell för blivande rörfreak. Ganska lätt att hitta begagnad.
Parat med ett bra försteg står den sig ganska bra mot nyare grejor. Dessutom finns det massor med färdiga moddningslösningar man kan köpa till om man är osäker på att tota ihop egna moddningar.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000