HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp mig välja 5-kanals-system.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:44:58  Show Profile Send molsson a Private Message
Inser nu att hifi'n får flytta ner i källaren, och ett mindre 5.1 system får flytta in i vardagsrummet.

Problemet är bara, vad skall jag köpa? Ge mig lite inspiration.

På tapeten har varit:
Full uppsättning quad (11l, 12l)
Omnisat
5xpiP med lämplig bas.

hilfe bitte.

No hay banda!!

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/07 :  23:07:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hejsan!

Jag kan ge lite högtalartips åtminståne.

Quad 12L har jag ägt men de är numera bytta mot piP, vilka enligt mig, är betydligt bättre högtalare på allt utom utséende.
Ska du ha en 5-kanalsuppsättning av Ino-högtalare bör du inte ha 5st piP. 3 st piP, vänster, höger och center går ju bra men inte som bakhögtalare. Ino har faktikst just speciellt framtagna bakhögtalare som passar bra till piP. Rekomenderat antal är minst 4st bakhögtalare(ambiens på Ino-språk).
Det unika med dessa bakhögtalsre är att de faktiskt är anpassade att hägas på väggen utan att det låter illa.
Basmoduler har Öhman ett antal olika att välja mellna. De säljs parvis och finns i storlekar från 34liter/modul för pP-2 och upp till betydligt större och dyrare varianter.

Jag äger själv piP tillsamans med basmodulerna pP-2 och är jättenöjd.

Kolla in min medlemspresentation för lite bilder.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:01:30  Show Profile Send molsson a Private Message
Problemet med ino's bakhögtalare, är att dom är hysteriskt fula, och waf'en är viktig här. ;) 4 bak är nog inte att tänka på heller. Men tack för tipsen, skall ha det i eftertanke.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:33:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
molsson> De minsta Ambience, a1, är mycket gulliga! Hög WAF. Fyra sådana syns knappt! Jag skulle köpt 6 stycken (blir dessutom lite rabbat då), de kostar 6400 i monteringssats för ett "sex-pack".

Ett par bilder:

A1 och A2




A1



I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/08 01:34:21
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  07:29:33  Show Profile Send molsson a Private Message
Om man skulle montera A1 upp och ner, i vinkeln mellan tak och vägg. Hur skulle det bli?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:54:23  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har varit i samma val och kval ett tag men slog till på Mirage Omnisat då de är fantastiska på att sprida ljudet.
Dessutom så var det rea på paketet så jag gav 12.000:- och subben såldes vidare oöppnad för 3.000:- ( lägsta Butikspris enligt Pricerunner ca 5.600:-)
Best sound verkar fortfarande ha några paket till det lägre priset 11.995:-
Det innebär ca 9.000.- för 5 Omnisat vilket gör att du kan satsa på en roligare sub.
Men har du plats att ställa upp Quad-systemet rätt så känns det mer HiFi!
Har satt mina surrar i taket ovanför soffan som står mot väggen och det låter över förväntan bra!
Vill ej uttala mig om Pip då jag inte har hört dem!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:29:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
molsson> De ska monteras dikt mot vägg och elementet ska spela snett uppåt. I monteringssats kommer lådan färdigbyggd och grundlackad, det som återstår är att förborra hål, sätta i dämpningen samt löda dit en kabel, du gör nog 6 stycken på en kväll eller två.

Lådorna målar du med fördel i samma färg, eller något mörkare, än väggfärgen, detta får lådorna att nästan försvinna helt (dvs varje kvinnas dröm )

Exempel på detta (de större a2 på bilden)


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:40:59  Show Profile Send molsson a Private Message
Men jag måste ha upp högtalarna längre på väggen, pga världens största fönster, som helt omöjlig-gör montering på annat sätt än dikt mot vägg och tak. Spelar den då uppåt, så kommer reflektionerna att hamna långt framför sittplattsen.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:56:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De kan nästan sitta vid taket och de sprider 180 grader dessutom. Det brukar gå att få till placeringen nästan överallt (tro mig). Man behöver bara en kabel för man parallellkopplar 3 stycken per bakkanal dessutom. Man behöver minst 6 stycken bak för att få ett någorlunda heltäckande bakfällt utan diskontinuiteter.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/08 12:56:50
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:17:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ingår dammet, Rydberg!??

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:29:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ritade en liten bild på hur Ino ambiencehögtalarna ungefär ska sitta (fin va )




EA> Nä dammet är extratillbehör, det ökar dynamiken med hästländer, utan dammet skulle ljudbilden falla ihop som ett korthus. Säljs förövrigt i påsar om 200 gram, 2495:- per påse!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/11 18:05:23
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2005/02/26 :  22:23:13  Show Profile Send 24U a Private Message
Rydberg

Du glömde nämna att behovet av tubetraps eller annan dämpning är helt eliminerat. Ruskigt effektivt enligt egen empirisk erfarenhet. Bara titta på dyrare high-end-butkar; många har typ sammetsklädd baffel. Inte en j-a diffraktionsdistorsion så långt örat når... å så enkelt sen...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  17:09:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydberg > har du gjort BT med dammet

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000