HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usch för testskivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:11:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Man har ju sin anläggning för att lyssna på musik, och det är ju helt underbart.

Men nu hade jag laddat ner en testskiva med en massa ljud för ett tag sen. Och så var det dags att testa lite. En ytterst obehaglig uplevelse!

Först kunde jag konstatera att mina små stativare gav ljud ifrån sig redan från sådär 35 Hz. Och det var ju trevligt. 40 Hz lät riktigt trevligt. Men vid 50 Hz var det alldeles tyst. 60 däremot dånade med tordönsstämma. Och så vidare

Så provade jag samma toner men flyttade mig i rummet. Det är bara att konstatera - stående vågor som i vissa punkter släcker ut ljudet helt, i andra gör det dubbelt så starkt. Högtalarna klarar nog att spotta ur sig ljud hela vägen från 30-35 och uppåt - ganska jämn kurva tycks det vara också - men rummet trilskas med att inte återge alla toner på samma ställe.

Men det allra värsta - och nu handlar det om mig själv och inte högtalarna. Jag hör ingenting över 12 000 Hz!

Efter denna deprimerande upplevelse gömde jag testskivan långt ner nånstans och återgick till att njuta av musiken. Det lät hur bra som helst! Puh!

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:18:44  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, det är lite knäckande att hörseln tappar så mycket av de höga frekvenserna med tiden.

Sist jag testade lite olika frekvenser så blev jag faktiskt lätt illamående och då spelade jag ändå inte högt!

Bättre att lyssna på musik som sagt
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:21:39  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Uscha, prova krypa under ett bord som är hörnplacerat... HUGA säger jag bara.

Jag kommer aldrig lägga ut mycket stålar innan jag har full koll på akustiken.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:22:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
mapem

När du sedan har gjort lite akustikreglering så kommer du att märka att flera av dina problem är som bortblåsta . Kostar kanske 500-1000 bagis och kommer att vara bästa uppgradering hittils.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:37:26  Show Profile Send mwali a Private Message
Är man under 50 och inte hör över 10-12 000, så finns det minst fyra alternativ:

1. Dina föräldrar har också dålig hörsel
2. Du har dålig akustikreglering
3. Du har skjutit mycket utan hörselskydd eller motsv
4. Din anläggning suger

En sak är dock säkert - du är kabelskeptiker.....

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/08 :  07:48:27  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej mwali! Ytterligare alternativ:

5. Jag är snart 60 bast
6. Jag har tinnitus

Men jag hör faktiskt skillnad på kablar...min eventuella kabelskepticism inskränker sig till att ifrågasätta om det är värt att betala väldigt mycket pengar för lite bättre kablar. Har man som jag Naimförstärkare finns det ju bara ett kabelval för övrigt. Enligt Naims rekommendationer i alla fall (som jag inte följer).

De här stående vågorna är inget jag normalt lider av vid musiklyssning. Bara ibland och med vissa skivor känns en del bastoner överbetonade. Det är oftast lätt att följa basgångar och urskilja olika instrument även i basen, och en kontrabas låter helt rätt.

Jag har aldrig haft så bra ljud som nu, med Naim CD3, Naim nait3 och Neat Petite III. De små petiterna går djupare och är renare i basen än någon av mina tidigare högtalare, som har varit Infinity Kappa 5, Carlsson popboxar och Rega Ela. De är förbaskat bra helt enkelt.

Micke, du har nog helt rätt. Jag har ju läst din kokbok. Den bästa uppgradering jag kan göra har säkert med akustiken att göra. Anläggningen är bra, jag är nöjd. Får fundera på vad som kan göras åt rummet utan att vända upp och ner på det. Det är ju inte bara jag som bor där, bör tilläggas.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:57:15  Show Profile Send mwali a Private Message
Aha du har neat!! Kolla på Audioconcepts akustikpaneler i så fall. De visade ju ganska intressant diffusorer och absorbenter på mässan.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:18:08  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag är 32
Jag har tinnitus
Jag hör nära på 20.000

No hay banda!!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:58:56  Show Profile Send mapem a Private Message
Grattis molsson, men vänta bara, det blir värre med åren...

mwali, yes, jag har neat, inhandlade hos sagda firma. Tack för tipset om deras akustikpaneler, men det är nog uteslutet hemma hos oss. Vi har redan väggarna upptagna av annat.

Nä, det blir väl till att försöka trixa lite med placering, soffor, mattor och sånt. Eller låta det vara som det är och stå ut med det. Och aldrig mera spela testskivor....jag ska nog i alla fall försöka hitta en lyssningsplats där alla bastoner hörs någorlunda.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:30:33  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Man har ju sin anläggning för att lyssna på musik, och det är ju helt underbart.

Men nu hade jag laddat ner en testskiva med en massa ljud för ett tag sen. Och så var det dags att testa lite. En ytterst obehaglig uplevelse!

Först kunde jag konstatera att mina små stativare gav ljud ifrån sig redan från sådär 35 Hz. Och det var ju trevligt. 40 Hz lät riktigt trevligt. Men vid 50 Hz var det alldeles tyst. 60 däremot dånade med tordönsstämma. Och så vidare

Så provade jag samma toner men flyttade mig i rummet. Det är bara att konstatera - stående vågor som i vissa punkter släcker ut ljudet helt, i andra gör det dubbelt så starkt. Högtalarna klarar nog att spotta ur sig ljud hela vägen från 30-35 och uppåt - ganska jämn kurva tycks det vara också - men rummet trilskas med att inte återge alla toner på samma ställe.

Men det allra värsta - och nu handlar det om mig själv och inte högtalarna. Jag hör ingenting över 12 000 Hz!

Efter denna deprimerande upplevelse gömde jag testskivan långt ner nånstans och återgick till att njuta av musiken. Det lät hur bra som helst! Puh!


Skönt att musiken fortfarande lät bra trots din tunga upplevelse med testskivan.

Men jag tänker faktiskt utmana den stora hemska demon som heter rumsresonanser, ta tjuren vid hornen. Jag tänkser försöka få svart på vitt vilka brister mitt rum har. Jag har tidigare gjort små - men dock - förbättringar av rummet och tycker nu att rummet är ok, men jag är medveten om att det finns jobb att göra fortfarande i området under 100 Hz. Därför undrar jag helt enkelt om du har något bra tips på en testskiva att ladda ned.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:00:11  Show Profile Send molsson a Private Message
jotack, jag vet :/ Jag vågar snart inte göra hörseltester längre.

No hay banda!!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:03:26  Show Profile Send mapem a Private Message
Här är den testskiva jag använde. Bink Audio Test. Det finns säkert fler om man letar på nätet.

http://ftp.heanet.ie/pub/binkster/full_cd.zip
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:33:58  Show Profile Send Belker a Private Message
quote:
mapem

När du sedan har gjort lite akustikreglering så kommer du att märka att flera av dina problem är som bortblåsta . Kostar kanske 500-1000 bagis och kommer att vara bästa uppgradering hittils.

Micke

Har svårt att se hur basens ojämnheter ska kunna fixas med akustikreglering till den summan.

Övertyga mig mer än gärna om motsatsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000