HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare SP31.7 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/04 :  01:52:15  Show Profile Send radiuz a Private Message
Vet att flerkanaligt kanske inte diskuteras här men det gäller ett annat problem. Jag köpte en Primare processor (modell SP31.7) av Bestsound annandag Jul detta år, dom hade rea på deras 3 sista ex av denna processor. Slog till direkt då jag var ute efter en Primare förstärkare med surround möjlighet.

Priset för denna var 16500:- och det var inget begagnat ex. En helt ny oöppnad, alltså ett riktigt grymt kap! Tills jag kom hem med den..

Har aldrig varit bekant med Primare produkter tidigare och hade läst att de förekommer lite buggar hit och dit. Hoppades självklart att mitt ex var felfritt men ack nej.

Slog på processorn med strömbrytaren under och "PRIMARE" lyser i displayn, sedan gick den till standby som den ska göra. Körde igång den via den medföljande fjärrkontrollen och allt verkade fungera smärtfritt.

Efter någon minut påslagen märkte jag att inte fjärren fungerade längre, trodde problemet var fjärren först men efter jag testade knapparna på processorn och även volympotten / ingångsväljaren hände inget alls. Trodde hela processorn hade låst sig och att jag kanske hade kommit åt en "OSD" knapp eller dylikt.

Stängde av processorn via strömbrytaren under och prövade igen, nu stog det "PRIMARE" i displayn som tidigare men inget händer... Den ville ej gå till standby.
Skrev om detta problem på ett annat forum (component) och fick en rad olika tips. Ett tips var att ha den avstängd och ingen strömsladd i ett bra tag då kanske en "DSP" hade hängt sig.

Prövade detta och fick igång den, glad var man tills man pillade på någon knapp via processorn. Tänkte att det var fjärren som gjorde att den blev skum. Men återigen samma problem!

Skrev till Hasse på Audioactive och förklarade problemet, tydligen var det en såkallad "trasig DSP" och var tvungen att lämna in den på service tråkigt nog.

Efter en liten resa på t-banan till Bestsound lämnade jag då in processorn. Nu idag har det gått över 1 månad sen jag lämnade in den och skrev ett brev till Bestsound för att höra om något hade hänt.

Fick svaret att Audioactive inte kan hitta vad som är felet?? Samt välja mellan att få tillbaks den eller förklara problemet igen.
Ja självklart ville jag inte ha den tillbaks då jag hade prövat allt (alla tips) för att få igång den i en hel vecka. Så jag berättade problemet en andra gång.

Skulle behöva lite tips hur jag ska gå till väga med det här problemet, tycker det är lite dåligt när man köpt en helt ny produkt som ej fungerar korrekt och får vänta en sån här lång tid på att något ska hända. Om nu inte Audioactive kan hitta problemet vet jag inte hur jag ska göra. Normalt sätt skulle jag få en helt ny SP31.7 skrev Audioactive, men då det är en utgående modell och inte finns längre gick det ej.

Är mycket tacksam för svar! Hoppas det är läsbart det jag skrivit.

/Mvh Chrippe

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - radiuz on 2005/02/04 01:54:57

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/02/04 :  07:26:01  Show Profile Send dali a Private Message
Kräv en ny. Om de kan upprepa problemet men inte fixa det så är det självklart att du ska få en ny. Om de inte kan upprepa problemet är det svårare, då kan det vara någon annan utrustning som ställer till det för dig, prova koppla ur alla andra komponenter (DVD-spelare, CD, slutsteg etc) och se om det påverkar. Koppla sedan in alla prylarna en och en, testa, koppla in nästa osv.

EDIT: Häpp, läste inte hela inlägget, du kunde alltså inte få en ny. Då kan du få tillbaka pengarna eller så kan du byta till en annan produkt. Jag rekommenderar Rotel, de krånglar i princip aldrig.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2005/02/04 07:28:30
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:07:43  Show Profile Send radiuz a Private Message
Testade även det, kopplade ur allt i rummet i princip men fortfarande samma problem. Skulle inte vilja ha pengarna tillbaks då det är ett kap för dom pengarna. Ska se hur det går! Rotel är nog inget för mig.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:58:22  Show Profile Send dali a Private Message
Inte mycket till kap om den inte fungerar ... har de verkligen inte en enda kvar att byta den mot? Då får de väl fixa en nyare modell till reducerat pris.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/04 :  18:26:45  Show Profile Send radiuz a Private Message
Nej det är ju inte det! Jag köpte det sista exet, fanns bara 3 ex och dom gick åt direkt. Hade nog tur att jag fick tag i mitt ex.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:26:09  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jag förstår dig inte, verkligen !!!
Hur kan du påstå att köpet av en trasig processor är ett
kapp ??? fattar inte och du får ursäkta mig !
Det är ju om dina pengar det handlar om, pengar som Bestsound ville åt
genom att realisera denna processorn, eller hur ?
Meningen var också att du ska få valuta för dina pengar i form av bra ljud och inte en metall låda som lyser PRIMARE !!!
Detta fattar jag inte ! jag skulle faktiskt vända på affären om jag inte fick som jag ville. 16,500 kr för en låda... OTROLIGT !!!

Edited by - bibi50 on 2005/02/04 22:30:19
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:12:42  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Tycker att det är horribelt att inte Primare själv
går in och ger dig en ny (av den nyare modellen alltså).
Din kom direkt från fabriken och var kass alltså skall du,
i mitt tycke, ha en SP31a och en ursäkt.

Bestsound står ju som en åsna mellan två hötappar.
Vill inte stöta sig med kunden och vill inte gå på
Primare för hårt.

Ljudshopen.se verkar ha kvar SP31.7 likaså Pause ljud och
bild.....bara för Primare att ringa dom och ta tillbaka
en och skicka till dig.

Hoppas att det löser

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:49:07  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Att få en ny SP31 känns väl överdrivet och då mer troligt att man får pengarna tillbaka helt enkelt. Visst det är tråkigt att den strular och helst vill man att den ska bytas ut direkt men finns det inga på lager så blir det svårare. Hittar man inte felen där så är det svårt att felsöka också. Produkten är köpt till halva nypriset vilket gör ett byte till SP31 överdrivet i mitt tycke.

Hoppas dom kan hitta felet eller tex byta nån processor del så du får tillbaka det helt eller begära pengarna tillbaka.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/05 :  05:27:34  Show Profile Send radiuz a Private Message
bibi50 : Inte så jag menade direkt, anser den är ett kap OM den fungerar. Dessa processorer hittar man beggade för 19k och en NY för 16500:- är ett kap om den nu fungerar. Men så är ju inte fallet just nu.. Får se hur det blir nästa vecka om Bestsound tar tag i detta, även Audioactive! Det som jag tycker är uselt är att jag var tvungen själv att kolla läget, fick ingen information alls från Bestsound hur det hela var. Är det service?

En ny SP31 skulle lösa problemet snabbare då det är i princip exakt samma processor förutom nya designen. Men får se hur det blir nästa vecka somsakt..

Tack för svar!

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - radiuz on 2005/02/05 05:28:44
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:25:00  Show Profile Send bibi50 a Private Message
radiuz: du förstår att detta var ett kap OM processorn var välfungerande, och det är du som markerar OM... men nu råkar den vara trasig och då är det inget kap alls utan skrot för 16,500 kr.
Bestsound borde skämmas för att sälja skrot och det är i deras intresse att lösa problemet snarast möjligt till din fördel- dålig reklam är det sista Bestsound vill ha. De har suttit på dina pengar en månad utan att du erhållit någon valuta för dina pengar, bara detta borde göra att Bestsound skulle ordna en nyare processor och be dig trevligt om ursäkt. Annars vad har Bestsound för roll och funktion ? att köpa skrot och sälja den vidare utan att garantera någonting ? Det kan vem som helst göra. Bestsound borde göra sitt yttersta för att göra dig nöjd just i dessa tider när världen krympt och man kan handla via internet var som helst i världen. Du är en kund och som sådan borde du använda din makt
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:32:21  Show Profile Send radiuz a Private Message
bibi50 : Håller fullständigt med dig! Självklart anser jag den inte som ett kap då den är pajj. Ska prata med Bestsound i veckan eller idag. Börjar bli en aning sne, dock har man rätt lång stubin. Trodde Bestsound var en av dom bättre butikerna när det gäller service. Dom har inte lagt ner nått besvär alls tydligen!

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:12:05  Show Profile Send Signature a Private Message
Snoddas
"Ljudshopen.se verkar ha kvar SP31.7"

Är inte så hemma på Primares modeller men tycker att dom verkar intressanta och lovordade. Undrar dock om inte Ljudshopens modell är en äldre modell än SP31.7?

Är det någon som vet?

Om det skulle vara 31.7 som dom visar på hemsidan så antar jag att försteget och slutsteget är ett klipp om inte röklukten är för påträngande.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/02/06 :  20:31:06  Show Profile Send weezer a Private Message
Utförsäljningen var en B-stock, har jag hört, men det har nog inte med saken att göra , tror jag...hoppas det löser sig för dig iallafall.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:43:09  Show Profile Send radiuz a Private Message
Så Bestsound sålde alltså ut trasiga processorer eller ex som strulade? Förstår inte vad som menas med "B-stock".

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:09:30  Show Profile Send radiuz a Private Message
ÄNTLIGEN!! Hämtar den imorgon. Fick svar från Bestsound efter lite klagandes. Dom anser dom inte har gjort något fel alls, och att jag ska klaga på Primare att det tagit sådan lång tid. Aja, huvudsaken är att den fungerar iaf. Btw weezer : det var helt NYA SP31.7or som såldes ut. Slutstegen och DVD-spelarna var en "B-Stock", han skrev det i mailet. Så nu hoppas jag att det blir ett KAP! :)

EDIT : GÖSSES!! Fick ett nytt mail från Bestsound och han i butik hade kopplat upp den för att kolla om den fungerade, och gissa vad som händer? Jo samma PROBLEM!!
Nu är han förbannad i butiken och ska snacka med Hasse på Audioactive.

Känns som om detta ALDRIG kommer att ta slut.

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - radiuz on 2005/02/08 17:20:48
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:54:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
EDIT : GÖSSES!! Fick ett nytt mail från Bestsound och han i butik hade kopplat upp den för att kolla om den fungerade, och gissa vad som händer? Jo samma PROBLEM!!
Nu är han förbannad i butiken och ska snacka med Hasse på Audioactive.
Gösses är nog rätt utryck i denna soppa radiuz!
Men det var jäkligt bra att butiken testade den innan du fick tillbaka den, man skickar inte tillbaka grejer till kund som är trasigaJag hade också blivit förbanad på dem om jag jobbat i butik. Det är ju Best Sound som får ta skiten av kund pga att inte Audioactive sköter sina reperationer korrekt och sådant ska man inte tolerera. Nu är det verkligen upp till Audioactive att ta tag i detta!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:09:15  Show Profile Send weezer a Private Message
quote:
Så Bestsound sålde alltså ut trasiga processorer eller ex som strulade? Förstår inte vad som menas med "B-stock".


Pastar från ett PM jag fick från en kille...


quote:

Köpte också ett 30.3 steg + en SP31.7 från BestSound då det var riktigt trevliga priser Dock så var ju detta ett engångstillfälle då dessa modeller kom från det s k B-stock. De fick man dra ur dem men de svarade ändå. Fick förklaringen att de kan förekomma skönhetsfel på prylarna som t ex repor och dyl. Har inte sett något på mina prylar, var i toppenskick så det är bara att tacka.

Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:31:43  Show Profile Send radiuz a Private Message
Nu verkar det äntligen hända något! Audioactive har bett om ursäkt och en helt NY processor byggs till mig. Kan bli en SP31 men det kunde inte Bestsound lova. Detta är nog slutet på denna soppa!

weezer : SP31.7orna var i helt nyskick från fabrik förutom stegen och dvd-spelarna. Nu blir det dock en NY till mig! :)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:23:46  Show Profile Send weezer a Private Message
Grattis, och får verkligen hoppas att den fungerar som den ska. Jo jag köpte från utförsäljningen åxo, ett A30.3, alldeles nytt och fint det me´.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:05:59  Show Profile Send nurfen a Private Message
Man får verkligen hoppas att de inte tänker tillverka en ny SP31.7 bara för dig - det måste ju bli dyrare än att bara ge dig en SP31:a Hoppas du får den snart! Jobbig historia.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:08:33  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Helt korrekt av Audioactiv/Primare.
Du skall inte behöva lida för att "skiten" inte funkar...
Nu håller vi tummarna för att du skall få
en SP.31a.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:11:15  Show Profile Send radiuz a Private Message
Hoppas också att få en SP31! :) Men men, huvudsaken är att jag får en fungerande processor. Återkommer när jag väl fått den.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:20:06  Show Profile Send bibi50 a Private Message
radiuz: faaaan vilken lång stubin du har, du är verkligen värd all respekt ,
Hoppas att denna gång, kommer du att nå till din Nirvana.
LYCKA TILL !!!
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2005/02/09 :  01:09:03  Show Profile Send radiuz a Private Message
bibi50 : Dom som känner mig säger så ;) Har en extremt lång stubin kan jag säga.
Tack! :)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000