HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Artistry.......VARFÖR???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  11:41:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag var en gång importör av dessa underbara högtalare. Så jag är lite partisk. Men jag var också impotör av kablar. Och där hittade jag nu bättre samt billigare. Då skrev jag det också. Så jag är inte partisk mot mina egna öron. Jag säger vad jag tycker ärligt utan skygglappar..

AA som vi kallar dom nu är den absolut bästa högtalaren jag någonsin stött på. Dom kan göra saker som andra bara drömmer om. OM MAN HAR RÄTT ELEKTRONIK ditsatt..

Då jag hittade dom så var dom helt okända i stort sätt. Och alla sa då att "dom är så lätta att driva" osv.. Detta gick jag på som impotör..

Det provades med massor med elektronik.. Även erkänt starka saker.. Inget fungerade helt.. resultaten blev bra men inte kanon..

Nu flera år senare så står det helt klart detta blev fel PGA att AA är MYCKET MYCKET svårdriva. Alla nu säger detsamma om dom. En del säger man kan köra 1000w i mellanreg och dom njuter.....

Detta vet man idag...
Idag vet man också att steg som typ Classe som går att köpa billigt driver dom lätt. Även nuvarande importör samt Mats i umeå kan detta faktum idag...

Så nu till min fråga. Varför slår inte en högtalare som kan skapa ett BEHOV i åratal efter en spelning??
Vad gör att en produkt kan förbli helt ute i kylan bara för att dom inte sattsar på marknadsföring eller hifi tidningar osv???

Varför förblir denna underbara högtalare en outsider fast den skulle göra slarvsylta av allt i sin närhet med rätt steg som driver samt omsorg runt omkring.. Vilket Mats i Umeå och välljuds Henrik borås idag säker både kan o vet...

Jag törs påstå att det inte finns en o samma högtalare som kan allt i samma paket som en AA högtalare...

Jag har sett mina gamla demo högtalare stå i månader på nätet för ynka 30000kr.. En summa där flera köper en golvare för.. Jag förstår inte hur detta kan ske.. Om folk bara anade vad som står där.. ojoj.. Dom kan trolla dessa burkar....

B&W har ryckte att vara skitsvåra att driva.. Samt kännsliga på elektronik lite i allmänhet just vid drivandet.. Dom säljer ändå. Folk blir glada om dom får se toppmoddelerna i sina stereos..
Dom är inte billiga direkt. Och inte billiga att få välspelade steg till..

Men AA försvann helt PGA missgrepp ifrån mig samt andra före mig i kjedjan..


Så hur kan en av högtalarhistoriens finaste byggen inte slå?? Hur kan det stå i månader till salu för småpengar?

Detta är en högtalare som jag gissar kommer bli en som senare renoveras upp av folk för dyra pengar då dom försvinner ut i historien. Jag är säker.. En dag då dom inte finns mer och folk "upptäcker" dom.. om jag lever i 20 år till kommer jag få se detta ske och säga..(kanske kommer nya av samma slag)

"Vad va det jag sa"

Så min fråga. Hur kan detta ske?? Pris?? ja många har inte råd. Men den mellan modellen kostar väl runt 80000kr.. där köper många sina burkar...

MVH
Tobbe



Driver Mayros hifidagis

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:01:04  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Har inte hört ett par Audio Artistry men däremot ett par Linkwitz Phoenix.
Saxat detta citat från Linkwitz FAQ-sida som finns på:
http://www.linkwitzlab.com/faq.htm
quote:
The sound of the PHOENIX is directly comparable to the Audio Artistry Beethoven-Elite and Beethoven-Grand. Both are 4-way active systems, with additional drivers for the frequency range below 250 Hz, and intended for larger rooms and even higher playback levels, or lower non-linear distortion when at the same volume level as the PHOENIX. In all other aspects, like timbre, resolution, imaging and dynamics the three speakers are almost indistinguishable.


Så för er som vill ha ett par Audio Artistry utan att betala flera hundra tusen så kolla in http://www.linkwitzlab.com/builtown.htm

Enligt Linkwitz själv ska ju tydligen Orion vara bättre än Phoenix...Dessutom spelar han ju själv numera på Orion i stället för AA Beethoven....

Edited by - Nicke on 2005/02/06 12:03:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:01:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
utan marknadsföring vet folk inte att högtalaren finns eller hur bra den är, om de inte själv lyssnat på den...så enkelt var det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:08:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har lyssnat på AA Beethoven och jag har hört mycket som låter betydligt bättre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:19:24  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Rydberg skrev:
quote:
Jag har lyssnat på AA Beethoven och jag har hört mycket som låter betydligt bättre.

Låt mig gissa lite....hmmm...
Börjar på "I" och slutar på "no" ??
Stämmer det?
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:35:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Mayro: Jag har sett dina Dvorak på annons, bra pris. Det tråkiga för dig är att herr Linkwitz har släppt ritningarna till dessa!!! Jag håller för närvara på att bygga ett par, undantaget mina basar som är betydligt större (dubbelt så stora). Priset på mitt bygge blir inte ens en bråkdel av nypriset, faktiskt under 10%.

En annan faktor kan vara att dom flesta som är intresserade av dessa dipoler bygger Orion som är direkt jämförbara med AA´s topp modeller.

Jag kommer precis som du beskriver att driva dessa med brutal effekt från ICE.

Om folk fick höra dessa högtalare så tror jag det skulle bli tyst om pip över en natt. (tror eftersom jag inte hört pip)

/MvH
Johan
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:35:36  Show Profile Send mayro a Private Message
Om jag igen säger det som rätt tydligt har redan skrivits..
Dom som idag hört dom har endast troligen hört dom UNDERFÖRSTÄRKTA!!!!

Jag tycker mig skriva att JAG och kjedjan tidigare har gjort fel ifrån start med dom.. Dom skall ha betydande krafter till mail panel.. BETYDANDE...

Men ett stort Clase driver dom.. 300w-400w klarar dom lätt. Classe är bra att driva tunga laster vilket som idag är en sak som bevisats..

Den sidan där orion osv visas på är samma tema som vi som ifrån början köpte till fullo.. MEN!!!!

Det har visat sig över hela världen det inte gick att driva AA med småsaker... Sätt er och tjatta med ägare till AA så får ni nog svaret på denna fråga..

Sedan en stor sak angående Bethooven..
Dom kräver inte bara efekt. DOM BEHÖVER MER O MER efekt.. Som sagt. Prov med 1000w per högtalare sker tydligen med kanon resultat...

En vanlig klara sig med 300-400w per högis..
DVS två classe av 3-4 hundra w driver...

En mindre modell såsom dvorak klara sig med detsamma.. Så en beg investering runt 50000kr driver et system...

Sedan så har Mats i umeå numera tittat på filtertekniken där spänningen in i filtret kan tydligen förbättrs.. Men detta har jag bara hört ryktesvägen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:39:38  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
U1 skrev:
quote:
Mayro: Jag har sett dina Dvorak på annons, bra pris. Det tråkiga för dig är att herr Linkwitz har släppt ritningarna till dessa!!! Jag håller för närvara på att bygga ett par, undantaget mina basar som är betydligt större (dubbelt så stora).

Är det PMTM1 du menar?
http://www.linkwitzlab.com/proto.htm#PMTM1

Edited by - Nicke on 2005/02/06 12:40:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:39:51  Show Profile Send mayro a Private Message
OBS..
Det är INTE mina som säljs.. Jag känner inte ens han som numera äger dom.. Jag bara har sett dom.. Dom var mina demosar en gång för länge sedan..

Och jag har inte något med dessa AA att göra idag.. INGENTING.
Jag bara undrade lite över hur dom kan komma bort som dom gör..Det är ett fantastiskt sätt att göra en högtalare på som slår ut allt jag hört på alla parametrar..
Men tyvärr med mycket effekt...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/06 12:43:22
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:41:01  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Om folk fick höra dessa högtalare så tror jag det skulle bli tyst om pip över en natt. (tror eftersom jag inte hört pip)





Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:44:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nicke> Oh nej, det finns ett helt gäng andra högtalare som jag har tyckt låta bättre. Acapella, B&W, Ino mfl

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:55:18  Show Profile Send U1 a Private Message
Nicke: Yes, det är PMTM1, dom har identiska element och delningsfrekvens. Allt jag kan googla fram tyder på att det är samma högtalare. (ska kolla baffel måtten, tror dom är identiska, dock ej höjden men den bör inte göra någon större skillnad på baffel steget)

Baltazar: Förstå mig rätt, jag tror inte Ino är en dålig högtalare på något sätt, säker helt lysande om man läser vad ägarna tycker. (jag hoppas få höra ett par innom kort)

Dock så misstänker jag att Guru Linkwitz är en av de mest kompetenta kostruktörerna på jorden. När man läser hans hemsida så börjar man förstå vilken kunskap mannen sitter på. Att han sen visar och förklarar allt han kommer fram till för allmänheten är beundransvärt!

Det finns två konstruktörer som jag hyser den yttersta respekten för och den ena är Linkwitz och den andra är herr Pass. (finns en hel del till, kanske snart Öhman)

MvH
Johan



Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:59:45  Show Profile Send mayro a Private Message
Rydberg...
Du får snudd berätta var du hört bethooven. Det finns två par mig veterligen i svedala..Och det ena systemet har nog lirat rätt ok med Ayre..

Förlåt tre system.. ett activ också med muse som driver.. 150w.. och det räcker inte i kraft...

Ett driver av Ayre elektronik.. Som finns i norrland.. Muse driver i Borås.. Och är som att stoppa en filkamotor i min stora chrysler 57á det skulle inte gå.. samt ett system i Sthöm där det blivit helt fel då ägaren har för stor tv samt en hel del problem med alla saker som står runt om bakom.. Och alla som spelat dipoler vert man inte kan ha saker bakom ena och helt anorlunda bakom den andra.. det är dipolens grundlag att vara så lisidiga som möjligt är... Ett enda fönster bakom ena högtalaren kan skapa otroliga problem med fokus o sne ljudbild osv osv.. djupledsinfon ska vi inte tala om...

Så om du hört i norr så har du förmodligen hört det ända systemet som spelat lite ok.. Men även där har numera det kommit in mera kraft. Eller är på väg.. Men detta är rykten. jag vet inte hur detta ligger till...

Så rydberg.. Du får nog berätta vilket av systemen du hört på.. Så kan jag nog förklara varför det inte stämmt..

Jag har hört då det stämmer till i alla fall 70 %.............. Och det är en sagolik upplevelse..

Sedan tror jag inte att folk kommer följa dom byggtips som finns på siten av linquist... För det blir nog mer påkostade kablar än lampisar troligen.. Jag skulle hemskt gärna vilja få komma och höra på en fördig hemmabyggd?? kan man tigga till sig en inbjudan???? Jag är seriöst nyfiken.. Jag har faktiskt funderat på att bygga en själv..

Men med bättre kablar osv självklart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/06 :  13:30:49  Show Profile Send vole a Private Message
Det är skrämmande ibland vad som försvinner i "main stream" linjen !
Dock så är det ofta så som det påtalas här, dvs. marknadsföring för att medvetenhet ska skapas är viktigt.

Sverige är ett förhållandevis litet land och det kanske är rent av så att det varken finns möjlighet till att bilda sig en uppfattning om vad som just ligger utanför "main stream" eller, att rädslan existerar för att lägga en större summa pengar på något som inte går att lyssna på i var och varannan hifi butik.
Det kanske ofta är så att man lätt bli hemma blind och då söker sig till de butiker som ligger runt "hus knuten" och det är ju inte alltid man då får ta del av "icke, main stream" produkter.

Det finns dock personer i denna (hifi) värld som tar sig tid för att åka land och rike runt för att finna vad de söker och det är ofta när vi andra får ta del av detta på något vis (ex. hififorum) som skapar nyfikenhet hos oss icke "vagabonder".

Så mayro, detta fenomen som du beskriver här är inget nytt !

mayro, om dett är AA Dvorak som du menar så är det kanske inte så svårt att förstå att de fortfarande ligger ute på annons, detta pga att det är ju inte "gratis" att köpa på sig elektroniken som behövs för att driva dem och det är kanske inte det första man har i åtanke när man ska lägger upp 30 000. Vid detta menar jag att den stora massan av oss endast sitter på antingen integrerad förstärkare eller försteg/slutsteg (varierande prisklass).

Till slut vill jag säga att beundran är stor för de människor som inte alltid tar vägen som är utsatt på kartan !!!





All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/06 :  13:40:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mayro> Jag lyssna på systemet som fanns/finns i Sthlm och det lät väl inte dåligt men inte heller helt bra enligt mig. Lite för hårt och vasst, kanske en aning trattigt också.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/06 :  14:00:09  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Enligt mig spelar det inte någon roll hur underbar en högtalare låter om bara 0.5% av marknadens förstärkare kan driva den. Sådana högtalare är feldesignade och får vad de förtjänar på marknaden, folk skyller nog på högtalaren om det inte låter bra trots att det är förstärkarens fel.

Köper jag en högtalare med nominell impedans på 8 ohm vill jag inte se 1 ohm vid någon frekvens.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/02/06 :  14:19:47  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har ett Phoenix-system hemma och jag kan inte känna igen att de skulle vara direkt effektkrävande. Kör med 75+75+100 watt per kanal och det räcker och blir över tycker jag, möjligtvis att ett svettigare bassteg inte skulle göra ont. Mina har helt aktiva filter medans de vanliga Beethoven har passiva filter i toppen, vilket automatiskt gör dem mer effektkrävande.

Annars är de utan tvekan de bästa högtalare jag hört. I mitt gamla rum (översta bilden) lät de i mitt tycke helt underbart. Nu flyttade jag för någon månad sedan och tycker inte att det är alls samma "släpp" i nya rummet. Har inte orkat/hunnit experimentera så mycket med placering, dämpning osv än så hoppet att det ska bli lika bra finns än.

Jonas



Så här ser det ut i nya rummet än så länge. Djungel George gör sig bra genom ett par Phoenix...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/06 :  14:30:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Dom kräver inte bara efekt. DOM BEHÖVER MER O MER efekt.. Som sagt. Prov med 1000w per högtalare sker tydligen med kanon resultat...

Hmm, hur galet högt behöver man spela för att få högtalarna att spela ut/släppa? Låter som ena riktiga detaljslukare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/06 :  14:48:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker dom låter mycket bra. Befriande att slippa lådor som mumlar.
För min egen del så är AA Beethoven den högtalare som kommer närmast mitt ideal.
Reportage: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31831

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  15:31:34  Show Profile Send mayro a Private Message
det är inte för att få dom att spela högt. det är för dom just blir såsom rydberg säger ljusa och hörde i mellanreg o topp .. det systemet rydberg hänvisar till är numera inte desamma längre sedan ägaren "hittade" felet.. Dom behöver mera mos..

Angående filter..

Ja där är du nog på samma tråd som Mats o Henrik är som idag har importen av dessa högtalare...

Dom har funnit att där finns stora fel som gör dom till tuffa laster.. Så suopersteg som skulle driva vad som helst till vanvett räcker helt enkelt inte..
MEN MED SAKER SOM DRIVER!!! Då mina herrar.. Då.....ojojoj.. ni som inte hört skulle totalt fråga er varför inte alla bygger sådana..

Hoppas mats o henrik kan lösa detta dom försöker nu med hjälp av Tunga namn på marknaden..

En sak angående linquist som gör jag LITE (Läs mycket) ifrågasätter hans kunskaper ibland är just fenomenet han bygger en högtalare med vanliga strömförsörjningar som är ifrån datorvärlden enligt uppgift...?knepigt. Att bara ta vad som helst??

Sedan at bygga en så fin högtalare med ett filter som ligger som en stor last.......Borde han klarat bättre enligt mig i alla fall med hans kunskaper..

Angående stora dyra steg...

Du har helt rätt... dom bör gå att spela med mera vanliga steg...
Classe driver. skulle tro även Adcom..Parasound mm skulle klara dom.. Två gamla DenonPOA 3000 (Fina gamla klass A steg med värmen uppe i över 50grader..200W samt last stabila)samt Accuphase skulle också gå tror jag...Men allt är dyrare än en liten integrerad..Svar ja..

Men jag skrev nog inte om detta för den som sitter just med mindre system utan för andra som mig som spelar större system..

Men att detta kanske kan vara en skojig läsning även om man inte själv har råd eller ens lust att spela så stora system..

Som flera kanske ser så öppnar jag trådar om flera saker som finns. Inte bara en superkablar som är en highend kabel i topp mot vad som helst.. Jag skriver även om Denver.. för 995 kr.. som alla kan skaffa sig om budgeten är låg.. Jag tar mig också friheten att skriva om en liten stärkare ifrån kina som jag fick nöjet att prova här hemma. Jag kommer då mitt system blir klart ta hit ett par PCM högtalare som imponerade otroligt på mig för sitt pris.. Detta för att verkligen höra vad en billigare burk kan göra..

Men nu skriver jag också om RIKTIG high end.. Jag har inga skygglappar. Och kommer aldrig skaffa mig det heller. Så det får läsaren stå ut med.. Jag är en nyfiken djävel som är en av dom som reser till kalmar för att bara själv få höra en Mesa boggie rör spela efter jag läst om den..
Jag har även rest ända upp till Ezon i norrbotten för att höra hans system .. enkom för detta!!! Och se hans verkstad o enormt fina cd skapelse.. VILKET KUNNANDE!! WOW... ingen passerar denna cd oberörd... ingen...den ser ut som ett smycke...

detta för jag har intrese...

Så mina vänner.. Jag tar mig friheten att röra mig lika vant o trevligt i samvaron med folk som har superdyra saker som en som tvinnar trådar själv.. Inget är utan intresse.. Jag reste hem till lasse på clue.. jag reste till mats i umeå för att höra hans magnepan innan AA kom dit... Jag åkte till en kille i upplandsväsby som spelade amplefix osv för att kunna få höra hans nya QRS stativare osv osv osv..Jag kan inte ens minnas alla resor jag gjort i hifins namn..Halleluja...
Hifi är inte en bestämd riktining.. det är ett stort stort flöde av information o kunskap. Vilket jag inte vill missa en enda del utav genom att ta på mig skuggisarna och bestämma mig för "sanningen"..

Dom som ännu inte förstår att jag har ett genuint intresse och kan en del. har hört en del. samt även haft nöjet att genom åren fått röra mig fritt hos hififolk med enorma ekonomista resurser men också hos vanliga bör snart börja förstå att detta inte är en massa goja om tyckande till höger o vänster som grundar mina intryck samt åsikter..

Om någon säger en PIP (Vad detta nu är..jag vet faktiskt inte? är en superhögtalare så kommer jag garanterat försöka få höra en sådan....

Men Jag har också hört bara.. OCH JAG REPETERAR BARA main panel på just dom dvorak som står på hifimag spela ut ett par
Avalon edelon bli totalt utspelade så leverantören fick hämta tillbaks dom igen...Detta på ett för många oupnåeligt sytem bestående av AR rörsteg samt försteg.. Sammankopplat med Silversmith via wadia största spelare.. inte något en kisse burit in direkt..

Och detta med bara MAIN panel....På en Dvorak....
Inte ens hela systemet.....

Det är en betydande prestation kan jag lova.. Avalon tillhör inte det vanliga main streem sortimentet direkt.. Det är topp saker ..

Så om man bestämmer sig för atyt saker är fel ifrån en lyssning så kan allt bli fel..

En volvo kan ha en årsmodell som är fel.. Men detta rättas till.. Folk bestämmer sig inte för att volvo alltid är skit.. Jag har hört underförstärkta B&W spela så fruktansvärt illa så det liknar ingenting.. Ska jag dömma ut dom då?
Svaret är nej. Jag inser något är fel och försöker få höra dom under andra bättre former..

Detta går ju inte med AA högtalarna. Men min fråga blir ändå som den va ifrån start...
Hur kan en så fin högtalare totalt bara rinna ut i sanden.. helt otroligt enligt mig...

Oj vad skoj det skulle var att få höra en hemmabyggd AA..

MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  15:34:15  Show Profile Send mayro a Private Message
jipii. Jag ska få höra en hemmabuggd!!! Tackar.. fasiken vad roligt..... Vilken röta.. det blir också NÄRA mig för en gång skull...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/06 :  17:39:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
det är inte för att få dom att spela högt. det är för dom just blir såsom rydberg säger ljusa och hörde i mellanreg o topp .. det systemet rydberg hänvisar till är numera inte desamma längre sedan ägaren "hittade" felet.. Dom behöver mera mos..
Du menar alltså att bara genom att byta slutsteg till sådana som kan lämna högre effekt så blev ljudet mindre hårt, vasst och trattigt? Vad har det med effektreserv att göra så länge inte förstärkarna drivs till klippning?
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/06 :  18:50:21  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
U1:
quote:
Nicke: Yes, det är PMTM1, dom har identiska element och delningsfrekvens. Allt jag kan googla fram tyder på att det är samma högtalare. (ska kolla baffel måtten, tror dom är identiska, dock ej höjden men den bör inte göra någon större skillnad på baffel steget)

Har själv kommit till den slutsatsen att det nog i stort sett är ett par Dvorak.

Håller själv med med ett par dipoler typ PMT1 med passiv delning mellan diskant och bas/mellan sen ett par W-subbar med två dynabel-tolvor i varje...

Jonasz skrev:
quote:
Så här ser det ut i nya rummet än så länge. Djungel George gör sig bra genom ett par Phoenix...


Så där städat var det inte sist jag var där....
Men de låter ju inte så dumt i det nya rummet ändå....

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:13:48  Show Profile Send mayro a Private Message
marens

Det har visat sig att det är en brutal kraft som gäller för att få igång dom stora panelerna... inget annat..
En tog ut ock mätte i rummet. han fick uppgiften att det var en dipp i rummet..

Det är ju rätt knepigt om ALLA som spelat AA skulle ha en dip i exakt samma område.. Sagt o gjort. Denna seriösa ekonomiskt stabila man köpte resolut bara stora classe steg.. Pang problem väck på en gång..



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:47:31  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Det har visat sig att det är en brutal kraft som gäller för att få igång dom stora panelerna... inget annat..
En tog ut ock mätte i rummet. han fick uppgiften att det var en dipp i rummet..

Det är ju rätt knepigt om ALLA som spelat AA skulle ha en dip i exakt samma område.. Sagt o gjort. Denna seriösa ekonomiskt stabila man köpte resolut bara stora classe steg.. Pang problem väck på en gång..


Personligen tror jag nog inte det är effekten i sig som gör att det blir bättre.
Skulle tro att det helt enkelt är så att det nya slutsteget låter bättre och hanterar lasten på ett bättre sätt....

Edited by - Nicke on 2005/02/06 23:11:13
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:05:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
"Smala märken" kommer alltid att kämpa i motvind mot välkända märken. I all marknadsföring är det viktigt att kunna skapa en image och ett "namn" som folk kan förknippa med något mer än just bara produkten. Det är viktigt att kunna förmedla en känsla eller ett koncept eller en myt eller något som kanske ger ägaren status.

Jag tror också att det är viktigt för en kommersiell framgångsrik tillverkare att ha en lite bredare produktlinje och inte enbart absoluta toppen. Detta just för att få mer fäste i folks medvetande. Det är ytterst få tillverkare förunnat att kunna ha bara ett fåtal extremt exklusiva modeller och ändå kunna göra sig ett stort namn som folk känner till. (Rolls Royce, Chateau d'Yquem, Rolex)

De stora pengarna finns i en bredare produkt och Rolex är ju ett bra exempel där man kan få nästan hela prisspannet från en ganska dyr klocka till en som kostar nästan hur mycket som helst. På det viset kan man ju mjölka även de konsumenter som inte har råd med de allra dyraste klockorna samtidigt som man kan klämma en oljeshejk på en veckolön! Sidoeffekten är givetvis att de fattigare köparna ändå kan få del av och sprida märkets status genom att de är fler och att de är stolta över att äga produkten.


I just detta fallet med dessa högtalare får ju jag intrycket av att somliga som provar dem skulle få problem med drivning eller kanske placering. I marknadsföring pratar man om att det krävs 10 nöjda kunder för att uppväga 1 missnöjd kund.

Ytterligare några filosofiska tankar;
* Man behöver inte vara bäst om det räcker med att komma först.
* Kan någon vara världsbäst och bli världsmästare utan att tävla?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000