HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 strömförsörjning - "power regenerator"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik E
Starting Member

24 Posts

Posted - 2005/02/06 :  02:01:23  Show Profile Send Erik E a Private Message
Hej! Några frågor från en nykomling. Jag har sett en hel del imponerande hembyggen här på forumet. Uppenbarligen finns det i gruppen en hel del sakkunskap och påhittighet. Strömförsörjningen, från väggen alltså - två hål ni vet, ägnas en del intresse på så vis att det talas om separat kabeldragning och separata uttag för ljudanläggningen, kanske lite filtrering också. Jag har inte sett någon diskussion som berör den typ av radikal strömförsörjning som PS Audio har i sina "Power Plants". Så vitt jag förstår handlar detta om att ta "fulström" ur väggen "göra likström" av den för att sedan slutligen leverera ljuvligt jungfrulig växelström direkt till stereostapeln, gärna med möjlighet till lite lek med spänning, frekvens och vågform. På ett annat forum har jag läst en kort beskrivning av ett hembygge i den stilen. Det beskrevs helt enkelt som att köra in en sinusvåg i en gammal förstärkare och sedan transformera upp utsignalen till önskad spänning (230V).
Jag vore tacksam för kommentarer till detta. Är störd "väggström" ett signifikant problem? Är ovan skisserade lösning att betrakta som enkel och effektiv? Om inte, vilka är problemen? Om ja, vore det inte ett intressant DIY-projekt? Tacksam svar och synunkter. Hälsningar Erik E

Edited by - Micke Y on 2005/02/08 09:40:30

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/02/06 :  22:15:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Erik

angående DIY så får du många fler svar i det forumet...

men vi var flera som återkom till problemet med dålig kvalitet på 220v nätet i respektive hem nu på HI05. Det vara bara lite löst prat men 4 av 4 hade olika former av problem i ämnet så det verkar vanligare än man tror. Hurvida PS audio och deras produkter funkar vet inte jag för jag har inte testat men vi har talat i ämnet flera gånger här på forumet. Som vanligt finns det olika åsikter lite beroende på var persons erfarenhet.
Jag skulle gärna testa men hittils har prislappen satt stopp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:04:25  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Det finns ju folk som seriöst kör med batteridrift, jag har för mig att Dynaudio har något monster till slutsteg som de driver med batterier (och trafos och filter och hela baletten). Det är ju ett sätt att slippa "uttags-el" (bortsett från att man ju antagligen laddar batteriet med ström från just uttaget)

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000