HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Surroundhögtalare - val av lådtyp och delningsfilt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:21:52  Show Profile Send molle a Private Message
Det har blivit dags att utöka högtalarparken hemma till ett 7.1-system med ett par bakre bakkanaler. Mina befintliga bakkanaler skruvade jag hjälpligt ihop själv för cirka tre år sedan och är bestyckade med

Vifa PL227TG-05-06 och Audax HP130Z0

Och ser ut såhär

Sluten låda om cirka 4-5 liter. Tror de delas med ett flackt filter vid 3 000 hz

Projektet som står för dörren är alltså att göra ett par till högtalare med samma bestyckning, men med något mer genomtänkt design. De nya högtalarna ska stå i en bokhylla (det finns inget alternativ tyvärr) och kan vara större rent fysiskt, dock max 7-8 liter.

Jag skulle behöva, och bli mycket tacksam för, era smarta råd och tips gällande hur jag bör utforma

* lådan (sluten, basreflex, volym)
* Delningsfiltret (branthet, brytpunkt etc), även förslag till förbättring av filtret i mina gamla högtalare

Om någon vet var jag kan få tag i elementen billigare än på HifiKit och Elfa får ni gärna dela med er av detta.

Jag är inte särskilt tekniskt kunnig, så alla mer handfasta förslag kommer bli mycket uppskattade!

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:57:58  Show Profile Send marens a Private Message
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2506
Har du sett denna tråden? Kanske kan vara en inspiration.

Eller denna?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4599
...kanske inte direkt det du söker efter men här står mycket nyttigt om bakkanaler, vilka egenskaper de bör ha mm.

Edited by - marens on 2005/02/05 18:07:23
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:42:03  Show Profile Send molle a Private Message
Tack för tipset Marens, men de bakkanaler jag ska bygga kommer bli kompromisser. Helst skulle jag vilja ha 6 st A2-högtalare, men varken rum, fru eller budget medger det för närvarande.

Jag är en riktig kratta på att räkna på lådor och delningsfilter, så lite mer konkreta tips och råd är vad jag är ute efter.

Elementvalet är liksom redan klart eftersom jag har ett par befintliga surroundkanaler med denna bestyckning, så den egentliga frågan handlar om delningsfiltrets utseende.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:08:17  Show Profile Send marens a Private Message
aha, jag fattar. Du ska göra ett till par surroundhögtalare och modifiera filtret i de du redan har...

Jag skulle använda så branta filter som möjligt för att få frekvensövelappningen mellan elementen så liten som möjligt och på detta sätt få ett mer sammanhängande ljud från bakkanalerna.

Kanske inget konkret tips men det är detta jag skulle satsa på. Varför inte göra lådorna likadana som de andra?
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/02/06 :  09:30:13  Show Profile Send molle a Private Message
Mina gamla bakkanaler är väldigt grunda, men breda, för att kunna hängas på väggen. Lådan var ett eländes meck att få ihop.

Nu har jag möjlighet att bygga en konventionell låda eftersom högtalarna kan gömmas undan i en bokhylla, och behöver inte bry mig så mycket om dess utseende.

Filterkonstruktion kräver en hel del kunskap och det skadar inte med tillgång till mätutrustning. Jag saknar båda! Finns det några enkla tumregler som gör att jag kan undvika de värsta misstagen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000